Globaali ja sähköinen ensiesiintyminen - uusi Lexus RZ 450e

• Lexuksen täysin uusi, erityisesti sähköautoille suunnatulle alustarakenteelle luotu SUV-malli
  • Ensiesittelyssä uuden mallin lisäksi uutta, edistyksellistä teknologiaa palvellen niin ajettavuutta, mukavuutta kuin suorituskykyä
  • Saataville tulee myös One Motion Grip -ohjaus - maailman ensimmäinen sarjatuotannossa oleva steer-by-wire-ohjaus
  • Nerokas neliveto innovatiivisella DIRECT4-nelivedon ohjausjärjestelmällä
  • Lexuksen “Next Chapter” -design näyttää täyssähköautojen muotoilumahdollisuudet
  • Lexus Tazuna -konseptin seuraava askel - täysin kuljettajakeskeinen ohjaamo
  • Täysi kattaus edistyksellisiä turva- ja avustinjärjestelmiä

Johdanto

Lexus RZ 450e on täysin uusi täyssähköinen SUV-malli. Samalla se on ensimmäinen Lexus, joka on alusta lähtien suunniteltu nimenomaan täyssähköiseksi. Se ei jätä sähköistymistä vain polttomoottorin korvaamiseen sähkömoottorilla ja akulla. Se hyödyntää jokaisen yksityiskohdan voimalinjastaan tuottaen uudenlaisen, jännittävän tavan kokea ajonautinto kokonaisvaltaisena kokemuksena - kuten Lexus on aina tehnyt.

Pääinsinööri Takashi Watanabe kertoo: “Visiomme sähköistymisen hyödyntämiseksi on tuottaa erinomainen alusta, jonka päälle voimme kehittää ajamisen nautintoa myös tuleville sukupolville.”

Ensinnäkin ja tärkeimpänä seikkana: RZ on Lexus. Se sisältää silloin automaattisesti ajatuksen ja toteutuksen suorituskyvyn ja laadun yhdistymisestä aitoja perinteitä noudattaen. Lexus on hyödyntänyt pitkää kokemustaan ajoneuvojen voimalinjojen sähköistymisestä, jotta uuden täyssähköteknologian täysi potentiaali tulee varmasti käytetyksi asiakkaan hyödyksi. Tämä näkyy hienostuneessa ajokokemuksessa, mikä on merkille ominaista.

Ulkodesign

Lexus on hyödyntänyt täysimääräisesti täyssähköteknologian tarjoaman vapauden muotoiluun. Tyyli eroaa merkittävästi perinteisillä voimalinjoilla varustetuista malleista, mutta on myös tunnistettavissa helposti Lexuksen Next Chapter -designin tyylinäytteeksi. Design etsii uniikkia ulkonäköä ja mittasuhteita, jotka ovat syntyneet liikkeestä ja voimasta.

Auton muotoilu voidaan tiivistää kolmeen sanaan: saumaton, sähköinen liike. Se ilmentää täyssähköauton voimakasta luonnetta ja saumatonta kiihtyvyyttä. Lopputulos on yksinkertaisuudessaan loistava osoitus muodosta, joka vangitsee teknologisen kehityksen, toiminnan ja suorituskyvyn hengen.

Etusäleiköstä koko autoksi

Keulan design korostaa selkeästi RZ-mallin täyssähköisyyttä. Koska keulalla ei ole polttomoottoria, konepelti on totuttua alempana ja ilmanottoaukkoja ei tarvita aiempaan tapaan. Lexukselle tunnuksenomainen etusäleikkö on ollut olennainen osa Lexuksen malleja viimeisen vuosikymmenen ajan. Siitä tuttua muotoa on kehitetty edelleen koko auton kattavaksi kokonaisuudeksi.

Lopputulos kruunataan keulan kauniilla värimaailmalla, jota voidaan entisestään tehostaa valitsemalla auton ulkoväriksi bi-tone-tyyppinen kaksoisväri. Tällöin katon väri jatkuu aina konepeltiin asti. Myös äärimmäisen matalat ajovaloyksiköt on suunniteltu työtunteja säästämättä korostamaan keulan muotoa, ja niiden päiväajovaloista löytyy Lexuksen tuttu L-muoto.

Voimakas silhuetti

Terävän keulan tehoa ja liikettä kuvaava muoto jatkuu pehmeän soljuvalla tavalla kohti perää antaen esimakua auton SUV-ominaisuuksista - mittavista sisätiloista ja voimakkaista kyvyistä. Pitkä, 2 850 mm akseliväli tuo oman mausteensa muotoiluun korostaen auton matalaa painopistettä ja erinomaista painojakaumaa. Pyörät, joko 18” tai 20” vannekoolla sijaitsevat mahdollisimman lähellä korin kulmia.

Perän ulkonäkö ilmentää modernia huipputeknologiaa. Koko perän levyinen takavaloyksikkö erottaa lähes minimalismia toteuttavat ylä- ja alaosat toisistaan alleviivaten yksinkertaisuutta ja tarkkuutta.

Paras ajokokemus - Lexus Driving Signature

Lexus Driving Signature koostuu kolmesta osa-alueesta: varmuus, kontrolli ja mukavuus kaikissa olosuhteissa ja tilanteissa. Tähän täyssähköisyys tuo oman, hyvän lisänsä ohjaukselle, kuten nopean vasteen ja korkean tarkkuuden.

Lexuksen filosofiaan kuuluu suunnitella ajoneuvo siten, että se vastaa aina siihen mitä kuljettaja aikoo tehden ajamisesta sekä mukavaa että innostavaa. Pääinsinööri Takashi Watanabe käytti konseptiautojen suunnittelussa lähtökohtana yhtä sanaa: luonnollinen. DIRECT4-nelivetojärjestelmän hyödyntäminen ohjauksessa on yksi osa tätä yhdessä erinomaisen näkyvyyden ja loistavan ohjausvasteen kanssa.

Erityinen alustarakenne

Perustana niin Lexus Driving Signature -ajokokemukselle kuin kaikelle muullekin huippuviimeistellylle osa-alueelle uudessa RZ-mallissa toimii uusi e-TNGA-alustarakenne. Se optimoi täyssähköauton tilankäytön, massan oikean sijoittumisen ja korin jäykkyyden. Kaikki nämä vaikuttavat positiivisesti kuljettajan ajokokemukseen ja kaikkien mukavuuteen.

Suurlujuusmateriaaleja isossa mittakaavassa hyödyntävä alustarakenne integroi korkeajänniteakun osaksi alustaa sijaiten matkustamon alla. Tämä yhdessä erityisten liitostekniikoiden ja materiaalivalintojen kanssa varmistaa sekä korin keveyden että erinomaiset ajo-ominaisuudet.

Erityistä huomiota on kiinnitetty myös ääniin ja värähtelyihin. Ne pidetään pois matkustamosta eri tavoin: pyritään estämään niiden syntymistä, pyritään estämään niiden pääsyä matkustamoon ja erityistä huomiota on kiinnitetty melun ja värinöiden vaikutukseen takapenkin alueella.

Lexus e-Axle

Uudessa RZ-mallissa käytetään Lexuksen e-Axle-akselistoja. Kompakti, modulaarinen rakenne koostuu moottorista, alennusvaihteesta ja ohjainlaitteesta sijaiten vetävien pyörien välissä. RZ-mallissa sekä etu- että taka-akseleilla käytetään tätä rakennetta, ja DIRECT4-nelivedon hallintajärjestelmä käyttää niitä tarkasti kaikissa tilanteissa. Etumoottorin teho on 150 kW ja takamoottorin vastaavasti 80 kW.

DIRECT4-nelivedon hallintajärjestelmä

Uusi RZ on ensimmäinen tuotantomalli, jossa DIRECT4-nelivedon hallintajärjestelmä ohjaa etu- ja takasähkömoottoria. Eksklusiivinen, Lexuksen luoma teknologia on huippuälykäs järjestelmä, joka varmistaa jatkuvasti täydellisen vetosuhteen eri pyörien välillä. Lopputuloksena on stressitön ja vaikuttavan voimakas ajokokemus, joka entisestään vahvistaa intuitiivisella toiminnallaan kuljettajan ja auton välistä suhdetta.

DIRECT4-järjestelmän ohjainlaite käyttää lukuisia eri arvoja toimintansa ohjaamiseen, näistä tärkeimpinä mm. ajonopeutta, ohjauksen kääntökulmaa sekä korin kiihtyvyyksiä. Lopputuloksena on tarkasti ja nopeasti toimiva järjestelmä. Vääntömomentin ohjaus on todella nopea - nollasta maksimiin tai maksimista nollaan tapahtuu millisekunneissa, nopeammin kuin missään mekaanisessa nelivetojärjestelmässä.

Akku, toimintasäde ja energiatehokkuus

Lexus RZ-mallissa käytetään litium-ioniakkua, joka koostuu 96 kennosta. Kokonaiskapasiteetti (brutto) on 71,4 kW. Se sijaitsee kokonaisuudessaan matkustamon lattian alapuolella ja se on integroitu osaksi alustarakennetta. Akun suunnittelussa Lexuksella on pitkäkokemus, ja erityistä painoarvoa on annettu akun ominaisuuksien säilymiselle ajan saatossa. Suunnittelun lähtökohtana on ollut, että akun alkuperäisestä varauskyvystä yli 90 % on käytettävissä vielä kymmenen käyttövuoden jälkeen.

Akkuun olennaisesti liittyvät suorituskykyarvot julkistetaan ajoneuvon tyyppihyväksynnällä. WLTP-syklin mukaisessa mittauksessa toimintasäteen odotetaan olevan yli 400 km, sillä auton energiankulutuksen odotetaan olevan alle 18 kWh/100 km.

Maailman ensimmäinen steer-by-wire-ohjaus - One Motion Grip

Lexuksen RZ-malli on maailman ensimmäinen sarjatuotantomalli, johon tulee saataville One Motion Grip -ohjaus. Steer-by-wire on mm. lentokoneista tuttu teknologia, joka auton yhteydessä tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, ettei ohjauksessa ole perinteistä mekaanista yhteyttä kuljettajan ja ohjaavien pyörien välillä. Lopputuloksena on nopeampi vaste ja tarkempi ohjaus. Ajaminen on myös vähäeleisempää esimerkiksi epätasaisilla tienpinnoilla tai voimakkaassa sivutuulessa.

Kuten kaikki tietävät, ohjaustuntuma on erittäin tärkeässä roolissa tuottamassa kuljettajalle varmuutta. Lexuksen suunnittelutiimi on varmistanut, että järjestelmä antaa sekä tuntumaa että vastetta kaikissa tilanteissa luoden tiiviin yhteyden kuljettajan ja auton välille. Mikäli järjestelmää ruokkiva sähkösyöttö häiriintyisi, on järjestelmässä lukuisia varatoimintoja ottamaan tilanne turvallisesti haltuunsa.

Valinnaisvarusteisessa One Motion Grip -järjestelmässä perinteinen ohjauspyörä on korvattu uudenlaisella ohjaimella. Uusi teknologia mahdollistaa uudenlaisen tavan ohjata, sillä vain 150 asteen käännös ohjaimesta riittää kääntämään pyörät laidasta laitaan. Lexuksen Takumi-kuljettajat ovat kehittäneet ohjaimen lukuisten testijaksojen yhteydessä toimimaan täydellisesti osana ajokokemusta.

Ohjaimen muotoilun ansiosta kuljettajalla on vieläkin parempi näkymä niin mittaristoon kuin edessä aukeavaan tiehen. Tämä on Tazuna-konseptin mukaisen ohjaamon seuraava askel, joka auttaa kuljettajaa keskittymään olennaiseen.

Sisädesign ja Tazuna-konsepti

RZ-mallin ohjaamo on Tazuna-konseptin seuraava kehitysaskel. Tazuna on japaninkielinen sana, joka tarkoittaa ratsastajan yhteyttä hevoseensa. Samanlaisen luottamuksen ja yhteyden takaamiseksi ohjauspyörän, mittareiden ja tarvittavien säätimien sijoittamiseen on käytetty erityistä tarkkuutta Tazuna-filosofian mukaisesti. One Motion Grip -ohjaus ohjaimineen vie konseptin vielä askeleen pidemmälle.

Mittariston, HUD-näytön sekä suuren, 14-tuumaisen mediakeskuksen näytön optimoitu sijoittelu yhdessä matalan kojelaudan kanssa antaa kuljettajalle erinomaisen näkyvyyden eteenpäin. Täyssähköistä voimalinjaa korostetaan puhtaan minimalistilla linjoilla, joissa käytetään totuttua vähemmän komponentteja ja koristelua tinkimättä kuitenkaan vähääkään erittäin korkealaatuisten materiaalien käytöstä.

Koko matkustamo on suunniteltu valo ja avaruus mielessä. Sitä korostetaan valaistuksella, jonka värejä voi säätää hyvin vapaasti. Lexus on luonut myös uudenlaisen valaistustehosteen, In-ein, joka tuottaa erilaisia valon ja varjon leikkejä ovipaneeleihin.

Edistyksellistä teknologiaa palvelemaan ihmisiä

Lexuksen Omotenashi-vieraanvaraisuus haluaa saada ihmiset tuntemaan olonsa tervetulleiksi ja hemmotelluiksi. Tässä auttaa kaksi ensimmäistä kertaa Lexuksessa nähtävää varustetta.

Lämpöä eristävä, himmennettävä panoraamakatto on valinnainen varuste RZ-malliin. Sen lasin ulkopinnoite heijastaa infrapunasäteilyä ja eristää lämpöä myös kylmillä keleillä. Katossa on myös sähköinen tummennustoiminto, mikä tummentaa lasin napin painalluksella niin haluttaessa. Panoraamakaton edistyksellinen tekniikka auttaa vähentämään ilmastoinnin ja lämmityksen tehontarvetta sekä perinteisen verhomekanismin puuttuminen säästää painoa.

Toinen uusi varuste on kuljettajan ja etumatkustajan säteilylämmittimet. Kojelaudan alaosassa sijaitsevat lämmittimet toimivat yhdessä istuinlämmittimien sekä ohjauspyörän lämmittimen kanssa tuottaen nopeasti lämpimän tunteen. Kuten panoraamakattokin, pienentävät lämmittimet kokonaisenergiankulutusta.

Uudessa Lexus RZ-mallissa käytetään uutta Lexus Link -multimedia-alustaa, joka on nopea, intuitiivinen käyttää ja sisältää monia uusia ominaisuuksia yhdistettävyyteen, matkojen suunnitteluun sekä ajonaikaiseen informaatioon.

Lexus NX-mallissa ensimmäistä kertaa nähty järjestelmä sisältää pilvipohjaisen navigoinnin, joka on aina ajan tasalla paitsi itse kartan myös liikennetapahtumien osalta. Puheentunnistus ymmärtää ja osaa vastata keskusteluhenkisiin pyyntöihin entisten vakiomuotoisten komentojen sijaan. Uusi “Hei Lexus”-avustin toimii myös ääniohjattuja ja älypuhelimien integrointimahdollisuus Apple CarPlayn tai Android Auton avulla on vakiona. Järjestelmässä on myös jatkuvatoimiset OTA-päivitykset helpottamassa auton jokapäiväistä käyttöä.

Turvallisuus- ja avustinjärjestelmät

RZ-mallissa hyödynnetään Lexus Safety System+ -järjestelmän viimeisintä versiota lukuisine eri toimintoineen. Uusia ominaisuuksia ovat mm. Proactive Driving Assist -järjestelmä, joka tarkkailee kuljettajan käyttäytymistä tunnistaakseen väsymyksen tai alentuneen tarkkaavaisuustason. Järjestelmä vaikuttaa tarvittaessa ohjaukseen.

Autossa on myös käytössä Lexuksen e-Latch-salpamekanismi, joka mahdollistaa oven avaamisen kevyellä napinpainalluksella. Sen toiminta on yhteydessä ajoneuvon BSM-kuolleen kulman varoitusjärjestelmään. Safe Exit Assist -järjestelmä osaa sen ansiosta estää oven avaamisen, mikäli havaitaan takaa lähestyvä ajoneuvo tai polkupyöräilijä. Maailman ensimmäisen tällaisen turvajärjestelmän odotetaan vähentävän 95 % onnettomuuksista, jotka aiheutuvat oven avaamisesta.

Saatavilla on myös digitaalinen taustapeili, joka takaa kuljettajalle esteettömän näkymän auton taakse, mikäli tavaratila on lastattu kattoon asti.

Pian täällä

Täysin uusi Lexus RZ 450e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2022.

Tälle tiedotteelle liittyvät kuvat sekä alustavat tekniset tiedot löytyvät tästä linkistä.