LEXUS PARIISIN AUTONÄYTTELYSSÄ 2016

Report this content

Lexuksen osastolla Pariisin autonäyttelyssä nähdään Euroopan ensi-iltansa saava uudistunut Lexus IS, Lexus NX Sport Edition ja merkin uusi lippulaiva-coupe LC. Esillä on myös lähitulevaisuutta peilaava, maailmanensi-iltansa saava konseptimalli UX.

Lexuksen mallisto koostuu Suomessa lähes yksinomaan hybrideistä. Ensi vuoden aikana tarjolle saadaan jo kahdeksas hybridivaihtoehto, kun ylellinen LC 500h tulee myyntiin täysin uudella Multi-Stage Hybrid –järjestelmällä. Merkin palveluverkosto laajenee lokakuussa Suomessa merkittävästi, kun Jyväskylän, Oulun, Raision, Tampereen, ja Vaasan Lexus-palvelupisteet avataan.

Lexus UX Concept

Lexuksen Euroopan muotoilukeskus ED2:ssa suunniteltu Lexus UX Concept vie merkin vahvan muotokielen uudelle tasolle. Kompakti crossover-malli saa Pariisissa maailmanensi-iltansa. Sen selkeästi erottuva olemus on tarkoitettu vetoamaan uuteen asiakasryhmään, erityisesti edistyksellisiin kaupunkilaisautoilijoihin.

Jokaisella Lexus-mallilla on yksilöllinen, oma olemuksensa. NX- ja RX-malleissa nähty rohkeus ja ulkomuotojen monitahoisuus on viety UX Conceptissa vielä pidemmälle. Esimerkiksi ajovaloissa, lokasuojissa ja etuilmeen tiimalasimaisuudessa nähdään viittauksia Lexuksen tulevaisuuden toteutuksista.

UX Concept toimii myös useiden uusien teknologioiden esittelyalustana luoden mukaansatempaavan ajoelämyksen. Sisätiloissa perinteiden käsityöviimeistely yhdistyy nykyaikaisiin valmistusteknologioihin. Kojetaulussa hyödynnetään vahvasti 3D-teknologiaa, jonka myötä esimerkiksi navigaatiolaite ja mittaristo vaikuttavat olevan todellista etäämmällä kuljettajasta.

Toinen esimerkki Lexuksen tavasta kyseenalaistaa nykyratkaisut on Kinetic Seat -istuinkonsepti. Siinä Istuinverhoilu koostuu hämähäkinseitin kaltaisesta verkosta, jonka säikeet levittäytyvät selkänojan keskiosasta sivusuuntiin. Verkko on riittävän joustava myötäilläkseen vartalon muotoja, jakaen painoa tasaisesti miellyttävän istuinmukavuuden takaamiseksi pitkilläkin ajomatkoilla.

Uudistuva Lexus IS

Vuonna 1999 esitellystä IS-mallista on nyt myynnissä kolmas sukupolvi, ja malli saavutti merkittävän rajapyykin viime heinäkuussa. Tätä Lexuksen D-segmentin edustajaa on myyty jo yli miljoona kappaletta. Vuonna 2013 myyntiin tullut IS 300h -hybridiversio on vakuuttanut eurooppalaisasiakkaat: jo yli 90 % asiakkaista päätyy valitsemaan IS-versioista hybridin.

Uudistunut IS nähdään Pariisissa ensi kertaa Euroopassa. Ulkonäköä, sisätiloja, hallintalaitteiden sijoittelua, ajo-ominaisuuksia ja turvavarustelua on parannettu entisestään. Ulkoisia muutoksia on eniten keulassa, jossa ilmanottoaukkoja on suurennettu, maskin muotoilua hiottu ja ajovaloumpiot on uudistettu. Myös takavaloissa ja esimerkiksi pakoputkien ulostuloissa nähdään uusia ratkaisuja.

Turvavarusteluun on nyt saatavilla Lexus Safety System+, johon sisältyvät jalankulkijat huomioiva ja törmäyksiä ennakoiva Pre-Crash Safety -järjestelmä, kaistavahti ohjausavustuksella, automaattiset kaukovalot sekä kaikilla ajonopeuksilla toimiva aktiivinen vakionopeussäädin.

Lexus LC 500h

Yhdistämällä avant-garde -henkisyyttä dynaamisiin coupén mittasuhteisiin, LC 500h:n houkuttelevat muodot tuovat huomattavan uskollisesti esiin avainominaisuudet ja ulkonäön menevyyden, jotka palkitussa LF-LC -konseptimallissa aikanaan nähtiin.

LC 500h:n ylellisessä ulkomuodoissa nähdään ainutlaatuisella tavalla mielenkiintoa herättävää, aiempaa sulavalinjaisempaa tulkintaa Lexuksen L-finesse muotoilufilosofiasta.

LC 500h:n uusi Multi Stage Hybrid System kehitettiin kaksi päämäärää mielessä: luoda hybridiauto, joka tarjoaa urheilullisemman ja tarkemmin aistittavan ajoelämyksen, jossa moottori seuraa tarkasti kuljettajan kaasunpainalluksia. Toisaalta tähtäimessä oli paras mahdollinen tehon ja taloudellisuuden yhdistelmä.

Aikaansaatu toteutus yhdistää perinteisen täyshybriditekniikan – 3,5 litran V6-moottorin, voimakkaan sähkömoottorin CVT-ominaisuuksineen ja litium-ion akuston – nelivaihteiseen automaattivaihteistoon, joka sijaitsee hybridivaihteiston jatkeena. Kevyt ja kompaktin kokoinen sähkömoottori sekä litium-ioniakusto kompensoivat automaattivaihteiston tuoman lisämassan. Koko voimalinja painaa siis saman verran kuin nykyiset perinteisemmät hybriditekniikat.

Lexuksen kansainvälinen mediapankki: newsroom.lexus.eu