Lexus LC 500 maailmanensi-illassa Detroitissa

• Houkuttelevan ilmeikkäästi muotoiltu luxus-coupe ilmentää premium-merkin uutta aikakautta

• Tyylikkyys, suorituskyky ja viimeistelytaso tekevät LC 500:sta yhden Lexuksen huippumalleista

• Uutuusmalli toimii uudenlaisen, muotoilu- ja tekniikkatiimejä yhdistävän autosuunnittelukulttuurin symbolina

Kun Lexus LF-LC -konseptimalli esiteltiin vuoden 2012 Detroitin autonäyttelyssä, pohdiskelivat toimittajat, uskolliset asiakkaat ja autoharrastajat, mahtaisivatko huomiota herättävä muotoilu ja uskaliaat mittasuhteet päätyä joskus 2+2-paikkaiseen tuotantoautoon. Tänään, neljä vuotta uraauurtavan konseptimallin julkistuksen jälkeen, Lexus on paljastanut täysin uuden LC 500 luxus-coupen. Tämä innostavan atleettinen huippumalli antaa tähän mennessä voimakkaimman lupauksen brädin tulevaisuuden suuntauksesta.

- LC 500 on ollut tärkeä malli sekä Lexukselle että minulle itselleni henkilökohtaisesti, toteaa konsernin pääjohtaja Akio Toyoda. Päätimme muutama vuosi sitten, että alamme johdattaa Lexuksen brändia intohimoisempaan ja erottuvampaan suuntaan. Lippulaiva-coupen särmikkyys, upea design ja suorituskyky ilmaisevat vahvasti merkin tunteikasta suuntaa. Uutuutemme kasvattaa Lexuksen vetovoimaa maailmanlaajuisesti, Toyoda kertoo.

LC 500:n toteutusta ohjasi vahva, LF-LC -konseptilta peritty muotoilutavoite, ja tekninen kehitystiimi teki kaikkensa säilyttääkseen mahdollisimman paljon alkuperäisen lähtökohdan ratkaisuja tuotantomallissa.

Lexuksen organisaatiolla LC 500 -projektista tuli paljon suurempi kokonaisuus kuin vain uuden coupe-mallin kehityshanke. Toteutustavan muutos, jossa muotoilu- ja insinööritiimit lähentyivät toisiaan, symboloi uuden ajanjakson alkua Lexukselle.

- Muotoilijat ja insinöörit selvittivät ilmenneitä haasteita ja esteitä yksi kerrallaan yhdessä. Saavutimme mielestäni jotain suurempaan kuin vain konseptimallin designin säilyttämisen, iloitsee pääinsinööri Koji Sato.

DESIGN

Ensivilkaisulla käy selväksi, että toteutustiimi on onnistunut siirtämään LF-LC:n muotoiluideologian uuteen LC 500 -malliin. Ulkoasua leimaa urheilullisen aerodynaaminen muoto rohkeine kaarteineen, tunteisiin vetoavine muotoineen ja lasikattoineen (lisävarusteena hiilikuitukatto). Matala, näyttävän leveä olemus yhdistyy toiminnalliseen ja sielukkaaseen kokoonpanoon.

Keulan ilmeessä näkyy vahvasti Lexukselle ominainen etusäleikön tiimalasimuoto, johon liittyvät kolmesta led-yksiköstä muodostuvat ajovaloumpiot. Niissä käytetään autoalan ohuimpia projektoreita.

Sivuprofiilia leimaa voimakas, kaltevan matala kattolinja, terävät ääriviivat, pitkä akseliväli sekä lyhyet etu- ja takaylitykset. Takaosassa huomio kiinnittyy sulavasti muotoiltuihin, moniosaisiin takavaloyksiköihin, jotka aikaansaavat erottuvan valoefektin.

Sisustan suunnittelua ohjasi ulkokuoren teema. Ohjaamo on elegantti mutta kuljettajakeskeinen, jotta auton ajaminen ja hallitseminen toteutuu ensiluokkaisesti.

- Jo varhaisessa vaiheessa muotoilijat saivat insinööreiltä käsityksen auton suorituskyvystä, jotta tämä pystyttiin huomioimaan ulkonäön toteutuksessa, sanoo LC 500:n päämuotoilija Tadao Mori. Kiinnitimme paljon huomiota esimerkiksi siihen, mihin kuljettajan katse kohdistuu ajon aikana, jotta ajajan on luontevaa keskittyä ajamiseen. Ensimmäistä kertaa design-osasto oli mukana auton dynaamisessa suunnittelussa, jotta ymmärsimme ajamiseen liittyvät tavoitteet ja hyödynsimme niitä automallimuotoilussa, Mori kertoo.

ALUSTARAKENNE

Edesauttaakseen Lexuksen kehitystä, LC 500:n tuli tarjota ajoelämys ja luonne jollaisia ei ole ennen Lexuksessa tavattu. Terävämmän ja jalostetumman ajokokemuksen tavoittelusta tuli suunnitteluntiimin keskeinen tavoite, samalla kun merkille ominainen huippulaadukkuus tuli säilyttää.

LC 500:ssa hyödynnetään ensimmäistä kertaa täysin uudenlaista, takavetoista alustarakennetta, joka ei jaa yhtään osaa minkään muun Lexus-mallin kanssa. Rakenne on osa Lexuksen tuleviin malleihin sovellettavaa GA-L (Global Architecture for Luxury vehicles) -kokonaisuutta. Uutuus toimii siis esikuvana merkin muille tulevaisuuden etumoottorisille ja takavetoisille malleille.

- Käytimme yli kolminkertaisen määrän tuotekehitysaikaa normaaliin verrattuna, jotta löysimme oikeanlaisen tietuntuman. Keskityimme myös jousituksen säätöön ja alustageometrian viimeistelyyn. Kori on rakenteeltaan Lexuksen tähän mennessä jäykin. Lopputuloksena olemme ajodynamiikankin osalta kehityksen terävimmässä kärjessä, Sato toteaa.

VOIMANLÄHDE

Takarenkaille voimaa tuottaa RC F ja GS F -malleista tuttu, kierrosherkkä 5,0 litran V8. Vapaasti hengittävä V8 valittiin uutuuteen tasaisen väkevästi voimaa antavana ja upeaäänisenä moottorina. Kokoalumiininen, 32-venttiilinen V8 tuottaa tehoa 348 kW (473 hv) ja 527 Nm vääntöä.

Voimanvälittäjänä toimii uudelleenkehitetty, ensikertaa automaailmassa nähtävä 10-vaihteinen automaattivaihteisto. Sen vaihtoajat ovat kaksoiskytkinvaihteistoja vastaavia.

Kaikki alustan ja voimalinjan ratkaisut auttoivat LC 500:ttä saavuttamaan ketteryyden ja suorituskyvyn, jotka eivät ole tyypillisiä nelipaikkaiselle coupelle: 0-60 mailin (0-96 km/h) kiihdytys onnistuu alle 4,5 sekunnissa.

Aiheeseen liittyvää mediamateriaalia on ladattavissa laajemmin: newsroom.lexus.eu

TEKNISET TIEDOT LC 500
Huipputeho 348 (473 hv) @ 7,100