Lindex-konsernin osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2024

Lindex-konsernin perusliiketoiminnan liikevaihto kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä, mutta Hullujen Päivien ajoitus ja rahtikustannukset vaikuttivat tulokseen

LINDEX GROUP Oyj, Osavuosikatsaus 26.4.2024 klo 8.30 EEST

Lindex-konsernin osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2024

Tammi–maaliskuu 2024:

• Varsinainen yhtiökokous päätti 21.3.2024 muuttaa konsernin emoyhtiön nimen Stockmann Oyj Abp:stä Lindex Group Oyj:ksi.
  • Lindex-konsernin liikevaihto oli 192,8 (198,5) miljoonaa euroa. Liikevaihto laski -2,8 %, paikallisissa valuutoissa -3,2 %. Konsernin perusliiketoiminnan liikevaihto, eli liikevaihto ilman Hullujen Päivien ajoituksen vaikutusta, kasvoi.
    - Lindex-divisioonan liikevaihto kasvoi 130,6 (126,5) miljoonaan euroon. Paikallisissa valuutoissa liikevaihto nousi 2,7 %, ja myynti kasvoi kaikilla päämarkkina-alueilla.
    - Stockmann-divisioonan liikevaihto laski 62,2 (72,0) miljoonaan euroon pääosin Hullut Päivät -kampanjan ajoituksen vuoksi.
  • Konsernin suhteellinen myyntikate oli 56,3 % (56,4), ja se oli vertailukauden tasolla.
  • Konsernin oikaistu liiketulos pieneni -6,5 (-2,4) miljoonaan euroon. Valuuttakursseilla ei ollut olennaista vaikutusta oikaistuun liiketulokseen.
    - Lindex-divisioonan oikaistu liiketulos laski 4,2 (5,6) miljoonaan euroon, mikä johtui pääasiassa korkeammista rahtikustannuksista, jotka liittyivät ennakoimattomiin logistisiin haasteisiin Punaisellamerellä.
    - Stockmann-divisioonan oikaistu liiketulos laski -9,4 (-7,0) miljoonaan euroon Hullut Päivät -kampanjan ajoituksen vuoksi. Vuonna 2023 Hullut Päivät käynnistyi maaliskuussa, kun taas vuonna 2024 kampanja järjestettiin toisen vuosineljänneksen alussa huhtikuussa.
  • Liiketulos oli -7,6 (-2,9) miljoonaa euroa.
  • Katsauskauden tulos laski -15,4 (19,5) miljoonaan euroon, mikä johtui pääasiassa Stockmann Sverige AB:n saaman veropäätöksen positiivisesta vaikutuksesta vertailukauden tulokseen.
  • Osakekohtainen tulos laski -0,10 (0,13) euroon.

Tulosennuste vuodelle 2024 (ennallaan):
Lindex-konserni odottaa liikevaihdon kasvavan vuonna 2024 paikallisissa valuutoissa 1–3 % verrattuna vuoteen 2023. Konsernin oikaistun liiketuloksen arvioidaan olevan 70–90 miljoonaa euroa. Valuuttakurssivaihteluilla voi olla merkittävä vaikutus oikaistuun liiketulokseen.

Vuoden 2024 näkymät:
Markkinaympäristön odotetaan pysyvän haastavana vuonna 2024. Euroopan makrotaloudellisen tilanteen epävarmuus jatkuu geopoliittisen epävakauden takia. Korkeat korot ja inflaatio jarruttavat talouskasvua, ja kuluttajakysynnän väheneminen voi vaikuttaa kaupan toimialaan. Ennusteet viittaavat BKT:n (bruttokansantuotteen) kasvun pysähtymiseen tai hitaaseen kasvuun yhtiön keskeisillä markkinoilla. Inflaation ennustetaan jatkavan laskuaan korkealta tasolta tavoitetasolle. Tilanne voi vaihdella konsernin eri markkinoilla. Häiriöitä toimitusketjuissa ja kansainvälisessä logistiikassa ei voida sulkea pois vuoden aikana.

Toimitusjohtaja Susanne Ehnbåge:
Etenimme hyvin strategian toteuttamisessa molemmissa divisioonissa ensimmäisen neljänneksen aikana. Varsinainen yhtiökokous päätti 21.3.2024 muuttaa emoyhtiön nimen Stockmann Oyj Abp:stä Lindex Group Oyj:ksi. Nimenmuutos kuvastaa Lindex-divisioonan vahvistunutta roolia konsernin liiketoiminnassa ja korostaa konsernin siirtymistä uuteen strategiseen vaiheeseen, jonka tavoitteena on kasvattaa omistaja-arvoa entisestään.

Emoyhtiön nimenmuutos oli osa strategista arviointia, jonka tavoitteena on vahvistaa omistaja-arvoa nostamalla Lindex konsernin liiketoiminnan keskiöön. Konserni jatkaa Stockmann-tavarataloliiketoiminnan strategisten vaihtoehtojen kartoittamista, ja arvioinnin odotetaan valmistuvan vuonna 2024. Tavoitteemme on myös saada saneerausprosessi päätökseen mahdollisimman pian. Katsauskauden jälkeen pääsimme Nordika II SHQ Oy:n kanssa sovintoratkaisuun, joten jäljellä on enää yksi kiistanalainen vaatimus.

Markkinaympäristö pysyi tammi-maaliskuussa haastavana, ja markkinakehitys oli vaatimatonta tai negatiivista Lindex-konsernin keskeisillä markkinoilla. Konsernin perusliiketoiminnan liikevaihto kuitenkin kasvoi, kun Hullut Päivät -kampanjan ajoituksen negatiivista vaikutusta ei oteta huomioon. Lisäksi Lindex-divisioonan kasvu oli jälleen kerran yleistä markkinakehitystä vahvempaa, ja divisioona jatkaa edelleen kasvu-urallaan.

Lindex-konsernin oikaistu liiketulos laski -6,5 (-2,4) miljoonaan euroon. Keskeiset syyt tuloksen heikkenemiseen olivat Stockmann-divisioonan Hullut Päivät -kampanjan ajoitus sekä Lindex-divisioonan rahtikustannusten nousu, joka liittyi ennakoimattomiin logistisiin haasteisiin Punaisellamerellä. Lindex-divisioona kasvatti liikevaihtoaan ja digitaalisen liikevaihdon strategisesti tärkeää osuutta sekä jatkoi laajentumistaan markkinoilla kumppanuuksien avulla. Stockmann-divisioonan suoritus oli hyvä sekä liikevaihdon että oikaistun liiketuloksen osalta, kun Hullut Päivät -kampanjan vaikutusta ei huomioida. Stockmann-divisioonan Hullut Päivät -kampanja järjestettiin katsauskauden jälkeen, ja se menestyi edellisvuotta paremmin. Lisäksi meillä on selkeä toimintasuunnitelma kannattavuuden parantamiseksi tulevina vuosineljänneksinä.

Lindex-konsernin tulevaisuuden tavoite on yksiselitteinen: kestävä ja kannattava kasvu. Olen iloinen, että tiimimme on sitoutunut strategian toteuttamiseen sekä taloudellisten- ja vastuullisuustavoitteiden saavuttamiseen. Konsernin vahvistunut taloudellinen asema tarjoaa vankan perustan jatkokehitykselle ja esimerkiksi investoinneille prosessitehokkuuteen sekä digitalisaatioon, mikä mahdollistaa tavoittelemamme kasvun. Lindexin uuden 110 miljoonan euron arvoisen kaikkikanavaisen jakelukeskuksen rakentaminen etenee hyvin, ja tavoitteenamme on ottaa se käyttöön syksyllä 2024.

Olen henkilökohtaisesti vaikuttunut siitä ansiokkaasta työstä, jota tiimimme jäsenet ovat tehneet divisiooniemme strategioiden toteuttamiseksi. Olen vakuuttunut siitä, että tehdyt päätökset tukevat matkaamme kohti yhä vahvempaa Lindex-konsernia.

AVAINLUKUJA

1–3

1–3

1–12

Liikevaihto, milj. euroa

Liikevaihdon kasvu, %

1,2

Liikevaihdon kasvu paikallisissa valuutoissa, %

5,5

1,6

Digitaalisen liikevaihdon osuus, %

18,8

17,8

16,8

Digitaalisen liikevaihdon kasvu paikallisissa valuutoissa, %

2,4

2,7

Myyntikate, milj. euroa

Suhteellinen myyntikate, %

56,3

56,4

58,2

Oikaistu liiketulos, milj. euroa

80,0

Oikaistu liikevoittomarginaali, %

8,4

Liiketulos, milj. euroa

76,5

Liikevoittomarginaali, %

8,0

Katsauskauden tulos, milj. euroa *)

19,5

51,7

Nettovelka ilman IFRS 16 -eriä, milj. euroa

Omavaraisuusaste, %

28,2

27,9

29,9

Omavaraisuusaste (ilman IFRS 16 -eriä), %

60,5

58,7

60,5

Vaihto-omaisuus (varastot), milj. euroa.

Liiketoiminnan vapaa kassavirta, milj. euroa

70,8

Investoinnit, milj. euroa

6,8

13,6

65,1

Osakekohtainen tulos, laimentamaton, euroa **)

Henkilöstö, keskimäärin

5 947

5 997

5 801

*) Katsauskauden tulos laski alhaisemman liiketuloksen ja lisääntyneiden verokulujen vuoksi. Vertailukaudella verokuluihin vaikutti Stockmann Sverige AB:n myönteinen veropäätös.
**) Osakekohtainen tulos laski -0,10 (0,13) euroon yllä kuvatun alhaisemman katsauskauden tuloksen ja edelliskaudesta nousseen osakemäärän vuoksi.

VERTAILUKELPOISUUTEEN VAIKUTTAVAT ERÄT (IAC)

Milj. euroa

1–3/

1–3/

1–12/

Liiketulos

76,5

Oikaisut liiketulokseen

Yrityssaneerausohjelmaan ja muihin kiistoihin liittyvät kulut

2,8

0,5

2,6

Strategiseen suunnitteluun ja organisaation kehittämiseen liittyvät kulut

2,8

2,3

COVID-19:ään liittyvien tappioiden korvaaminen vakuutuksesta

Tappio tytäryhtiöiden osakkeiden myynnistä

0,6

Myynti- ja takaisinvuokrauserien vuokrasopimusmuutoksiin liittyvät liiketoiminnan muut tuotot

Oikaistu liiketulos

80,0

STRATEGIA

Lindex-konsernin kahdella divisioonalla eli Lindexillä ja Stockmannilla on omat strategiansa, joiden tavoitteena on kestävä ja kannattava kasvu. Lindex-divisioonan strategia perustuu Lindexin tarkoitukseen, joka on voimaannuttaa ja inspiroida naisia kaikkialla. Divisioonan kolme keskeisintä strategista tavoitetta ovat kasvun vauhdittaminen, kestävään liiketoimintaan siirtyminen sekä kustannusten ja kasvun erottaminen toisistaan. Stockmann-divisioonan asiakaskeskeinen strategia perustuu Stockmannin tarkoitukseen, joka on luoda hyvän elämän markkinapaikka. Divisioonan kolme keskeisintä strategista tavoitetta ovat tarjooman kehittäminen, uskollisen kanta-asiakaskunnan kasvattaminen ja hyödyntäminen sekä saumattoman kaikkikanavaisen asiakaskokemuksen varmistaminen. Lisäksi konserni panostaa vahvasti operatiiviseen tehokkuuteen.

Molemmat divisioonat ovat sitoutuneet Lindex-konsernin tieteeseen perustuvaan ilmastotavoitteeseen vähentää oman toimintansa ja arvoketjunsa ilmastopäästöjä 42 % vuoteen 2030 mennessä vuoden 2022 tasosta. Lindex-konserni odottaa Science Based Targets (SBTi) -aloitteen vahvistavan konsernin ilmastotavoitteet vuoden 2024 aikana.

Lindex-konserni käynnisti syyskuussa 2023 strategisen arvioinnin, jonka tarkoituksena on vahvistaa omistaja-arvoa nostamalla Lindex konsernin liiketoiminnan keskiöön. Osana arviointia konserni muutti emoyhtiönsä nimen Stockmann Oyj Abp:sta Lindex Group Oyj:ksi varsinaisen yhtiökokouksen päätöksen mukaisesti 21.3.2024. Konserni jatkaa Stockmann-tavarataloliiketoiminnan strategisten vaihtoehtojen selvittämistä. Lindex-konserni odottaa strategisen arvioinnin valmistuvan vuonna 2024 ja tiedottaa aiheesta, jos ja kun se on ajankohtaista.

Osavuosikatsaus
Tämä pörssitiedote on tiivistelmä Lindex-konsernin tammi-maaliskuun osavuosikatsauksesta ja sisältää sen olennaiset tiedot. Osavuosikatsaus on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona sekä saatavilla yhtiön internetsivuilta lindex-group.com.

Taloudelliset tiedotteet vuonna 2024
Lindex-konserni julkaisee seuraavat taloudelliset raportit vuonna 2024:
- 19.7.2024 tammi–kesäkuun puolivuosikatsaus
- 25.10.2024 tammi–syyskuun osavuosikatsaus

Webcast analyytikoille ja medialle
Media- ja analyytikkotilaisuus järjestetään englanniksi suorana verkkolähetyksenä tänään 26.4.2024 klo 10.00 EEST. Tapahtumaa voi seurata tämän linkin kautta. Tallenne ja esitysmateriaali ovat saatavilla yhtiön verkkosivustolla tilaisuuden jälkeen.

LINDEX GROUP Oyj

Susanne Ehnbåge

Susanne Ehnbåge, toimitusjohtaja
Annelie Forsberg, talousjohtaja