Lenovo nousi Global Fortune 500 -listalla jo viidettä kertaa peräkkäin –­ loikkasi sijalta 286 sijalle 231

Lenovo on sijoittunut Global Fortune 500 -listalla sijalle 231. Viime vuonna yhtiö oli sijalla 286.

Tiedotusvälineille 23.7.2015

Talouslehti Fortune julkaisee rankinglistan liikevaihdoltaan maailman suurimmista yrityksistä vuosittain. 55 sijan nousulla ja 46 miljardin dollarin liikevaihdolla Lenovo on monien perinteisten suuryhtiöiden, kuten Coca-Cola Company (232.) ja FedEx (238.), edellä. Tämä on jo viides perättäinen vuosi, jolloin Lenovo on nostettu globaalille listalle. Yhtiö on parantanut sijoitustaan tasaisesti vuosittain ja hypännyt yli 200 sijaa vuodesta 2011, jolloin se oli sijalla 450.

"Sijoituksemme globaalilla Fortune 500 -listalla juhlistaa mahtavaa vuotta, jonka aikana kasvatimme myyntiä 20 prosenttia ja saimme päätökseen Motorola Mobilityn ja IBM System x:n yritysostot, jotka ovat olleet suurimmat yritysostomme tähän mennessä", sanoo Lenovon pääjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Yang Yuanqing. "Meistä on tulossa nopeasti 100 miljardin dollarin globaali teknologiajohtaja, joka on tunnettu ja arvostettu eri puolilla maailmaa."

Lenovon voimakas kasvu Global Fortune 500 -rankinglistalla heijastaa Lenovon vahvaa vuotta sekä toiminnassa että kasvussa. Koko vuoden liikevaihto ja voitto nousivat ennätyksellisen korkealle yli 46 miljardiin dollariin. Tahti oli kiivas, sillä kasvua oli viime vuodesta 20 %. Kymmenen vuotta IBM PC:n yritysoston jälkeen Lenovon PC-liiketoiminta jatkuu edelleen vahvana ja Lenovo on markkinaosuudellaan markkinoiden selkeä johtaja jo toista vuotta. Samalla sekä liikevaihto että voitto ovat kasvaneet jatkuvasti. Lenovolla on tukeva jalansija myös mobiili- ja yritysmarkkinoilla: yhtiö on kolmanneksi suurin älypuhelimien, tablettien ja x86-palvelimien valmistaja.

FORTUNE Global 500 on listaus liikevaihdoltaan suurimmista, globaalisti toimivista yrityksistä. Listaus perustuu yhtiöiden liikevaihtoihin tilivuoden lopussa joko ennen tai jälkeen 31.3.2014. Listan kokoaa ja julkaisee FORTUNE-aikakauslehti. Lisätietoja FORTUNE Global 500 -listasta löytyy lehden kotisivuilta http://fortune.com/global500/.

Lisätiedot:

Tuomas Niska