Lenovolla kaikkien aikojen paras kolmas vuosineljännes

• Kaikkien aikojen liikevaihtoennätys 14,1 miljardia Yhdysvaltain dollaria.
  • Tulos ennen veroja nousi ennätyksellisesti 390 miljoonaan dollariin, kasvua edelliseen vuoteen verrattuna 11 %.
  • Nettotulos oli 258 miljoonaa dollaria, kasvua 11 %.
  • Ohjelmistojen ja palvelujen liikevaihto ylitti ensimmäistä kertaa miljardin dollarin rajan ja muodosti 7 % koko konsernin liikevaihdosta. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 41 %.

Tiedotusvälineille 20.2.2020

Lenovo julkisti tänään tilikautensa kolmannen neljänneksen tuloksen. Liikevaihto oli 14,1 miljardia Yhdysvaltain dollaria, mikä on kaikkien aikojen ennätys. Konsernin liikevaihto on kasvanut nyt kymmenenä peräkkäisenä vuosineljänneksenä verrattuna edellisen vuoden vastaavaan aikaan.

Lenovo Groupin tulos ennen veroja oli 390 miljoonaa dollaria, missä on 11 % kasvua edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Nettotulos kasvoi niin ikään 11 % ollen 258 miljoonaa dollaria. Kolmannen kvartaalin osakekohtainen tulos oli 2,16 dollarisenttiä.

Vahvaa tulosta veti Lenovon Intelligent Devices -liiketoimintaryhmä (IDG). Ryhmän liiketoimintayksiköistä PC:t ja älykkäät laitteet (PCSD) teki kaikkien aikojen ennätyksen 11,1 miljardin dollarin liikevaihdolla ja 684 miljoonan dollarin tuloksella ennen veroja. PC-tietokoneiden selvä ykkössija vahvistui entisestään Lenovon markkinaosuuden kasvaessa lähes 2 prosenttiyksikköä markkinoiden keskimääräistä kasvua nopeammin. Kalenterivuoden lopussa Lenovo oli markkinoiden suurin toimittaja 24,3 prosentin osuudella, kasvua 1,6 prosenttiyksikköä edelliseen vuoteen verrattuna.

IDG-ryhmään kuuluva mobiililaitteiden liiketoimintayksikkö (MBG) oli voitollinen viidennen perättäisen kerran. Datakeskusten liiketoimintaryhmässä (DCG) palvelinten toimitukset kasvoivat 18 % edelliseen vuoteen verrattuna. DCG-ryhmän liikevaihto pysyi ennallaan järjestelmien keskihinnan laskettua komponenttihintojen voimakkaan alenemisen takia, mutta kannattavuus parani edelleen.

Ohjelmistojen ja palveluiden liikevaihto kasvoi 41 % vuositasolla ylittäen ensimmäistä kertaa miljardin dollarin rajan. Yksikön osuus koko konsernin liikevaihdosta on nyt 7 %. Älykkäissä esineiden internetin ratkaisuissa (Smart IoT) liikevaihto lähes nelinkertaistui vuoden takaisesta 90 miljoonaan dollariin AR/VR-, älykoti- ja älytoimistoratkaisujen johdolla.

”Olen hyvin iloinen voidessani kertoa, että Lenovo Finlandin vuosineljännes oli erittäin menestyksekäs. PC-liiketoimintamme markkinaosuus oli 42,2 %*, mikä on meille kaikkien aikojen paras tulos. Menestystä tuli erityisesti yritysliiketoiminnassa, jossa PC-yksikön myynti saavutti Suomessa 47,9 % markkinaosuuden. Tämä erinomainen tulos on seurausta koko tiimin tinkimättömästä asiakaskeskeisyydestä ja virheettömästä suorittamisesta haastavassa markkinatilanteessa”, sanoo Lenovon PC-liiketoiminnasta Suomessa vastaava maajohtaja Eero Tainio

*Lähde: IDC EMEA PC Tracker - 2019Q4 (julkaistu helmikuussa 2020)

Lisätietoja Lenovon englanninkielisessä tulostiedotteessa: https://news.lenovo.com/pressroom/press-releases/lenovo-delivers-record-setting-q3-performance-with-all-time-revenue-and-pti-highs/

Lisätietoja medialle:
Toni Stubin