• Lexus/

Lexus Kinetic Seat -istuinkonsepti julkistetaan Pariisin autonäyttelyssä

Report this content

Lexuksen uudenlainen kuituverkkorakenne mullistaa autonistuimien ominaisuudet. Istuinpehmusteen ja selkänojamateriaalin liikkeet mukailevat ihmisen selkärangan luontaista kiertymistä. Verkkomainen rakenne jakaa kehon painoa tasaisesti mahdollistaen hyvän istuinmukavuuden ja tukevan kokoonpanon.

Vallankumouksellinen Lexus Kinetic Seat Concept saa maailmanensi-iltansa Pariisin autonäyttelyssä. Sen mullistava kuituverkkorakenne uudistaa autonistuimien toimintaperiaatteen.

Ihmiskehossa selkäranka tasapainottaa päätä. Se mahdollistaa rintakehän ja lantion liikkeen eri suuntiin, tasapainottaen pään liikkeitä myös kävelyn tai juoksun aikana.

Tämän luontevan liikkeen aikaansaamiseksi uudessa rakenteessa istuinpehmuste ja selkänoja on suunniteltu liikkumaan matkustajan massan ja ulkopuolisten liikevoimien mukaisesti. Siten istuin rauhoittaa autosta kehoon välittyviä liikkeitä ja tasapainottaa päätä. Katsekenttä säilyy tällöin vakaana. Matkustajiin kohdistuva ajonaikainen rasitus pienenee ja matkustusmukavuus paranee.

Istuinverhoilu koostuu hämähäkinseitin kaltaisesta verkosta, jonka säikeet levittäytyvät selkänojan keskiosasta sivusuuntiin. Verkko on riittävän joustava myötäilläkseen vartalon muotoja, jakaen painoa tasaisesti miellyttävän istuinmukavuuden takaamiseksi pitkilläkin ajomatkoilla.

Selkänojan keskiosa on lapaluiden korkeudella, jolloin rintakehän liike tapahtuu luontaisesti istuimen tarjoaman tukilinjan mukaisesti. Tämä mahdollistaa hyvän pään tukemisen. Istuin on tavanomaista hoikempi, jolloin auton kokonaispaino keventyy.

Selkänojan verkkorakenteen säikeet valmistetaan öljypohjaisten vaihtoehtojen sijaan ympäristöystävällisestä, synteettisestä spider slik -materiaalista*. Sen keskeinen komponentti on proteiini, joka on valmistettu mikrobiologisella käymisprosessilla, sitten kerätty ja viimeistelty tarjoamaan erinomaisia iskunvaimennusominaisuuksia.

Kinetic Seat Concept esitellään omana kokonaisuutenaan ensi kertaa Pariisin autonäyttelyssä 2016.

*QMONOSTM -materiaali on Spyder Inc:n kehittämä.