Science Based Targets -aloite on hyväksynyt Lindex-konsernin ilmastotavoitteen

Science Based Targets (SBTi) -aloite on hyväksynyt Lindex Group Oyj:n tieteeseen perustuvan päästövähennystavoitteen sen omille toiminnoille (scope 1 ja 2) ja arvoketjulle (scope 3). Validointi osoittaa, että Lindex-konsernin ilmastostrategia ja -tavoite ovat ilmaston lämpenemisen rajoittamista koskevan Pariisin sopimuksen mukaisia ja pohjautuvat tieteeseen.

Lindex-konsernin lähiajan tieteeseen perustuva ilmastotavoite on vähentää oman toiminnan ja arvoketjun kasvihuonekaasupäästöjä 42 % vuoteen 2030 mennessä vuoden 2022 tasosta. Tavoite kattaa metsä-, maa- ja maatalouspäästöt (FLAG-päästöt), jotka syntyvät konsernin tuotteiden raaka-aineisiin liittyvästä maankäytöstä ja maanhoidosta. SBTi:n validointiprosessi on tiukka arviointi, jossa käytetään tarkkoja kriteerejä ja ohjeistuksia. Tavoitteiden tulee kattaa merkittävät päästöt ja olla riittävän kunnianhimoisia päästöjen vähentämiseksi.

”SBTi:n hyväksyntä rohkaisee meitä jatkamaan ilmastotoimien vauhdittamista samalla, kun kasvatamme liiketoimintaamme kannattavasti ja kestävästi. Validointi on tärkeä virstanpylväs ilmastovaikutusten vähentämisessä, ja systemaattinen lähestymistapamme on jo johtanut merkittäviin päästövähennyksiin. Vuonna 2023 vähensimme Lindex-konsernin kasvihuonekaasujen kokonaispäästöjä 11 % vuodesta 2022. Lindex-divisioonan päästöt ovat vähentyneet 41 % vuodesta 2017”, sanoo toimitusjohtaja Susanne Ehnbåge.

Lindex-konsernin divisioonat, Lindex ja Stockmann, ovat tehneet omat suunnitelmansa tavoitteen saavuttamiseksi. Vuonna 2022 konsernin kokonaispäästöt olivat 296 ktCO2e. Yli kaksi kolmasosaa konsernin ilmastopäästöistä on peräisin sen myymistä tuotteista. Muita merkittäviä päästölähteitä ovat logistiikka, yhtiön omassa toiminnassa käytetty energia ja yhtiön myymien tuotteiden käytön aikaiset päästöt.

”Keskeisiä toimenpiteitämme päästöjen vähentämiseksi ovat energiatehokkuuden parantaminen, uusiutuvaan energiaan siirtyminen koko arvoketjussa sekä kierrätettyjen ja uusiutuvien materiaalien käytön lisääminen. Lisäksi jatkamme siirtymistä kierrätystalouden periaatteiden mukaisiin liiketoimintamalleihin ja palveluihin”, sanoo Director of Sustainability Anna-Karin Dahlberg.

Anna-Karin Dahlberg, Director of Sustainability, Lindex, puh. +46 31 739 5253
Mia Ranta-aho, Head of Sustainability, Stockmann, puh. 050 383 9490
Lindex-konsernin Media Desk info@stockmann.com puh. 050 389 0011

Lindex Group Oyj on kansainvälinen monikanavainen vähittäiskaupan konserni, jolla on kaksi divisioonaa: Lindex ja Stockmann. Lindex on globaali muotiyhtiö, jonka tarkoitus on voimaannuttaa ja inspiroida naisia kaikkialla. Sen kolme vahvaa tuoteryhmää ovat naisten- ja lastenvaatteet sekä alusvaatteet, jossa se on Pohjoismaiden markkinajohtaja. Stockmann-tavaratalot tunnetaan korkealuokkaisesta brändivalikoimastaan Suomessa ja Baltiassa. Sen tarkoitus on olla hyvän elämän markkinapaikka. Vuonna 2023 Lindex-konsernin liikevaihto oli 952 miljoonaa euroa ja sillä oli noin 5 800 työntekijää. Konsernin juuret ovat vuonna 1862 perustetussa Stockmann-yhtiössä ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.lindex-group.com