Stockmann 30 vuotta Virossa – epävakaista alkuvuosista vähittäiskaupan ja asiakaspalvelun suunnannäyttäjäksi Baltiassa

Stockmann on palvellut virolaisia asiakkaita jo 30 vuoden ajan. Viron yhteiskunta ja kulttuuri ovat vuosien kuluessa muuttuneet merkittävästi, ja Stockmann on ollut avainasemassa korkeatasoisen asiakaspalvelun rakentamisessa Virossa ja koko Baltian alueella.

Stockmannin tulo Viroon vuonna 1993 oli tärkeä kehitysaskel koko Baltian tavaratalokulttuurille. Tavaratalo panosti alusta alkaen korkeatasoiseen asiakaspalveluun ja laatuun. Se loi uudet standardit virolaiselle palvelukulttuurille ja opetti hyvän palvelun merkityksen tavaratalon henkilöstölle ja asiakkaille.

Viron Stockmann on kokenut useita historiallisia tapahtumia ja elänyt ja kasvanut muuttuvan virolaisen yhteiskunnan mukana 30 vuoden aikana. Päivittäinen kaupankäynti on muuttunut merkittävästi vuosien varrella.

“Päätös tulla Tallinnaan vuonna 1993 oli rohkea, koska mitään vastaavaa ei ollut aiemmin nähty koko Baltian alueella. Ostoskulttuuri ja myymälävalikoima olivat täysin erilaisia kuin nykyään, mutta uskalsimme silti tuoda Suomesta mukanamme parhaan palvelun käsitteen, joka oli yrityksen kantava ajatus. Tuolloin se oli uutta ja hienoa sekä työntekijöille että asiakkaille”, kertoo Viron Stockmannin toimitusjohtaja Marge Türner, joka on työskennellyt tavaratalossa sen alkuvuosista lähtien.

Viron ensimmäinen Stockmann avattiin kaksikerroksisena myymälänä Viru-hotellin rakennukseen, ja avajaiset olivat täydellinen menestys. Stockmann myi ulkomaista muotia, uusinta elektroniikkaa ja muita tuotteita, joita pidettiin tuolloin ylellisinä ja harvinaisina. Pian Stockmann alkoi etsiä sopivaa paikkaa suurelle, Baltian ensimmäiselle kansainväliselle tavaratalolle. Tuohon aikaan Tallinnan keskusta oli rakentunut Viru-hotellin ympärille, joten keskustan ulkopuolelta oli helppo löytää vapaata maata, jos osasi nähdä alueen kasvupotentiaalin.

“Suuren tavaratalon rakentamista Liivalaian ja Tartontien kulmaan pidettiin yleisesti järjettömänä ajatuksena, koska alue oli tuolloin kaukana kaupungin keskustasta. Nyt on helppo nähdä, että perustajat olivat oikeassa. Vahvin kampanjamme Hullud Päevad, Hullut päivät, kertoo tuon ajan rohkeudesta, joka on innoittanut kaikkia kaupan alan toimijoita markkinoilla”, Türner sanoo.

Henkilökohtaisen kokemuksen arvo on mittaamaton

Stockmann ei olisi olemassa ilman työntekijöitään ja kanta-asiakkaitaan. Stockmann on suomalainen tavarataloyritys, jolla on yli 160 vuoden historia. Se toteutti perustajansa G. F. Stockmannin näkemystä henkilökohtaisesta palvelukokemuksesta jo 1860-luvulla.

”Tavarataloliiketoiminta on selviytynyt monista haasteista ja kriiseistä vuosikymmenten aikana. Pitkä historiamme luo vankan pohjan haasteiden voittamiselle ja auttaa myös ennustamaan tulevaisuutta. Olemassaolomme perustana ovat stockmannilaiset – ammattilaiset, jotka suhtautuvat työhönsä intohimoisesti. Ilman heitä meillä ei olisi kanta-asiakkaitamme, MyStockmann-ohjelman jäseniä, jotka luovat vahvan perustan liiketoimintamme tulevaisuudelle. On selvää, että pysyäksemme alan huipulla meidän on oltava hyvä ja kannustava työpaikka, joka välittää asiakkaistaan ja työntekijöistään. Arvostamme suuresti myös niitä entisiä kollegoita, jotka ovat vaikuttaneet Stockmannin kehitykseen vuosien saatossa”, Türner sanoo.

Sähköinen kaupankäynti ja verkkokauppa ovat muuttaneet asiakkaiden ostokäyttäytymistä, mutta henkilökohtaisilla kokemuksilla tavarataloissa on edelleen tärkeä rooli jokapäiväisessä elämässä.

”Uudistumme jatkuvasti ja sopeudumme uuden aikakauden vaatimuksiin. Kaupungista, maasta tai valuutasta riippumaton verkkokauppa on hyvä muistutus siitä, että mekin panostamme parhaaseen asiakaskokemukseen kaikissa myyntikanavissamme. Henkilökohtaisilla kokemuksilla on kuitenkin tärkeä rooli ihmisten elämässä. Asiakaspalvelussa kiehtovaa on se, että voimme antaa asiakkaille syyn käydä meillä joka päivä. Ilman tätä syytä, ilman tämän erityisen tunteen luomista, emme pystyisi toteuttamaan yrityksemme visiota ja olemaan työantajana sitä, mitä nyt olemme ja mitä haluamme edelleen kehittää”, Türner sanoo.

Tallinnan Stockmann-tavaratalo avattiin 7.6.1993. Tavaratalo on osoitteessa Liivalaia 53 avattiin 1.4.1996.
Tallinnassa sijaitsevan Stockmann AS:n palveluksessa on yli 350 työntekijää, ja sen liikevaihto oli 45 miljoonaa euroa vuonna 2022.

Tallinnan keskustassa sijaitseva Stockmann-tavaratalo tarjoaa monipuolisen valikoiman laadukkaita muodin, kauneuden, kodin ja päivittäistavaroiden brändejä. Inspiroimme asiakkaitamme tekemään kestäviä ja vastuullisia valintoja. Tallinnan lisäksi Stockmann-tavarataloja on Suomessa ja Riiassa.

Marge Türner

Stockmann-tavaratalon johtaja, Tallinna
marge.turner@stockmann.com

Stockmann tarjoaa monipuolisen ja laadukkaan valikoiman muodin, kauneuden ja kodin tuotteita ihanan arjen ja juhlan rakentamiseen. Inspiroimme asiakkaitamme tekemään kestäviä ja vastuullisia valintoja. Stockmannilla on 8 tavarataloa Suomessa ja Baltiassa sekä verkkokauppa stockmann.com. Lisätietoja meistä löydät osoitteesta stockmanngroup.com.