Lexus mukana Auto 2018 -tapahtumassa

Uusi ES ensimmäistä kertaa nähtävillä Suomessa

Uusi UX ensimmäistä kertaa nähtävillä Suomessa

Lexuksen itselataavien hybridien mallisto sekä nähtävillä että koeajettavissa

Auto 2018 -tapahtuma kokoaa Helsingin Messukeskukseen ison otoksen suomalaisesta automarkkinasta. Tapahtuma järjestetään nyt toista kertaa ja se on avoinna pe 9.11. - su 11.11.2018 välisenä aikana. Lexus tuo parrasvaloihin kaksi Suomessa ennennäkemätöntä uutuutta: täysin uuden, seitsemännen sukupolven Lexus ES -mallin ja Lexus UX-mallin.

ES 300h

ES seuraa lippulaivamalli LS:n ja luksus-coupé LC:n esimerkkiä ja toteuttaa uutta lukua Lexuksen historiassa painottuen voimakkaasti tunteisiin vetoavaan laatuun. Silmiä hivelevä muotoilu on uuden GA-K -alustarakenteen ansiota, sillä se antaa auton muotoilijoille huomattavasti suuremman vapauden toteuttaa käsin kosketeltavan laadun ja toiveiden ylittämisen filosofiaa.

Aiemmista ES-malleista poiketen designiin kuuluu nopea kattolinja, joka korostaa auton matalaa olemusta ja hyvin eleganttia aerodynamiikkaa. Takaosa on puhdas ja terävästi veistetty, jota LED-takavalot korostavat jatkuvana tyylimuotona, katsottiinpa autoa mistä kulmasta tahansa.

Kuljettajan huomio pidetään tiessä sijoittamalla mittaristo ja näytöt mahdollisimman tiiviisti kuljettajan näkökenttä huomioiden. Toisaalta tällä saavutetaan etumatkustajalle hyvin avoin, tilava ja rentouttava ympäristö. Takana istuville taattava mukavuus on jo pitkään ollut ES:n tavaramerkki ja uusi malli kantaa perintöä ylpeänä huolimatta linjakkaammasta kattolinjasta. Matalampi istuma-asento ja erityisen tarkasti suunniteltu katon muotoilu takaavat hyvän pääntilan samalla kun pidempi akseliväli tarkoittaa erittäin hyviä jalkatiloja.

Sisätilojen laadukasta toteutusta sekä pikkutarkkaa viimeistelyä korostetaan malliversiosta riippuen esim. bambu- tai Shimamoku-puu-somistein, jotka antavat huikean käsityötaidon ansiosta silauksen sille, mitä premium-autoilta odotetaan.

ES 300h merkitsee ensiesiintymistä uudelle, neljännen sukupolven itselataavalle hybridijärjestelmälle. Kun erinomainen taloudellisuus, voimakas suorituskyky ja minimaaliset päästöt lasketaan yhteen, on lopputuloksena tämä hybridi. Järjestelmän sydämenä on ultra-taloudellinen 2,5-litran nelisylinterinen bensiinimoottori, jonka yhteydessä on entistä kevyempi, kompaktimpi ja energiatehokkaampi sähkömoottori. Järjestelmän kokonaisteho on 160 kW (218 hv) ja yhdistettyä ajoa vastaava kulutus on alkaen 5,3 l/100 km.

Uuden ES:n vakiovarusteluun kuuluu myös uusin versio Lexus Safety System + -järjestelmästä. Uusiin ominaisuuksiin kuuluu mm. Pre-Collision System -järjestelmän pyöräilijöiden tunnistus. Järjestelmän kykyä tunnistaa kevyttä liikennettä esim. yöaikaan on parannettu lisäämällä tunnistusjärjestelmän herkkyyttä ja kantavuutta.

Uusi Lexus ES 300h on nyt ennakkomyynnissä. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen tammikuussa 2019.

UX 250h

UX on uusi tie Lexuksen maailmaan. Sen ominaisuudet ovat brandille ominaisen täydellisiä: rohkea muotoilu, moitteeton viimeistely, innostava suorituskyky sekä liki mielikuvituksellinen teknologia.

UX-mallissa käytetään ensimmäistä kertaa GA-C:ksi nimettyä alustarakennetta. GA-C tarjoaa lähtökohtaisesti erittäin vääntöjäykän rakenteen ja matalan painopisteen, taaten näin jo piirustuspöydällä erinomaisen ajodynamiikan. Uusi, neljännen sukupolven hybriditeknologia on GA-C-rakenteelle kuin piste i:n päälle.

UX-mallin lähtökohta ei ole ollut kaikille tuttu crossover-muotoilu. Sen sijaan haluttiin saavuttaa kompakti, mutta samalla voimakas ja tyylikäs lopputulos, ikään kuin rikkoakseen rajoja ja luodakseen jotain uutta, erottuvaa ja yksilöllistä. Tämä lähestymistapa voidaan nähdä helposti tavassa, jolla etu- ja takalokasuojat suuntautuvat voimakkaasti auton muodosta ulospäin kehystäen Lexukselle tunnuksenomaisesta etusäleiköstä taaksepäin kaiken sisälleen.

Auton sisätila on se ympäristö, jossa kuljettaja ja auto ovat yhteydessä toisiinsa. Tästä syystä ulkokuoren ulkopuolen haluttiin yhdistyvän saumattomasti sisätiloihin. Tämä antaa kuljettajalle sekä selkeän näkyvyyden eri suuntiin, että hyvän tuntuman auton ulkomittoihin. Parhaiten tämän huomaa kuljettajan paikalta, josta katsottuna kojelaudan yläosa vaikuttaa jatkuvan kauas tuulilasin etupuolelle asti. Innoitus tähän on saatu perinteisestä japanilaisesta talonsuunnittelusta, missä ulko- ja sisäpuolen rajat pyritään häivyttämään mahdollisimman tehokkaasti.

Lexuksen ajatusmaailma suorituskyvystä – eleganttia suorituskykyä yhdistettynä täydelliseen tyyneen mielenlaatuun – on ollut luonnollisesti myös UX:n suunnittelun lähtökohtana. Neljännen sukupolven itselataava täyshybridijärjestelmä tuo 131 kW:n / 178 hv:n tehon kuljettajan käyttöön joko etupyörien tai E-Four –AWD-järjestelmän kautta. Jousitus, ohjaus ja renkaat on kaikki kehitetty pitäen prioriteettina UX:n suorituskykyä ja ajettavuutta.

UX-malliin on saatavilla viimeisin versio Lexuksen aktiivisista turvallisuusjärjestelmistä: Lexus Safety System +. LSS+ yhdistää Pre-Collision -järjestelmän – joka pystyy havaitsemaan myös jalankulkijat pimeällä sekä pyöräilijät – automaattiset tai adaptiiviset kaukovalot, liikennemerkkien tunnistuksen ja näiden lisäksi Lexus Co-Drive –järjestelmän yhdistäen adaptiivisen vakionopeussäätimen sekä kaistalla pito- ja seuraamistoiminnot.

Uusi Lexus UX saapuu Suomeen huhtikuussa 2019.

Itselataavien hybridien mallisto ja koeajot

Parrasvalojen loisteessa on nähtävillä myös Lexus CT200h, IS 300h, RC 300h, NX 300h sekä luokkansa ainoa seitsemänpaikkainen itselataava hybridi, RX 450h L. Koeajoissa on mukana valtaosa malleista.

Auto 2018 -tapahtuma

Auto 2018 -tapahtuma on Autotuojat ja -teollisuus ry:n sekä Messukeskuksen yhteistyötapahtuma. Tapahtuma on avoinna perjantaina 9.11. klo 10.00 – 20.00 sekä lauantaina ja sunnuntaina 10.–11.11. klo 10.00 - 18.00. Tapahtumaan myydään lippuja sekä Messukeskuksen sisäänkäyntien yhteydessä että edullisemmin ennakkoon Messukeskuksen verkkokaupasta: http://shop.messukeskus.com.