Lindex-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2024

Lindex-konsernin toisen neljänneksen liikevaihto pysyi vakaana haastavassa markkinassa, suunnitellut kasvuinvestoinnit vaikuttivat kuitenkin oikaistuun liiketulokseen

LINDEX GROUP Oyj, Puolivuosikatsaus 19.7.2024 klo 8.30 EEST

Lindex-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2024

Huhti–kesäkuu 2024:

• Lindex-konsernin liikevaihto oli 251,6 (252,0) miljoonaa euroa. Liikevaihto oli vertailukauden tasolla laskien hieman: 0,2 % ja paikallisissa valuutoissa 1,0 %.
    - Lindex-divisioonan liikevaihto laski 169,7 (176,2) miljoonaan euroon, mikä johtui myymälöiden pienemmästä kävijämäärästä kesäkuussa. Paikallisissa valuutoissa liikevaihto laski 4,9 %.
    - Stockmann-divisioonan liikevaihto kasvoi 81,9 (75,8) miljoonaan euroon Hullut Päivät -kampanjan ajoituksen ja onnistumisen vuoksi. Vuonna 2024 kampanja järjestettiin toisen vuosineljänneksen alussa huhtikuussa, kun vuonna 2023 se vaikutti sekä ensimmäiseen että toiseen neljännekseen.
  • Konsernin suhteellinen myyntikate oli 60,0 % (60,1) eli vertailukauden tasolla.
  • Konsernin oikaistu liiketulos laski 29,5 (31,6) miljoonaan euroon. Valuuttakursseilla ei ollut olennaista vaikutusta.
    - Lindex-divisioonan oikaistu liiketulos laski 30,8 (36,2) miljoonaan euroon. Tämä selittyy kesäkuun liikevaihdon laskulla, joka johtui myymälöiden pienemmästä kävijämäärästä, sekä kasvua tukevien markkinoinnin ja digitaalisen kehityksen suunnitelluilla kuluilla, jotka olivat aiempaa suuremmat.
    - Stockmann-divisioonan oikaistu liiketulos parani -0,6 (-3,5) miljoonaan euroon pääosin Hullut Päivät -kampanjan ajoituksen ja onnistumisen sekä tehokkaiden kustannussäästötoimien vuoksi.
  • Liiketulos laski 20,3 (30,2) miljoonaan euroon pääasiassa yrityssaneerausohjelmaan liittyvien kiistojen sovintokulujen vuoksi.
  • Katsauskauden tulos laski 7,0 (13,8) miljoonaan euroon.
  • Osakekohtainen tulos laski 0,04 (0,09) euroon.

Tammi–kesäkuu 2024

• Lindex-konsernin liikevaihto oli 444,4 (450,4) miljoonaa euroa. Liikevaihto laski 1,3 % ja paikallisissa valuutoissa 2,0 %.
    - Lindex-divisioonan liikevaihto laski 300,4 (302,7) miljoonaan euroon. Paikallisissa valuutoissa liikevaihto laski 1,8 %.
    - Stockmann-divisioonan liikevaihto laski 144,1 (147,8) miljoonaan euroon.
  • Konsernin suhteellinen myyntikate oli 58,4 % (58,5) eli vertailukauden tasolla.
  • Konsernin oikaistu liiketulos laski 23,0 (29,2) miljoonaan euroon.
    - Lindex-divisioonan oikaistu liiketulos laski 35,0 (41,8) miljoonaan euroon.
    - Stockmann-divisioonan oikaistu liiketulos parani -10,0 (-10,5) miljoonaan euroon.
  • Liiketulos oli 12,7 (27,3) miljoonaa euroa.
  • Katsauskauden tulos laski -8,4 (33,3) miljoonaan euroon.
  • Osakekohtainen tulos laski -0,05 (0,21) euroon.

Tulosennuste vuodelle 2024 (päivitetty 15.7.2024):
Lindex-konserni odottaa vuoden 2024 liikevaihdon muutoksen olevan paikallisissa valuutoissa -2 % ja +2 % välillä verrattuna vuoteen 2023. Konsernin oikaistun liiketuloksen arvioidaan olevan 70–90 miljoonaa euroa. Valuuttakurssivaihteluilla voi olla merkittävä vaikutus oikaistuun liiketulokseen.

Aiempi tulosennuste vuodelle 2024 (julkaistu 9.2.2024):
Lindex-konserni odottaa liikevaihdon kasvavan vuonna 2024 paikallisissa valuutoissa 1–3 % verrattuna vuoteen 2023. Konsernin oikaistun liiketuloksen arvioidaan olevan 70–90 miljoonaa euroa. Valuuttakurssivaihteluilla voi olla merkittävä vaikutus oikaistuun liiketulokseen.

Vuoden 2024 näkymät:
Markkinaympäristön odotetaan pysyvän haastavana vuonna 2024. Euroopan makrotaloudellisen tilanteen epävarmuus jatkuu geopoliittisen epävakauden takia. Korkeat korot ja inflaatio jarruttavat talouskasvua, ja kuluttajakysynnän väheneminen voi vaikuttaa kaupan toimialaan. Ennusteet viittaavat BKT:n (bruttokansantuotteen) kasvun pysähtymiseen tai hitaaseen kasvuun yhtiön keskeisillä markkinoilla. Inflaation ennustetaan jatkavan laskuaan korkealta tasolta tavoitetasolle. Tilanne voi vaihdella konsernin eri markkinoilla. Häiriöitä toimitusketjuissa ja kansainvälisessä logistiikassa ei voida sulkea pois vuoden aikana.

Toimitusjohtaja Susanne Ehnbåge:
Lindex-konserni jatkaa strategista muutosmatkaansa kasvun ja arvonluonnin vauhdittamiseksi. Samalla, kun keskitymme taloudellisten tavoitteidemme saavuttamiseen, teemme kaikkemme varmistaaksemme, että Lindex-konserni on valmis tarttumaan tuleviin liiketoimintamahdollisuuksiin. Syvennämme edelleen ymmärrystämme asiakkaista, vahvistamme tarjoomaamme, kehitämme uusia myyntikanavia, investoimme digitalisaatioon, virtaviivaistamme prosesseja ja etenemme vastuullisuusohjelmassamme – divisiooniemme strategioiden mukaisesti.

Lindex-konsernin toinen vuosineljännes oli kaksijakoinen. Huhti- ja toukokuussa suorituksemme oli hyvä molemmissa divisioonissa. Kesäkuussa liikevaihto kuitenkin laski, koska kävijämäärät myymälöissä pienenivät etenkin Lindex-divisioonassa. Tästä huolimatta konsernin liikevaihto ja suhteellinen myyntikate pysyivät kuitenkin vertailukauden tasolla, suurelta osin Stockmann-divisioonan onnistuneen huhtikuisen Hullut Päivät -kampanjan ansiosta.

Konsernin oikaistu liiketulos heikkeni, koska liikevaihto laski kesäkuussa ja kasvua tukevat markkinoinnin ja digitaalisen kehityksen suunnitellut kulut olivat aiempaa korkeammat. Olen tyytyväinen, että Stockmann-divisioonan oikaistu liiketulos parani kuukausi kuukaudelta edellisvuoteen verrattuna. Tämä toiminnan tehostamisen avulla saavutettu parannus kompensoi osaltaan konsernin tuloksen laskua. Analyysimme kesäkuun liikevaihdon laskun syistä osoittaa, että koko muotimarkkina laski kesäkuussa. Kuten olemme aiemmin kertoneet, markkinanäkymät pysyvät haasteellisina.

Kesäkuussa Science Based Targets -aloite (SBTi) vahvisti Lindex-konsernin tieteeseen perustuvan ilmastotavoitteen. Konsernin tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 42 % vuoteen 2030 mennessä vuoden 2022 tasosta sekä omissa toiminnoissa (Scope 1 ja Scope 2) että arvoketjussa (Scope 3). SBTi:n validointi rohkaisee meitä jatkamaan ilmastotoimiemme vauhdittamista ja samalla kasvattamaan liiketoimintaamme kannattavasti ja kestävästi. Validointi on tärkeä virstanpylväs ilmastovaikutusten vähentämisessä, ja järjestelmällinen lähestymistapamme on jo johtanut merkittäviin päästövähennyksiin.

Lindex-konserni jatkaa Stockmannin tavarataloliiketoiminnan strategisten vaihtoehtojen selvittämistä, ja arvioinnin odotetaan valmistuvan vuonna 2024. Pyrimme myös saattamaan saneerausprosessin päätökseen mahdollisimman pian. Toisella neljänneksellä pääsimme Nordika II SHQ Oy:n kanssa sovintoratkaisuun, joten jäljellä on enää yksi kiistanalainen vaatimus.

On hienoa, että voimme yhdessä Lindex-konsernin tiimin kanssa jatkaa matkaamme kohti kestävää ja kannattavaa kasvua. Lindexin uusi kaikkikanavainen jakelukeskus, joka on suurin investointimme tulevaisuuden kasvuun, otetaan käyttöön syksyllä. Lisäksi digitalisointia ja prosessien virtaviivaistamista koskevat hankkeemme etenevät hyvin ja tukevat toimintamme tehostamista. Haluan kiittää koko henkilöstöämme tärkeästä panoksesta strategisten tavoitteidemme saavuttamiseksi

AVAINLUKUJA

1–12/

Liikevaihto, milj. euroa

Liikevaihdon kasvu, %

Liikevaihdon kasvu paikallisissa valuutoissa, %

2,0

1,6

Digitaalisen liikevaihdon osuus, %

17,2

16,0

17,9

16,8

Digitaalisen liikevaihdon kasvu paikallisissa valuutoissa, %

6,5

58,4

60,5

Vaihto-omaisuus (varastot), milj. euroa

Liiketoiminnan vapaa kassavirta, milj. euroa

27,7

55,6

15,2

70,8

Investoinnit, milj. euroa

10,0

16,1

16,9

29,6

65,1

Osakekohtainen tulos, laimentamaton, euroa**

Henkilöstö, keskimäärin

6 021

6 082

5 801

* Kauden tulos laski alhaisemman liiketuloksen ja lisääntyneiden verokulujen vuoksi. Liiketulosta laskivat korkeammat saneerausohjelmaan liittyvät kulut, jotka on esitetty vertailukelpoisuuteen vaikuttavissa erissä. Vertailukaudella verokuluihin vaikutti Lindex Holding AB:n (aiemmin Stockmann Sverige AB) myönteinen veropäätös.
** Osakekohtainen tulos laski -0,05 (0,21) euroon edellä kuvatun alhaisemman katsauskauden tuloksen ja edelliskaudesta nousseen osakemäärän vuoksi.

VERTAILUKELPOISUUTEEN VAIKUTTAVAT ERÄT (IAC)

Milj. euroa

1–12/

Liiketulos

20,3

30,2

12,7

27,3

76,5

Oikaisut liiketulokseen

Yrityssaneerausohjelmaan ja muihin kiistoihin liittyvät kulut

7,7

0,0

10,5

0,5

2,6

Strategiseen suunnitteluun ja organisaation kehittämiseen liittyvät kulut

1,4

0,8

4,2

0,8

2,3

COVID-19:ään liittyvien tappioiden korvaaminen vakuutuksesta

0,0

Tappio tytäryhtiöiden osakkeiden myynnistä

0,6

Myynti- ja takaisinvuokrauserien vuokrasopimusmuutoksiin liittyvät liiketoiminnan muut tuotot

Oikaistu liiketulos

29,5

31,6

23,0

29,2

80,0

STRATEGIA

Lindex-konsernin kahdella divisioonalla eli Lindexillä ja Stockmannilla on omat strategiansa, joiden tavoitteena on kestävä ja kannattava kasvu. Lindex-divisioonan strategia perustuu Lindexin tarkoitukseen, joka on voimaannuttaa ja inspiroida naisia kaikkialla. Divisioonan kolme keskeisintä strategista tavoitetta ovat kasvun vauhdittaminen, kestävään liiketoimintaan siirtyminen sekä kustannusten ja kasvun erottaminen toisistaan. Stockmann-divisioonan asiakaskeskeinen strategia perustuu Stockmannin tarkoitukseen, joka on luoda hyvän elämän markkinapaikka. Divisioonan kolme keskeisintä strategista tavoitetta ovat tarjooman kehittäminen, uskollisen kanta-asiakaskunnan kasvattaminen ja hyödyntäminen sekä saumattoman kaikkikanavaisen asiakaskokemuksen varmistaminen. Lisäksi konserni panostaa vahvasti operatiiviseen tehokkuuteen.

Molemmat divisioonat ovat sitoutuneet Lindex-konsernin tieteeseen perustuvaan ilmastotavoitteeseen vähentää oman toimintansa ja arvoketjunsa kasvihuonekaasupäästöjä 42 % vuoteen 2030 mennessä vuoden 2022 tasosta. Science Based Targets -aloite (SBTi) validoi konsernin ilmastotavoitteen kesäkuussa 2024.

Lindex-konserni käynnisti syyskuussa 2023 strategisen arvioinnin, jonka tarkoituksena on vahvistaa omistaja-arvoa nostamalla Lindex konsernin liiketoiminnan keskiöön. Osana arviointia konserni muutti emoyhtiönsä nimen Stockmann Oyj Abp:stä Lindex Group Oyj:ksi varsinaisen yhtiökokouksen päätöksen mukaisesti 21.3.2024. Konserni jatkaa Stockmann-tavarataloliiketoiminnan strategisten vaihtoehtojen selvittämistä. Lindex-konserni odottaa strategisen arvioinnin valmistuvan vuonna 2024 ja tiedottaa aiheesta, jos ja kun se on ajankohtaista.

Puolivuosikatsaus
Tämä pörssitiedote on tiivistelmä Lindex-konsernin tammi–kesäkuun puolivuosikatsauksesta ja sisältää sen olennaiset tiedot. Katsaus on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona sekä saatavilla yhtiön internetsivuilta lindex-group.com.

Taloudelliset tiedotteet vuonna 2024
Lindex-konserni julkaisee seuraavat taloudelliset raportit vuonna 2024:
- 25.10.2024 tammi–syyskuun osavuosikatsaus

Webcast analyytikoille ja medialle
Media- ja analyytikkotilaisuus järjestetään englanniksi suorana verkkolähetyksenä tänään 19.7.2024 klo 10.00 EEST. Tapahtumaa voi seurata tämän linkin kautta. Tallenne ja esitysmateriaali ovat saatavilla yhtiön verkkosivustolla tilaisuuden jälkeen.

LINDEX GROUP Oyj

Susanne Ehnbåge

Susanne Ehnbåge, toimitusjohtaja
Annelie Forsberg, talousjohtaja