Tyylillä uuteen luokkaan – esittelyssä Lexus LBX

• Täysin uusi kompakti crossover, joka luo aivan uudenlaisia mahdollisuuksia asiakkaillemme
  • Suunniteltu ja toteutettu eurooppalaisille asiakkaille
  • Lexuksen tunnusomaiseen laatuun, luksukseen ja hienostuneisuuteen ei ole tehty kompromisseja
  • Uusi Resolute Look -keulailme
  • Toteutettu edelleenkehitetylle GA-B -alustarakenteelle
  • Uusi, 1.5-litraiseen polttomoottoriin perustuva itselataava hybridijärjestelmä
  • Uusi, tehokkaampi Bi-Polar-nikkelimetallihydridiakku
  • Täysin digitaalinen käyttöliittymä niin mittaristossa kuin multimediassa
  • Asiakkailla on valittavissa LBX-malliston sisällä neljä erilaista ympäristöä tai tunnelmaa

Johdanto

Lexuksen kunniakas historia on täynnä hetkiä, jolloin automaailmaa on haastettu ja siirretty näkymättömiä raja-aitoja. Merkin synnyttyä vuonna 1989 on se toistuvasti tuonut mukaan uutta ajattelua ja uudenlaisia tuotteita, jotka ovat muokanneet ihmisten käsitystä laadukkaista luksustuotteista. Keskiössä ei ole pelkästään huippulaatuinen tuote, vaan ihminen – Lexus on määritellyt koko auton omistamisen ajattelun uudelleen.

Tuo mainittu historia saa tänään uuden merkkipaalun, ja sen nimi on Lexus LBX.

Täysin uusi täyshybridimalli on Lexuksen kompaktein koskaan esitelty malli, mutta sen merkitys on suuri. Lexus LBX tulee muuttamaan Lexuksen aseman Euroopassa merkittävällä tavalla.

LBX-mallinimi tulee englanninkielisistä sanoista “Lexus Breakthrough Crossover”, joka kertoo jo itsessään mallin merkityksestä Lexuksen brändille ja sen kunnianhimoisista tavoitteista, mutta yhtäältä se pitää sisällään aivan uudenlaista ajattelua, ideoita ja designia, jotka yhdessä huippuunsa hiotun teknologian avulla asettuu luonnollisen pehmeäksi osaksi Lexusta – huippulaatuisia tuotteita sekä Omotenashi-vieraanvaraisuutta.

Tämä uutuusmalli on helposti lähestyttävä ja ongelmaton osa jokapäiväistä elämää, mutta ei silti tee yhtään kompromissia laadun tai yksityiskohtien huomioinnin suhteen. Lexuksen ydinajatus on nyt tiivistetty aiempaa kompaktiin pakettiin muokaten niitä odotuksia, mitä asiakkaillta voi kompaktin premium-crossover-mallin suhteen olla.

Lexus LBX murtaa myös perinteisen varustetasoajattelun rajoja. Yksittäisten varustetasojen sijaan Lexus LBX -malli tulee saataville neljän toisistaan poikkeavan ympäristön tai tunnelman voimin. Näin toteutetaan Lexuksen perusajatusta siitä, miten luksuksesta voidaan tehdä henkilökohtaista. Niinpä varustetasojen sijaan LBX voi tarjota hienostuneen rauhallisen, dynaamisen tai jopa urheilullisen tunnelman. Nämä tunnelmat tai atmosfäärit toteutetaan erilaisilla yksityiskohdilla, väreillä, muodoilla ja viimeistelyillä. Uusi Lexus Bespoke Build -rakennusohjelma tarjoaa vielä enemmän valinnanvaraa henkilökohtaisiin valintoihin.

LBX edustaa monessa suhteessa uutta Lexukselle. Se on nimittäin ensimmäinen Lexuksen malli, jonka suunnittelu on ollut Lexuksen Euroopan toimintojen vastuulla. Siksi malli osuu varmasti eurooppalaiseen makuun ja vaatimuksiin. Tämän myötä uskomme LBX:n nousevan yhdeksi Lexuksen suosituimmista malleista Suomessa.

Myös kolmikirjaimisen mallinimen käyttö on merkityksellistä. Aiemmin vastaavasta mallimerkinnästä on nauttinut ainoastaan Lexuksen superauto LFA. Uudenlaisen mallinimen käyttö on Lexuksen osoitus siitä, että se on täysin sitoutunut ja luottaa uutuusmalliinsa sataprosenttisesti. Aivan kuten LFA näytti aikanaan Lexus-brändin uuden puolen asenteellaan ja suorituskyvyllään. Nyt LBX tekee samoin omasta tulokulmastaan.

Lexuksen suosittujen crossover-mallien seuraan liittyy siis uusi tekijä, joka houkuttelee varmasti asiakkaita useista eri kategorioista – myös sellaisia, jotka eivät ole aiemmin harkinneet Lexusta autovalintojensa yhteydessä. LBX tulee olemaan houkutteleva vaihtoehto niin downsize-henkisille, nuoremmille kuin perheen toista autoa etsiville.

Auton suunnittelusta vastaava pääinsinööri Kunihiko Endoh kertoo: “Tavoitteenamme oli haastaa premium-autojen perinteinen konsepti. Olemme tätä tavoitetta toteuttaessamme saaneet aikaan ajokokemuksen, joka mahdollistaa luontaisen yhteyden kuljettajan ja auton välille upeaa designia unohtamatta.”

LBX-mallin keulan “Resolute Look” -muotoilu on näyteikkuna Lexuksen uudesta tyylisuuntauksesta. Vaikka ulkomitat ovat muita Lexuksen malleja kompaktimmat, on voimakas ja tunteita herättävä muotoilu mukana. Sisällä on toteutettu kuljettajan ja ajoneuvon välistä yhteyttä Tazuna-muotoiluperiaatteen mukaisesti tarjoten avaran sisätilan erinomaisella näkyvyydellä ja kojelaudan, joka jatkuu sulavasti etuovien verhoiluun.

Lexus LBX-mallin tuotanto alkaa loppuvuodesta 2023. Ensimmäiset autot saapuvat Eurooppaan vuoden 2024 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Ulkodesign: uusi Lexus-identiteetti

Uuden ulkodesignin kenties eniten huomiota keräävä piirre on keulan ”Resolute Look” -muotoilu, jossa Lexuksen perinteinen etusäleikkömuoto on toteutettu toisin. Lexus Designin johtaja Koichi Suga kertoo: “Me purimme spindle grill -ilmeen osiin ja onnistuimme luomaan uudenlaisen keulan muotoilun, joka on yhtä aikaa täysin erilainen kuin muut mutta silti tunnistettavissa välittömästi Lexukseksi.”

Lexuksen Next Chapter -designperiaatteita noudattaen auton identiteetti ja mittasuhteet syntyvät sen ajettavuudesta. A-pilareita on tuotu taaksepäin, jotta matkustamo vaikuttaa kompaktilta ja konepelti urheilullisen pitkältä. Leveät pyöräkotelot ilmentävät voimaa ja majoittavat 18”-vanne- ja rengaskoon pyörät erittäin istuvalla tavalla. Lyhyet etu- ja takaylitykset sekä takaovien ympäristön pehmeästi tiukentuvat muodot kertovat näppärästä käsiteltävyydestä ja tietenkin dynaamisesta luonteesta.

Lexus LBX:n perä osoittaa, että auto istuu tiessä tukevasti kaikissa tilanteissa. Rekisterikilven paikka on tuotu alas, jotta Lexuksen nimi on voitu sijoittaa puhtaaseen ja meluttomaan tilaan takaluukussa. Samoin koko ajoneuvon levyinen takavalonauha Lexukselle tyypillisten L-muotoiltujen valokuvioiden kera kantaa Lexuksen muotoiluperinteitä.

LBX on 4 190 mm pitkä, 1 825 mm leveä ja 1 545 mm korkea. Auton akseliväli on 2 580 mm.

Ajettavuus: Lexuksen uusi alustarakenne

LBX on ensimmäinen Lexuksen malli, joka toteutetaan GA-B -kokoluokan alustarakenteelle. Sitä on kehitetty isolla kädellä, jotta Lexuksen vaatimukset matalasta painopisteestä, suuresta raideleveydestä, pienistä etu- ja takaylityksistä sekä luonnollisesti erittäin jäykästä korista. Se on luonnollinen ja vahva perusta Lexus Driving Signature -ajattelun mukaiselle, hauskalle ja varmalle ajettavuudelle ennennäkemättömän kompaktissa koossa. Tämä mahdollistaa luonnollisen ajokokemuksen, joka tarjoaa kuljettajalle aina ja kaikissa tilanteissa varmuutta, kontrollia sekä mukavuutta.

Pääinsinööri Endohin sanoin: “Keskityimme toteuttamaan Lexukselle tyypillisen yhteyden kuljettajan ja auton välille perinteisin, perusasioihin keskittyvin keinoin emmekä vain lisänneet elektronisten järjestelmien valtaa ajotapahtumassa.”

Useiden erilaisten liitostekniikoiden ja vahvikkeiden ansiosta kori on erittäin vääntöjäykkä, mutta kiitos harkittujen materiaalivalintojen myös kevyt. Mm. alumiininen konepelti, prässättyjen muoviosien käyttö osassa koripaneeleita sekä esim. kuumaprässättyjen vahvikkeiden käyttö keskipilareiden ja puskurien rakenteissa pitävät auton painon kurissa.

LBX-mallin jousitus on luonnollisesti suunniteltu varmistamaan sellainen ajettavuus, jonka auto ansaitsee. Edessä käytetään MacPherson-pyöräntuentaa ja takana yhdystukiakselistoa. Nelivetoisissa AWD-malleissa takapään jousitusratkaisuna käytetään monivarsituentaa. Elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä sisältää uuden toiminnon, joka rajoittaa keulan niiaamista tai nousemista erilaisissa ajotilanteissa.

Voimalinja: Lexuksen uuden sukupolven hybridi

Lexus LBX -mallin voimalinjana toimii täysin uusi, 1,5-litraiseen kolmisylinteriin perustuva itselataava hybridijärjestelmä. Kompaktin ja kevyen polttomoottorin jatkeena oleva tehonsiirtoyksikkö on aiempaa tehokkaampi. Itselataaville hybrideillemme ominaiseen tyyliin maltillisen kokoinen korkeajänniteakku on toteutettu bipolaarisena nikkelimetallihydridiakkuna. Tämä takaa mahdollisuuden sekä ottaa hetkellisesti suurempaa tehoa akusta ulos kuin toisaalta ladata sitä regeneratiivisen jarrutuksen aikana lisäten sähköajon suhdetta merkittävästi.

Järjestelmän suurin ulostuloteho on 136 hv / 100 kW ja suurin vääntö on 185 Nm. Polttomoottorin terminen hyötysuhde on maailmanhuippuluokkaa, kiitos konsernin jo aiemmin käyttämien ominaisuuksien kuten erittäin tarkkaan hallitun palotapahtuman sekä imukanavien muotoilun ansiosta. Polttomoottorin jatkeena olevan tehonsiirtoyksikön tehokkaammat sisuskalut sekä sen päälle sijoitetun tehonhallintayksikön entistä kompaktimpi toteutus auttavat voimakkaasti laskevan keulan muodon toteuttamisessa parantaen kuljettajan näkyvyyttä.

Kiitos uuden hybridijärjestelmän on Lexus LBX -mallin sähköajon osuus niin matkasta kuin ajasta aiempia järjestelmiä suurempi parantaen näin polttoainetaloudellisuutta kaikissa tilanteissa. Saatavilla on myös nelivetoinen AWD-malli, jossa takapyörien voimansiirto on toteutettu taka-akselille sijoitetulla erillisellä sähkömoottorilla.

Koska kyseessä on Lexus, on äänien ja värähtelyjen (NVH) eristämiseen keskitytty koko auton suunnitteluprosessin ajan hyvin tarkasti. Polttomoottoriin on lisätty tasapainotusakselit ja toisaalta ovien eristemateriaaleissa on keskitytty häiritsevien korkeiden äänitaajuuksien eristämiseen, kun taas matalataajuiset äänet, jotka tuottavat miellyttävän, etäisen äänimaailman päästetään läpi. Aina etupuskurista takapuskuriin ja kaikki siltä väliltä pitävät sisällään lukuisia innovatiivisia eristemateriaaleja sekä rakenneratkaisuja, jotka tekevät LBX-mallista yhden miellyttävimmistä matkakumppaneista erilaisiin käyttöolosuhteisiin.

Sisädesign: yksinkertaisuutta, eleganssia, käsityötaitoa ja korkeinta laatua

Sisätiloja suunniteltaessa tavoitteena oli luoda yksinkertainen mutta silti tunnusomainen hienostunut tila, joka antaa mielikuvan kokoluokkaa tai jopa kahta suuremmasta autosta. Tähän tavoitteeseen on päästy kolmella ydintekijällä: hyvällä näkyvyydellä, yksinkertaisella kojelaudalla sekä matalalle sijoitetulla keskikonsolilla.

Premium-luokan laatu syntyy materiaalivalinnoilla sekä yksityiskohtien toteutuksella. Useat eri verhoiluvaihtoehdot, kuten semi-aniliininahka tai täysin eläinperäisistä materiaaleista vapaat vaihtoehdot takaavat kaikki Lexukselle tyypillisen käsinkosketeltavan laadun. Sekä Tsuyusami-periaatteella toteutetut yksityiskohdat, joissa useat päällekkäiset kerrokset luovat materiaaliin syvän kolmiulotteisen vaikutelman, että Omotenashi-vieraanvaraisuutta korostava sisävalaistus kutsuvat viihtymään Lexuksen tapaan.

Lexuksen NX-mallissa ensimmäistä kertaa nähty Tazuna-periaatteen mukainen kuljettajan ympäristö on vahvasti läsnä myös LBX-mallissa. Kaikki kuljettajan tarvitsema informaatio ja tarvittavat ohjaimet ovat lyhyesti sanottuna juuri siellä, missä niiden pitääkin olla eikä katsetta sen paremmin kuin käsiä tarvitse liikuttaa yhtään sen enempää kuin pitäisikään.

Erinomaista näkyvyyttä auttaa myös yksinkertainen kojelauta, jonka muoto jatkuu etuoviin tarjoten syliinsä sulkevan tilan olematta lainkaan päällekäyvä. Se, että kuljettaja näkee vaivatta ympärilleen, on osa Lexus Driving Signaturea, ja auttaa luonnollisesti saavuttamaan sen varmuuden, kontrollin ja mukavuuden mitä siihen olennaisesti kuuluu.

Multimedia ja infotainment

Lexus LBX -mallissa käytetään uusinta Lexus Link Connect -järjestelmää, ja sen käyttöliittymänä toimii erittäin selkeä 9.8-tuumainen kosketusnäyttö. Järjestelmän ominaisuuksiin kuuluu mm. pilvipohjainen navigointi, ajantasaiset liikennetiedot sekä ääniohjattu älyassistentti. Älypuhelinintegraatio toimii sekä Apple Carplayn että Android Auton kautta, Applen tapauksessa myös langattomasti.

Saatavilla on myös digitaalinen avain, joka mahdollistaa ajoneuvon lukituksen ohjauksen sekä auton käynnistämisen pelkän älypuhelimen avulla. Multimediajärjestelmä on luonnollisesti päivitettävissä OTA-päivityksillä, mikä lisää auton käyttökokemusta entisestää. Huippuluokan äänentoistoa haluaville on tarjolla Lexuksen ekslusiivisen audiopartnerin, Mark Levinsonin 13-kaiuttiminen audiojärjestelmä.

Mallisto: esittelyssä neljä erilaista maailmaa

Mallisto koostuu perinteisen varustetasoajattelun sijaan neljästä erilaisesta ympäristöstä, tai tunnelmasta. Perusmallin lisäksi on tarjolla neljä erilaista tunnelmaa: Elegant ja Relax tarjoavat hienostuneisuutta, kun taas Emotion sekä Cool keskittyvät urheilullisempaan ja dynaamisempaan suuntaan. Jokainen ympäristö tarjoaa tosiaan erilaisen tunnelman asiakkaan mieltymyksen mukaan.

Emotion- ja Cool-mallit erottuvat muista kaksivärisellä ulkovärillään sekä koneistetuilla ulkopinnoilla toteutetuilla 18-tuumaisilla kevytmetallivanteilla. Elegant- ja Relax-malleissa on yksivärinen ulkoväritoteutus ja kiiltopintaiset 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Sisätilojen suhteen erot näissä tunnelmissa ovat merkittäviä. Emotion-mallien istuinverhoilu on rei’itettyä nahkaa punaisin yksityiskohdin ja tehostetikkauksien niin istuimissa, keskikonsolissa kuin oviverhoiluissa. Cool-malleissa on Ultrasuede-/nahkaverhoilu kaksivärisenä ja kuparinvärisillä yksityiskohdilla sekä tikkauksilla. Värit eri tunnelmissa vaihtelevat syvän ruskeista sävyistä hyvin vaaleisiin ja avariin väreihin.

Neljän erilaisen tunnelman lisäksi tarjolla on nk. perusmalli, joka hinnat alkaen -statuksestaan huolimatta tulee tarjoamaan erittäin runsaan vakiovarustelun. Lexuksen tyyliin esimerkiksi kattava turvavarustelu Lexus Safety System + -järjestelmän muodossa kuuluu perusmallinkin varusteisiin, sillä turvallisuus ei näkemyksemme mukaan saa olla lisävaruste. Perusversion, samoin kuin Emotion- ja Elegant-mallien sisätilat ovat saatavilla täysin ilman eläinperäisiä materiaaleja. Varustelumahdollisuuksia löytyy lisäksi suuremman, 12,3-tuumaisen Tazuna-täysdigitaalimittariston, HUD-tuulilasinäytön, Panasonic nanoe™-X -ilmanpuhdistusjärjestemän, Mark Levinson Premium -audiojärjestelmän sekä sähkötoimisen takaluukun muodossa.

Lexus Bespoke Build

Lexus esittelee valikoiduille markkinoille täysin uuden Lexus Bespoke Build -palvelun. Se mahdollistaa aivan omannäköisen, uniikin LBX-mallin luomisen yksilöllisten, räätälöityjen ominaisuuksien avulla.

Palvelu mahdollistaa esimerkiksi turvavöiden värin sekä istuimien ja ovipaneelien tehostetikkauksien värin ja tyylin valinnan lukuisista eri vaihtoehdoista. Materiaalivalinnat kattavat myös L-aniliini-nahkaverhoilun, todellisen luksustuotteen, joka on tulevan LBX-mallin lisäksi saatavilla ainoastaan Lexus LS -edustusautossa.

Palvelu esitellään LBX-mallin myynnin aloituksen yhteydessä vuonna 2024.

Turvallisuus- ja avustinjärjestelmät

Lexus LBX -malliin on pakattu kaikki viimeisimmän sukupolven turvallisuus- ja avustintoiminnot Lexus Safety System + -nimeä kantavan paketin alle. Järjestelmä sisältää lukuisia eri ominaisuuksia, joiden tehtävä on havaita erilaisia riskejä, varoittaa kuljettajaa niistä ja tarvittaessa avustaa välttämään onnettomuus vaikuttamalla niin ohjaukseen, kiihdytyksen hallintaan kuin myös jarruttamiseen. Ydinjärjestelmiä ovat Pre-Collision-, Dynamic Radar Cruise Control -adaptiivinen vakionopeussäädin-, Lane Tracing Assist/Lane Keep Assist -kaista-avustin- sekä Road Sign Assist -liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Avustinjärjestelmiin kuuluu mm. sähköiseen Lexus’ e-latch -ovien avausjärjestelmään linkitetty Safe Exit Assist -järjestelmä, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, älykäs pysäköintiavustin RCTA-toiminnolla sekä BSM -kuolleen kulman tunnistinjärjestelmä.

Lisävarusteina on vielä saatavilla avustinjärjestelmiä, kuten edestä risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä sekä 360-kamerajärjestelmä. Saataville tulee myös pysäköinnin kauko-ohjaus, joka mahdollistaa ajoneuvon siirtämisen ahtaissa tiloissa kuljettajan ohjatessa autoa auton ulkopuolelta mobiilisovelluksen avulla.

LBX -mallin tärkeimmät tekniset tiedot

• Ulkomitat: 4 190 mm x 1 825 mm x 1 545 mm (p x l x k)
  • Omamassa: 1 280 kg
  • Tavaratilan koko (etuvetoiset mallit): 332 litraa
  • Vetomassa (jarruton / jarrullinen): 750 kg
  • Polttomoottori: 1.5-litrainen, kolmisylinterinen bensiinimoottori
  • Voimansiirto: e-CVT -hybriditehonsiirtoyksikkö, etuveto / AWD-neliveto
  • Järjestelmän suurin ulostuloteho: 100 kW / 136 hv
  • Kiihdytys 0 – 100 km/h: 9,2 s.
  • Kääntöympyrä: 10,4 m

Tälle tiedotteelle liittyvät kuvat löytyvät tästä linkistä.