Uudistunut Lexus NX 300h

Lexuksen suosittu crossovermalli NX 300h on saanut merkittäviä uudistuksia ulkonäköönsä ja varusteluunsa. Ilmeessä on aiempaa enemmän urheilullisuutta ja ajo-ominaisuuksia on hiottu yhä nautinnollisemmiksi. Esittelyautot ovat jo koeajettavissa Suomessa.

Kolme vuotta sitten esitelty NX-crossover lunasti nopeasti paikkansa Lexuksen Euroopan myynnin avainroolissa. Yli 30 % merkin myynnistä maanosassamme on NX:ää. Maailmanlaajuinen menestys on ylittänyt Lexuksen omatkin ennustukset. Malli houkuttelee ostajia – joista monet ovat uusia Lexus-asiakkaita – yhdistelmällään ylellisyyttä, makeaa muotoilua, järkevää tilankäyttöä ja nautinnollista ajoelämystä.

Lexus NX on vaihtoehto niille, jotka hakevat premium-segmentissä yksilöllisempää, rohkeampaa ja valtavirrasta järkevästi poikkeavaa autoa.  Segmenttinsä ainoa itselataava hybridijärjestelmä tuo ajoon huomattavaa taloudellisuutta ilman lisävaivaa, ja nelivetoversio on osaltaan lisännyt mallin kiinnostavuutta. Myös Suomessa malli on vakiinnuttanut paikkansa myydyimpänä Lexus-mallina.

Tehokas ja vahvasti vääntävä moottorikokonaisuus on mukavuudeltaan sekä kaikilta pakokaasukomponenteiltaan (CO2 – päästöt alkaen 117 g/km) kilpailukykyinen vaihtoehto perinteisemmille automaattivaihteisille diesel- ja bensiiniautoille.

Tuore IROResearchin tekemä tutkimus kertoo, että kolmannes suomalaisautoilijoista uskoo ajavansa kymmenen vuoden päästä hybridiautolla; 26% vastaajista valitsisi itselataavan hybridin ja 7% ladattavan. Jo nyt itselataava hybridi menee harkinnassa muiden voimalinjavaihtoehtojen edelle, ainoastaan perinteinen bensiinimoottori pitää puolensa. Itselataava hybridi koetaan siis houkuttelevaksi vaihtoehdoksi paitsi nyt, myös pitkälle tulevaisuuteen. Lexuksen 14 vuoden aikana keräämä kokemus tästä voimanlähdetyypistä näkyy NX:n vahvoissa ominaisuuksissa.

Lisätietoa tutkimuksesta:http://news.cision.com/fi/miltton/r/tutkimus--kolmasosa-suomalaisista-uskoo-ajavansa-hybridiautoa-kymmenen-vuoden-paasta,c2398001

Euroopan ensi-iltansa syyskuisessa Frankfurtin autonäyttelyssä saaneessa uudistuneessa NX:ssä nähdään mallin jalostettu olemus. Keulan tiimalasimainen ilme on puskureineen kokonaisuudessaan uusi. Uusissa led-ajovaloissa on nyt osana kattavaa turvajärjestelmää automaattinen kaukovalotoiminto. Takaosassa puskurin alaosan muotoilua on muutettu, takavaloumpiot ovat uudet ja myös niiden suuntamerkkivaloissa on nyt liukuvalotoiminto. Ulkonäköä täydentävät tuoreet vannevaihtoehdot.

Ajo-ominaisuuksien täydentämiseksi jousitusta, alustarakenteiden tuentaa, takakallistuksenvakaajan jäykkyyttä ja etuiskunvaimentimien ominaisuuksia on säädetty. Kahdessa korkeimmin varustellussa versiossa on mukautuva jousitus AVS).

Sisätilojen olemusta on viety urheilullisempaan ja hienostuneempaan suuntaan. Käytön helpottamiseksi esimerkiksi multimediajärjestelmän näyttöä suurennettiin versiosta riippuen 8- tai 10,3-tuumaiseksi. Myös ilmastointilaitteen säätimet uudistettiin. Uusina verhoiluvaihtoehtoina nähdään sävyt Rich Cream ja Ochra.

NX-malliin on jatkossa saatavilla Lexus Safety System+. Se on turvavarustejärjestelmä, johon kuuluu törmäyksiä ennakoiva Pre-Collison System, adaptiivinen vakionopeussäädin, automaattiset kaukovalot, kaistavahti ja liikennemerkkinäyttö. Järjestelmän hinta on Comfort-, Business- ja Executive-malleihin 843–852 euroa. F Sport- ja Premier-malleissa se on vakiovarusteena.

Kaikkien versioiden varusteluun kuuluu Suomessa esimerkiksi Bi-LED -ajovalot, 2-alueinen automaattinen ilmastointi, Touch Pad kosketuslevy monitoiminäytön ohjaukseen, vähintään 8 kaiuttiminen audiojärjestelmä, varashälytin sekä mäkilähtöavustin.

Malliston hinnat alkavat 52 709 eurosta. Uudistuneet NX-mallit ovat jo koeajettavissa Lexus Kaivokselassa sekä Lexus-palvelupisteissä Jyväskylässä, Oulussa, Raisiossa, Tampereella ja Vaasassa.

Mediapankkimme: http://news.cision.com/fi/lexus