Lenovo peittosi haastavan maailmantilanteen loistavalla Q1-tuloksella ja vahvalla kasvulla

• Konsernin liikevaihto 13,3 miljardia Yhdysvaltain dollaria, kasvua lähes 7 % edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna

• Tulos ennen veroja 332 miljoonaa dollaria, kasvua edellisestä vuodesta 38 %

• Nettotulos 213 miljoonaa dollaria, kasvua 31 %

• Ohjelmistot ja palvelut -liiketoiminnan liikevaihto kasvoi 38 % edellisestä vuodesta ja ylitti miljardi dollaria. Osuus koko konsernin liikevaihdosta noin 7,6 %

Lehdistötiedote 13.8.2020

Lenovo Group julkisti tänään tilivuotensa ensimmäisen neljänneksen tuloksen. Liikevaihto kasvoi edellisen vuoden vastaavasta ajasta lähes 7 prosenttia 13,3 miljardiin Yhdysvaltain dollariin (valuuttakurssimuutoksista puhdistettu kasvu 10 %). Tulos ennen veroja kasvoi edellisestä vuodesta 38 % ja oli 332 miljoonaa dollaria. Nettotulos oli 213 miljoonaa dollaria, kasvua 31 %.

Vahvaa tulosta veti Lenovon Intelligent Devices -liiketoimintaryhmä (IDG). Sen PC:t ja älykkäät laitteet -liiketoimintayksikkö (PCSD) kasvatti liikevaihtoaan 10,6 miljardiin dollariin. Tulos ennen veroja oli 670 miljoonaa dollaria, kasvua lähes 28 % edellisen vuoden vastaavasta ajasta. Lenovo säilytti ykkössijansa maailmanlaajuisesti PC-laitteiden (PC-tietokoneet ja tabletit) markkinoilla. Kuluttajaliiketoiminta kasvoi vahvasti (+45 %) maailmanlaajuisesti. Menestyksen myötä liikevaihto kasvoi EMEA-alueella 30 % ja Kiinassa 18 %.

“Monet erilaiset markkinahäiriöt ympäröivät meitä kaikkia viime vuosineljänneksellä. Tästä huolimatta Lenovo säilytti johtoaseman 36 % osuudella PC-kokonaismarkkinoista. Ansio kuuluu erityisesti kuluttajaliiketoiminnan vahvalle kasvulle, jossa palasimme johtopaikalle 32,6 % markkinaosuudella. On selvää, että nykyinen maailmantilanne on vaikuttanut PC-kysyntään ennen kaikkea sen kautta, että kotien laitekokoonpanoille on tullut uusia vaatimuksia etätyön ja -koulun takia”, Lenovon PC-liiketoiminnasta Suomessa vastaava maajohtaja Eero Tainio kommentoi Suomen vuosineljännestä.

IDG-ryhmän toinen liiketoimintayksikkö, mobiililaitteet (MBG), kasvatti liikevaihtoaan edellisestä vuosineljänneksestä 33 % huolimatta COVID-19-tilanteen ja haastavien valuuttakurssimuutosten vaikutuksista. Vaikka liikevaihto laski edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, toimitukset kasvoivat Latinalaisen Amerikan, Pohjois-Amerikan ja Euroopan avainmarkkina-alueilla.

Datakeskusten liiketoimintaryhmän (DCG) liikevaihto kasvoi lähes 20 % viime vuoden vastaavasta ajasta 1,6 miljardiin dollariin. Pilvipalveluliiketoiminta nousi uuteen liikevaihtoennätykseen yli 30 prosentin kasvulla. Tämän kasvun ajurina oli COVID-19-tilanteen aiheuttama lisääntynyt julkisen pilven infrastruktuurien kysyntä.

Ohjelmistojen ja palvelujen liikevaihto kasvoi 38 % edellisestä vuodesta ja ylitti miljardin dollarin rajan. Osuus koko konsernin liikevaihdosta oli noin 7,6 %. Älykkäiden esineiden internetin ratkaisujen (Smart IoT) liikevaihto kasvoi 39 %.

Lenovo uskoo vahvan PC-kysynnän olevan pitkäaikainen trendi. Tästä syystä yhtiö keskittyy innovatiivisiin tuotteisiin, jotka sopeutuvat uuteen maailmantilanteeseen, sekä vahvistaa globaalia toimitusketjuaan entisestään voidakseen vastata nopeasti kasvavaan kysyntään. Yhtiö kehittää edelleen verkkokauppa-alustaansa ja keskittyy vahvan kasvun segmentteihin.

Lisätietoja Lenovon englanninkielisessä tulostiedotteessa: https://news.lenovo.com/pressroom/press-releases/lenovo-delivers-outstanding-q1-performance-and-strong-growth-overcoming-challenging-global-environment/

Lisätietoja medialle:

Toni Stubin