Lexus – kohti sähköistä luksusta

Lexus suuntaa kohti täyssähköistä luksusbrändiä. Vuosittaisessa Kenshiki-tilaisuudessaan joulukuun alussa 2023 Lexus esitteli uusia ajoneuvokonsepteja, kuten vuonna 2026 lanseerattavan uuden tuotantomallin edeltäjän. Lexus esitteli myös uusia teknologioita, jotka kiihdyttävät merkin malliston muuntumista 100-prosenttisesti sähköautoiksi Euroopassa vuoteen 2030 mennessä. Uusi Arene -käyttöjärjestelmä mahdollistaa älykkään yhteyden kuljettajan ja auton välillä sekä personoinnin jokaisen auton ajokäyttäytymiseen.

Lexus tarjoaa seuraavien vuosien aikana useita sähköistettyjä voimalinjavaihtoehtoja Euroopassa, kuten hybridi-, pistokehybridi- ja täyssähkömalleja. Tuotantoteknisen puolen uusi toimintamalli gigacasting yksinkertaistaa ajoneuvorakenteita, parantaa dynaamista suorituskykyä ja tarjoaa suuremman vapauden auton muotoilulle.

RZ-mallisto laajenee vuonna 2024 uudella, etuvetoisella malliversiolla. Lisäksi mallistoon esitellään One Motion Grip -ohjausjärjestelmä vuoden 2024 loppuun mennessä. Lexus jatkaa tuotevalikoimansa laajentamista uudella LM-luksustila-autolla sekä kompaktilla LBX-crossoverilla, laajentaen näin tarjontaansa uusille kohderyhmille. Lexus on asettanut strategiansa uuden sukupolven täyssähköisten ajoneuvojen varaan, soveltaen samalla uusia suunnitteluperiaatteita ja uusia teknologioita, jotka muuttavat autojen tulevaisuutta. Lexus pyrkii olemaan maailmanlaajuisesti 100-prosenttisesti täyssähköinen brändi vuoteen 2035 mennessä ja Euroopassa vuoteen 2030 mennessä, jos markkinaolosuhteet sallivat.

Pascal Ruch (VP, Lexus Europe) totesi: ”Lexus on ollut teknologian edelläkävijä aina vuodesta 1989 lähtien. Se on ylpeä perinteestään haastaa ylellisten autojen perinteet ja tuottaa jatkuvasti uutta lisäarvoa asiakkailleen. Kun kyse on sähköistämisestä, tulemme jälleen rikkomaan rajoja premium-automaailmassa. Kehitämme uuden modulaarisen ajoneuvorakenteen ja uuden sukupolven akkuja, emme pelkästään parantaaksemme täyssähköautojen suorituskykyä, vaan myös, ja ehkä tärkeimpänä seikkana, uudistaaksemme ajamisen iloa. Myös käyttöjärjestelmät kokevat vallankumouksen, mikä mahdollistaa ajoneuvojen suunnittelun korkeimmalla mahdollisella personoinnin tasolla, tehdäksemme ylellisyydestä todella henkilökohtaista jokaiselle asiakkaallemme.”

Seuraavan sukupolven Lexuksen täyssähköautot hyödyntävät mittasuhteiden muutosten ja rakenteellisten osien keventämisen mahdollisuuksia tarjotakseen monipuolisempaa tilankäyttöä. Sähköistysteknologioiden edistysaskeleet mahdollistavat Lexus Driving Signature -ajotuntuman jatkuvan ja kehittyvän. Näin se tuottaa palkitsevan yhteyden kuljettajan ja auton välillä, joka tarjoaa mukavuutta, luottamusta ja hallintaa kaikissa olosuhteissa ja ajotilanteissa.

LF-ZC- ja LF-ZL -konseptimallit kertovat tulevaisuuden mallistosta. LF-ZC, Euroopassa ensi kertaa nähty konsepti, antaa esimakua vuonna 2026 lanseerattavasta Lexus-mallista. Se hyödyntää Lexuksen pitkää kokemusta sähköistämisestä, elegantteja mittasuhteita, matalaa painopistettä, tilavaa matkustamoa ja suunnittelua, joka yhdistää toiminnallisuuden miellyttävään estetiikkaan. LF-ZL puolestaan on tutkielma huippuluokan täyssähköisestä crossover-mallista, joka tarjoaa saumattoman yhteyden ihmisten, liikkuvuuden ja yhteiskunnan välillä. Ajokokemus voidaan räätälöidä kunkin yksittäisen käyttäjän mieltymysten mukaan, ja vuorovaikutus auton kanssa saavuttaa uuden tason auton tehdessä personoituja ehdotuksia kuljettajan tyylin ja tottumusten perusteella.

Arene Operating System -käyttöjärjestelmä mahdollistaa uusia viihde- ja yhteydenpitomahdollisuuksia. Tekoälyn (AI) avulla äänentunnistusjärjestelmä antaa nopean vastauksen käskyihin ja pystyy tekemään personoituja, joustavia ehdotuksia – tämä on täysin verrattavissa henkilökohtaiseen palvelijaan. Järjestelmä pystyy oppimaan kuljettajan rutiineista, suosituista sovelluksista ja toiminnoista, ja aktivoimalla ne automaattisesti kysymättä.

Lexus hyödyntää täyssähköautojen erityisiä suoritusominaisuuksia, kuten voimakasta kiihtyvyyttä ja sujuvaa ajovoiman hallintaa, korostaakseen ajamisen nautintoa ja tehdäkseen kuljettajasta yhtä autonsa kanssa. DIRECT4-nelivetoteknologia tasapainottaa jatkuvasti vetotilaa etu- ja taka-akselien välillä, tarjoten optimaalisen pidon kaikissa ajotilanteissa, lineaarisen kiihtyvyyden, parannetun kaarreajo-suorituskyvyn ja hillitymmät auton korin liikkeet.

Modulaarinen ajoneuvorakenne jakaa auton rungon kolmeen osaan – etu, keskiosa ja takaosa – käyttäen gigacasting-menetelmää, joka antaa suuremman vapauden muotoilussa. Osien määrän vähentäminen (nykyinen etu- ja takarakenne koostuu noin 175:stä erillisestä elementistä) lyhentää tuotantoaikaa merkittävästi ja mahdollistaa erilaisten ajoneuvotyyppien nopean kehityksen. Modulaarisen rakenteen edut ovat myös suurempi jäykkyys ja painonkevennys, mikä puolestaan edistää lineaarista, luonnollisen tuntuista ajodynamiikkaa. Korjauskustannuksiin kiinnitetään myös huomiota suunnitteluprosessissa, jotta asiakkaat eivät kohtaisi suuria korjauskuluja pienistä kolhuista.

Lexus jatkaa teknologiariippumatonta lähestymistapaa ja tuotekehitystä lähivuosina, aina vuoteen 2026 saakka. Se kattaa kolme ajoneuvotyyppiä: mallit, jotka tarjoavat useita voimalinjavaihtoehtoja, kuten UX-, NX- ja RX-crossover-mallit, täyssähkömallit, jotka käyttävät Lexuksen nykyistä GA-alustarakennetta, kuten RZ ja lisäksi uuden sukupolven täyssähköautot. Viimeksi mainitut on rakennettu gigacasting-menetelmällä ja uuden sukupolven alustarakenteella, kuten tuleva, LF-ZC-konseptiin perustuva malli. Seuraavien vuosien aikana esitellään uusia ajoneuvoja jokaisessa näistä kolmesta kategoriasta, mukaan lukien täyssähkömallit. Nämä kaikki laajentavat ja monipuolistavat Lexus-mallistoa.

Uuden sukupolven täyssähköautot hyötyvät myös voimalinjaan tehdyistä parannuksista ja jatkuvista parannuksista akkuteknologiassa. Lexus tulee olemaan ensimmäinen uusien akkuteknologioiden käyttäjä. Esimerkkinä mainittakoon uusi, korkean suorituskyvyn litium-ioni-akku, jonka odotetaan tarjoavan 10–80 % latausajan noin 20 minuutissa ja noin 800 km:n toimintamatkan (WLTP-sykli). Myös aiempaa edullisempi akku tulee saataville, lisäten entisestään asiakkaiden valinnanvaraa.

Lexus kasvaa Euroopassa ja uusien autojen myynnin odotetaan nousevan noin 74 000 autoon tänä vuonna, mikä tarkoittaa noin 50 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Lexus on siis yksi nopeimmin kasvavista premium-brändeistä näyttäen markkina-alueen suurimpia kasvulukuja. Tämä menestys perustuu vahvaan mallivalikoimaan, joka on uusittu lähes kokonaan viimeisten kahden vuoden aikana.

Valikoimaan kuuluu kolme täysin uutta mallia Euroopassa erittäin tärkeillä D- ja E-premium-SUV-segmenteillä – NX, RX ja RZ – tarjoten hybridi-, pistokehybridi- ja täyssähköisiä voimalinjavaihtoehtoja. Kasvun odotetaan jatkuvan vuonna 2024, auttaen yritystä kohti tulevaisuuden tavoitettaan saavuttaa yli 100 000 auton vuosittaiset myyntilukemat Euroopassa.

Lexus on esitellyt hiljattain kaksi täysin uutta mallia, jotka vievät brändin uusiin markkinasegmentteihin: uuden lippulaivamallin LM (Luxury Mover) -tila-auton ja LBX:n, Lexuksen ensimmäisen kompaktin crossover-mallin. LM vie matkustajan mukavuuden ennennäkemättömälle tasolle, kun taas LBX haastaa vakiintuneen luksusautohierarkian osoittaen samalla, että arvokkaat ominaisuudet, laatu ja ajokokemus voidaan tarjota myös kompaktissa kokonaisuudessa. Nämä mallit osoittavat Lexuksen halun kasvaa ja halun jatkaa automaailman rajojen uudelleenmäärittelyä.

Tälle tiedotteelle liittyvät kuvat löytyvät tästä linkistä.