LEXUS PALJASTI UUDEN URHEILUJAHTI-KONSEPTIN

Report this content
  • Lexuksen brändijohtaja Akio Toyoda paljasti uuden konseptin mukaisen premiumluokan jahdin Di Lidon saarella Floridassa.

• Konsepti on visio premiumluokan jahdista, joka laajentaisi Lexuksen brändin erityisesti uusille lifestyle- ja vapaa-ajan alueille.

• 6–8 hengen avoimessa urheilujahdissa on Lexuksen tyyli ja ohjaustuntuma. Jahdissa on kaksi Lexuksen tehokasta V8-moottoria.

KONSEPTIJAHDIN ALKUPERÄ

Muutama vuosi sitten merenkulkuun keskittyvä Toyota Marine Department kutsui Toyota Motor Corporationin (TMC) pääjohtaja Akio Toyodan kokeilemaan uuden Ponam-malliston premiumjahteja, joiden lanseeraamista Japaniin valmisteltiin.

Toyoda iinnostui Ponam-malliston jahtien suorituskyvystä ja rungon edistyksellisestä designista. Lexuksen brändijohtajana Toyoda näki tehokkaan premiumluokan jahdin myös mahdollisuutena täydentää Lexukselle ominaista elämäntyyliä.

Tästä kehittyi visio jahdista, joka voisi laajentaa Lexuksen brändiä ulottumaan uudenlaisille lifestyle- ja vapaa-ajan alueille. Lexus paljasti tämän vision tuloksena Lexus Sport -konseptijahdin 12.12.2017 Di Lidon saarella Miami Beachilla Floridassa.

JAHDIN DESIGN

Kaksi tiimiä aloitti konseptijahdin suunnittelun Lexus Design Centressä Japanissa. Tiimeille annetussa tehtävänannossa pyydettiin luomaan 6–8 hengen avoin vapaa-ajan jahti, jossa on kaksi Lexuksen V8-moottoria ja jonka tyyli ja ohjaustuntuma ovat edistyksellisiä.

Kesällä 2015 tiimien luomia konsepteja arvioivat pääjohtaja Toyodan lisäksi tiimi Lexuksen ja Toyota Marine Departmentin johtajia.

”Lexus Sport -jahtikonsepti antoi meille mahdollisuuden tutkia, miten Lexuksen tyylillinen kieli soveltuu merelliseen ympäristöön”, sanoi Lexus Internationalin varatoimitusjohtaja Yoshihiro Sawa.  ”Projekti on ollut jännittävä Lexus Design Centrelle. Tällainen konsepti on meille arvokas, sillä se saa luovuutemme kukoistamaan ja kannustaa meitä näkemään mahdollisuuksia myös meille niin tutun automaailman ulkopuolella.”

Valittua konseptiehdotusta hiottiin läpi vuoden 2015 samalla kun Marine Department suunnitteli jahdin rakentamista ja jahtiin kuuluvia järjestelmiä.

Konseptina esitelty Lexus Sport -jahti on räätälöity kertaprojekti, jota ei ole aikomus viedä tuotantoon.

Konseptijahtia valmistamaan valittiin Marquis-Carver Yacht Group USA:n Wisconsinista. Valinta tehtiin yrityksen suunnittelu- ja tuotantokapasiteettien sekä yrityksen käsintehtyjen komposiittirakennelmien valmistustaidon pohjalta.

JAHDIN OMINAISUUDET

Konseptijahdin designissa kansi ja runko yhdistyvät saumattomasti sisätiloihin. Jahdin massiiviset, käsintehdyt komposiittiosat ovat yhdistelmä polyuretaania ja epoksihartsia, jota on vahvistettu hiilikuitukomposiitilla (CFRP eli carbon-fibre reinforced palstic). Samaa CFRP-teknologiaa käytetään myös kilpa-autoissa ja Lexus LFA:n tapaisissa superautoissa, lentokoneissa, kilpasuksissa ja -pyörissä sekä maailmanluokan kilpaveneissä.

Lexus Sport -jahdin ainutlaatuinen CFRP-rakenne tekee jahdista lähes 1 000 kiloa kevyemmän verrattuna samantyyppiseen, lasikuituvahvisteisesta muovista (FRP eli fibreglass reinforced plastic) valmistettuun jahtiin. Rungon suunnittelussa on pyritty vähentämään veden vastusta sekä parantamaan ohjautuvuutta suurissa nopeuksissa.

Konseptijahdin voimanlähteenä toimii kaksi 5.0 litran V8-bensiinimoottoria. Moottori perustuu Lexus RC F coupén, GS F sedanin ja uuden LC 500:n tehokkaaseen 2UR-GSE -moottoriin. Kumpikin moottori tuottaa yli 440 hevosvoimaa ja jahti kulkeekin jopa 79 km/h (43 solmua) hydrauliohjattavien perämoottorien avulla. Keulapotkuri auttaa telakoitumisessa.

Kuljettaja hallitsee jahdin järjestelmiä värikosketusnäytön kautta, joihin kuuluu GPS-navigointi, digitaalinen kartta, pintatutka, kaikuluotain sekä valaisin- ja viihdejärjestelmä. Kuljettajan penkki on säädettävä ja sen käsinojat muuntautuvat tarvittaessa lisäistuimiksi.

Keulan hytti on ylellisesti sisustettu Lexuksen tyyliin käyttäen nahkaa, puuta ja lasia. Korkeakattoisessa hytissä on 6 hengen sohva, pöytä ja ilmastointi luovat miellyttävän ja viihtyisän tilan.

Keittiötilassa on kaksilevyinen hella, lavuaari ja jääkaappi.

Integroidussa viihdejärjestelmässä on 4G Wi-Fi ja WAN (Wide Area Network). Äänentoistoon kuuluu Revolution Acousticsin kaiuttimet ja Mark Levinson® Reference digitaalinen vahvistin.

TEKNISET TIEDOT, alustavat arvot

Kokonaispituus 12,7 m

Leveys 3,86 m

Matkustajakapasiteetti 8 henkeä

Kokonaishevosvoima 885 hv/660 kW

Huippunopeus 43 solmua

PROJEKTIN TAUSTA

Lexus on osa Toyota Motor Corporationia ja perustettu vuonna 1989 kehittämään kaikkien aikojen hienoimpia autoja ja tarjoamaan parhaita asiakaskokemuksia.

Lexus International luotiin vuonna 2011 koordinoimaan brändin strategiaa, suunnittelua, designia, tuotekehitystä ja tuotantoa.

Toyota Motor Corporationin merenkulkuun keskittyvä Marine Business Department on perustettu vuonna 1997 kehittämään premiumluokan jahteja käyttäen myös Lexus-autojen tuotannossa hyödynnettävää uusinta teknologiaa ja laadunvalvontamenetelmiä.

Toyotan merenkulkuosaston kehittämään Ponam-mallistoon on kuulunut lasikuituisia urheilukalastusveneitä sekä alumiiniseosrunkoisia luksusristeilijöitä. Ponam-malleissa on tehokkaat turbodiesel-moottorit, jotka perustuvat Lexuksen GX 300d ja LX 450d -malleihin. Ponam on premiumluokan jahtien markkinajohtaja Japanissa.

Vuosina 1998–2002 Toyota Marine Department kehitti ja tuotti myös Epic-malliston. Mallisto koostui kilpailukäyttöön tarkoitetuista ski boat - ja wakeboard –lasikuituveneistä USA:n markkinoille. Myös Epic-malliston veneissä käytettiin Lexuksen LS 400 sedanin V8 moottoria.

Marquis Yachts LLC on yksityisessä omistuksessa oleva yritys Wisconsinin osavaltiossa USA:ssa. Yritys suunnittelee ja valmistaa jahteja kahdelle brändille: Marquis Yachtsille ja Carver Yachtsille. Marquis-brändin lippulaiva on 73-jalkainen, kolmikerroksinen luksusjahti, jossa on lasikuituvahvisteisesta muovista (FRP) valmistettu runko, kansi ja päällysrakenne. Lisätietoja osoitteesta www.marquisyachts.com  ja www.carveryachts.com.

Mediapankki: http://news.cision.com/fi/lexus