• Lightneer Inc/

URAAUURTAVA SUOMALAINEN PELIYHTIÖ LIGHTNEER NOSTI 4,3 MILJOONAN EURON RAHOITUSPOTIN ULKOMAISILTA HUIPPUSIJOITTAJILTA

Report this content

Suomalainen oppimispeleihin erikoistunut peliyhtiö Lightneer, jonka perustajiin lukeutuu suomalaisen pelialan kokeneimpia veteraaneja, on nostanut 5 miljoonan dollarin (n. 4,3M€) rahoituksen ulkomaisilta ja suomalaisilta huippusijoittajilta. Lightneerin tavoitteena on johtaa maailmanlaajuista hauskan oppimisen vallankumousta. Rahoituskierrosta johti amerikkalainen GSV Acceleration, ja siihen osallistui myös ranskalainen Brighteye VC, suomalainen IPR VC, sekä Reach Capital Piilaaksosta.

"Kolmen miljardin pelilatauksen jälkeen, ja todella suuren ritsalla ampumiseen erikoistuneen faniyhteisön perintöä miettien pohdimme miten voisimme luoda pelaajille lisähyötyä pelioppimisen kautta. Jokainen peli on oppimiskokemus. Miltä maailma näyttäisi jos maailman parhaat pelit opettaisivatkin matematiikkaa, kemiaa ja hiukkasfysiikkaa, tekemättä sitä tylsästi?" -Peter Vesterbacka, entinen Rovion Mighty Eagle, nykyinen Lightneerin brändijohtaja kuvailee.

Pelialan pioneerit ovat kehitelleet debyyttipeliään, Big Bang Legends:iä, yhdessä maailman johtavien tiedemiesten kanssa. Pelin tavoitteena on 'häiveopettaa' fysiikan ja kemian peruskonsepteja alkuräjähdykseen perustuvan interaktiivisen tarinan avulla. Lightneerin taustalta löytyy liuta entisiä Roviolaisia, Euroopan hiukkastutkimuslaitos CERN:in johtavia tutkijoita, Oxfordin yliopiston professori Marcus du Sautoy sekä liuta peli-, viihde- ja tiedealan huippuja. Pelissä singotaan atomeja hiukkaskiihdyttimellä 'avaruus-minigolf' -tyyppisillä radoilla, tuhotaan antimaterialegioonia, kerätään ainesosia uusiin atomisankareihin ja rakennetaan maailmankaikkeutta, yksi atomi kerrallaan.

Lightneer on rakentamassa näkymättömään oppimiseen johtavaa tuoteportfoliota, johon kuuluu myös animoitu TV-sarja sekä oheistuotteita. Big Bang Legends tutustuttaa pelaajan jaksollisen järjestelmän 118 alkuaineeseen hauskojen kerättävien atomisankareiden muodossa.

“Lapset oppivat huomaamattaan satoja Pokémoneja ja niiden ominaisuuksia,” sanoo Lightneerin toimitusjohtaja Lauri Järvilehto. “Kuinka vaikeaa voi olla oppia 118 atomisankaria?”

Big Bang Legends on lyhyessä ajassa kerännyt huomattavan määrän innostusta ja mediahuomiota ympäri maailman. Peliä on hehkutettu mm Bloombergin TV uutisissa, Mashablessa, Channel News Asiassa, CNBC:llä ja lukuisissa perhe- ja teknologia-aiheisissa blogeissa. Peli kiiti Suomen, Vietnamin, Hong Kongin ja Singaporen julkaisuviikollaan suoraan ykköspaikalle AppStoren oppimispelien kategoriassa. Suomen julkaisuviikolla toukokuussa peli oli ladatuin myös kaikkien pelien kategoriassa niin Applen kuin Android-laitteiden ohjelmistokaupoissa. Peli on ladattavissa ilmaiseksi Applen AppStoresta sekä Google Playstä Suomen lisäksi Itä-Aasiassa. Peli julkaistaan globaalisti tammikuussa 2018.

Lightneerin tiimi koostuu Suomen pelialan veteraaneista, taustoiltaan yhtiöistä kuten Rovio, Digital Chocolate ja Gameloft. Lightneerin neuvonantajistoon kuuluu maailman johtavia pelialan ja tieteen ykköstekijöitä kuten Oxfordin professori Marcus du Sautoy, CERN:in oppimisjohtaja Rolf Landua ja entinen Mattelin ja Segan toimitusjohtaja Tom Kalinske. Lightneer on solminut virallisen yhteistyösopimuksen CERN:in kanssa tieteen oppimisen edistämiseksi.

Lightneeria rahoittavat ja tukevat sijoitusrahastot GSV Acceleration, IPR.VC, Brighteye VC, Reach Capitaly, Founders Factory ja TEKES. Yhteensä Lightneer on saanut rahoitusta tähän mennessä 7.8M$ (6.64M€).

MEDIAKONTAKTI JA HAASTATTELUPYYNNÖT:

Hanna Toivonen