Uusia tuulia Lexus-mallistoon: Lexus RZ 300e ja Lexus NX Overtrail

• Lexuksen täyssähköinen RZ-mallisto kasvaa etuvetoisella mallilla
  • Uusi Lexus RZ 300e tarjoaa parhaimmillaan jopa 480 km yhdistettyä WLTP-sykliä vastaavan toimintamatkan
  • Lisäksi Lexus NX Plug-in -mallistoon esitellään Overtrail-varustetaso
  • Uutuuksien ennakkomyynti on jo alkanut, ja ensimmäiset RZ 300e -mallit saapuvat Suomeen syyskuussa sekä NX 450h+ Overtrail vuodenvaihteessa

Lexus RZ 300e

RZ esiteltiin alun perin nelivetoisena mallina, mikä korosti sen ylellisiä SUV-ominaisuuksia. Nyt Lexus tarjoaa enemmän valinnanvaraa ja laajentaa RZ-mallistoa suuremmalle asiakaskunnalle esittelemällä etuvetoisen mallin. Vetotavasta riippumatta asiakkaat voivat odottaa samaa käsityötaidon tasoa ja Omotenashi-tarkkuutta, kun taas kuljettaja nauttii hienosäädetystä Lexus Driving Signature -ajotuntumasta. Se luo täydellistä varmuutta, mukavuutta ja hallittavuutta jokaisella matkalla.

Täyssähköinen voimalinja säilyy pääsääntöisesti samanlaisena kuin nelivetoisessa versiossa, lukuun ottamatta nelivetoisten versioiden takasähkömoottoria sekä sen invertteriä. Auton omamassa alenee, joten RZ 300e tarjoaa pidemmän toimintamatkan. WLTP-yhdistettyä toimintamatkaa löytyy jopa 480 km malleilla, joissa on 18-tuumaiset renkaat. 20-tuumaisilla renkailla varustettujen mallien toimintamatka on enintään 419 km. Vastaavat toimintamatkat nelivetoisella mallilla ovat 440 km ja 395 km.

Sähkömoottori ja litiumioniakku tuottavat 204 DIN hv/150 kW maksimitehon.Tämä takaa ripeän kiihtyvyyden, ja 0–100 km/h kiihdytys voidaan niin haluttaessa suorittaa noin kahdeksassa sekunnissa.

Lexus RZ 300e -malliston hinnat alkavat 56 390,00 eurosta (RZ 300e Comfort). Lexus RZ-malliston hinnasto löytyy tästä linkistä.

Lexus NX 450h+ AWD Overtrail

Uutta Overtrail-varustetasoa ei ole tarkoitettu äärimmäiseen maastoajoon tai ottamaan osaa Paris-Dakar -kilpailuun.  Sen sijaan se tarjoaa tyylikkään ja korkealuokkaisuutta huokuvan ulkonäön, joka takaa mukavan ajokokemuksen niin kaupungissa kuin maaseudun rauhallisilla teillä.

Overtrail-malli erottuu muusta NX-mallistosta korotetun jousituksen ja uusien 18-tuumaisten vanteiden kautta, joille on asennettu normaalia huomattavasti karkeakykyisemmät renkaat. Auton yksityiskohtiin kuuluvat mm. mustat ovenkahvat, peilikotelot, pyöränkaarien suojat ja kattokaiteet. Uusi Moon Desert -ulkoväri, hiekan sävyinen metalliväri, on saatavilla vain tässä varustetasossa. Sisätiloissa varusteluun kuuluvat mm. urheilulliset istuimet ja Khaki-sävyisiä yksityiskohtia, jotka muistuttavat luonnonkivikerrostumien kuvioita.

Jousituksen nosto 15 mm:llä lisää auton maavaraa ja parantaa kuljettajan näkymää ympäristöön. Lisäksi auton maavara on kasvaa 200 mm:in, mikä tekee maaseudun epätasaisista teistä helpommin ajettavia. Mukavuusominaisuuksiin kuuluvat mm. edistyksellinen nanoe-X -ilmanlaatujärjestelmä, joka parantaa ilmanlaatua ja kosteuttaa ihoa. Sisätilojen tunnelmavalaistus tarjoaa 64 eri värivaihtoehtoa, joista 14 on suunniteltu heijastamaan luonnon inspiroimia tunnelmia.

Lexus NX 450h+ Overtrail -mallin hinta on 73 993,56 euroa. Lexus NX Plug-in -malliston hinnasto löytyy tästä linkistä. Kuvia uutuusmallista löytyy tästä linkistä.