Lexus esittelee huikean LBX Morizo RR Concept -mallin

Report this content
  • Globaali ensiesiintyminen Tokyo Auto Salon -tapahtumassa - Lexus LBX Morizo RR Concept
  • Suorituskykyinen konseptimalli pohjautuu uuteen Lexus LBX -malliin, ja kehitystyössä on ollut mukana Toyota Motor Corporationin hallituksen puheenjohtaja ja kaikkien testikuljettajien esikuva Akio Toyoda – alias “Morizo”
  • Konseptimallin löylyt tarjoilee ahdettu 1,6-litrainen kolmisylinterinen voimanlähde, jonka 224 kW:n (305 hv:n) huipputehot viedään tienpintaan kahdeksanportaisen Direct Shift -automaattivaihteiston ja elektronisesti ohjatun nelivetojärjestelmän kautta

Lexus LBX Morizo RR -konseptimalli nähdään tänään 12.1.2024 ensimmäistä kertaa julkisuudessa vuoden 2024 Tokyo Auto Salon -tapahtumassa. Se osoittaa Lexuksen uusimman mallin muuntautumiskyvyn tehokkaan taloudellisesta henkilöautosta erittäin suorituskykyiseksi ja kuljettajaa palkitsevan kokemuksen tarjoavaksi autoksi. Samaan aikaan se kuitenkin säilyttää Lexukselle ominaisen, erittäin korkealuokkaisen ajokokemuksen ja tyylikkään muotokielen.

Muutenkin Lexukselle monia uusia lähestymiskulmia tarjoavan LBX-mallin uusimman ulottuvuuden takana on ollut ennen kaikkea Toyota Motor Corporationin hallituksen puheenjohtaja ja ajamisen intohimostaan tunnettu Akio Toyoda – jonka lempinimi kuljettajana on muuten “Morizo”, joka on tunnettu myös innokkuudestaan koeajaa hyvin perusteellisesti kaikki konsernin uudet automallit. Akio Toyodan näkemykset tästä kiehtovasta projektista voi katsoa videomuodossa tämän linkin kautta. Kuvia uutuuskonseptista löytyy samalta sivustolta.

Konseptimallin konepellin alla lymyilee kolmisylinterinen, 1,6-litrainen moottori. Sen hengitystä avustetaan pakokaasuahtimella ja välijäähdytyksellä. 224 kilowatin (305 hevosvoiman) huipputehon ja 400 newtonmetrin maksimivääntö välitetään elektronisesti ohjatulle nelivetojärjestelmälle uuden, kahdeksanportaisen Direct Shift -automaattivaihteiston kautta. Kaikki avaintekijät, kuten kori, jousitus sekä renkaat on tässä konseptimallissa hiottu viimeistä piirtoa myöten maksimaaliseen suorituskykyyn tähdäten. Myös aerodynamiikkaan on kiinnitetty erityistä huomiota.

Mallia koristaa useampi yksilöllinen yksityiskohta. Morizolle tyypillinen keltainen väri esiintyy niin etusäleikössä, jarrusatuloissa kuin turvavöissäkin. Lopputuloksena onkin täysin vertaansa vailla oleva ajokokemus, joka raa’asta voimasta huolimatta on Lexukselle tyypilliseen tapaan hienostunut ja palkitseva.

LBX Morizo RR Concept, tärkeimmät tekniset tiedot

Malli, josta kehitetty Lexus LBX
Mitat
Pituus (mm) 4 190