Stockmann ja LSJH yhteistyöhön tekstiilien kierrättämiseksi - uusi poistotekstiilipalvelu avattu Turun Stockmannilla

Lounais-Suomen Jätehuolto (LSJH) on aloittanut poistotekstiilin keräyksen yhteistyössä Turun Stockmannin kanssa. Rikkinäiset sekä käyttö- ja korjauskelvottomat tekstiilit voi jatkossa tuoda tavarataloon LSJH:n keräyspisteelle, josta tekstiilit ohjataan uudelleen hyötykäyttöön. Keräys on jatkoa pääkaupunkiseudulla aloitetusta onnistuneesta yhteistyöstä Helsingin seudun ympäristöpalveluiden kanssa. Stockmann haluaa olla mukana edistämässä muoti- ja tekstiilialan vastuullisuutta ja tarjoaa asiakkailleen helpon tavan kierrättää tekstiilejä, jotka eivät sovellu enää käyttöön.

Kiertotalouden kasvava merkitys on yhä vahvemmassa roolissa ja osa Stockmannin kestävää liiketoimintaa. Lounais-Suomen Jätehuollon (LSJH) kanssa aloitettu poistotekstiilipalvelu on luonnollinen jatkumo Stockmannin pääkaupunkiseudun tavarataloissa aloitetulle yhteistyölle kiertotalouden edistämiseksi. Ympäristövastuun ja resurssitehokkuuden edistämisen ohella poistotekstiilipalvelu tukee myös kotimaista kiertotaloutta.

”Olemme iloisia saadessamme tekstiilikeräysmahdollisuuden myös Turun tavarataloomme. Haluamme mahdollistaa asiakkaillemme helpon tavan kierrättää ja olla näin omalta osaltamme mukana edistämässä muoti- ja tekstiilialan vastuullisuutta. Yhteistyö LSJH:n kanssa on hieno asia niin meille kuin asiakkaillemme”, iloitsee Turun Stockmannin tavaratalojohtaja Riikka Mattila.

Keräyspiste liittää Turun Stockmannin osaksi valtakunnallista poistotekstiilien keräysverkostoa, jonka kautta kotitalouksien poistotekstiilit saadaan kiertämään Suomessa. Stockmannin neljässä pääkaupunkiseudun tavaratalossa on jo tämä mahdollisuus.

”On erinomaista tehdä yhteistyötä tässä hankkeessa Stockmannin ja tavaratalojen asiakkaiden kanssa. Keräyspisteen tavoitteena on tehdä poistotekstiilien kierrätyksestä mahdollisimman helppoa. Keräykseen voi tuoda monipuolisesti käyttökelvottomia tekstiilejä. Jos vaate on vielä täysin käyttökelpoinen, se ei ole jätettä vaan tulisi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, antaa eteenpäin tai myydä”, kertoo LSJH:n keräys- ja logistiikkasuunnittelija Oskari Pokela.

Ystävänpäivästä 14.2. lähtien Turun Stockmannille voi tuoda käyttöön sopimattomia vaatteita ja kodintekstiilejä kierrätettäväksi. Farkkuhupulla päällystetty keräyslaatikko sijaitsee tavaratalon toisessa kerroksessa, Kristiinankadun puoleisessa päässä taloa.

Tekstiilikeräyspisteiden poistotekstiilit käsitellään ja hyödynnetään kotimaassa. Esikäsittelyn jälkeen hyödyntämiskelpoiset tekstiilit toimitetaan Paimioon, missä on Pohjois-Euroopan suurin poistotekstiilien jalostuslaitos.

Poistotekstiiliyhteistyön lisäksi Stockmannilla on entuudestaan esimerkiksi kiertotaloutta edistäviä mallistoja valikoimissaan; tuotteita, jotka on valmistettu ylijäämäkankaista, merten muoviroskasta ja muista kierrätysmateriaaleista. Lisäksi Stockmann panostaa tuotteiden elinkaaren pidentämiseen myös tavaratalojen palvelutarjonnassa muun muassa korjaus-, pesula-, ja suutaripalveluilla sekä henkilökohtaisella muotipalvelulla oman kestävän tyylin luomiseksi.

Poistotekstiilin lajitteluohje

•    Kuivat ja puhtaat, käyttökelvottomat vaatteet ja kodintekstiilit, kuten takit, housut, hameet ja paidat lakanat, pyyhkeet ja pöytäliinat.
•    Pakkaa muovipussiin ja sulje tiiviisti.
•    Keräykseen ei voi tuoda alusvaatteita, sukkia, tyynyjä, peittoja, pehmusteita, mattoja, vöitä, laukkuja, kenkiä tai kosteita, homeisia, ötökkäisiä tai voimakkaan hajuisia tekstiilejä. Lajittele nämä polttokelpoiseen jätteeseen.
•    Lahjoita vielä käyttökelpoiset tekstiilit hyväntekeväisyyteen.
•    Poistotekstiilin tuominen keräyspisteiseen on maksutonta

Lue lisää lajitteluohjeista: www.lsjh.fi/jatelaji/poistotekstiilit

Riikka Mattila, Turun Stockmannin tavaratalojohtaja, p. 050 388 9752
Media Desk, Stockmann Oyj Abp, p. 050 389 0011

Stockmann tarjoaa monipuolisen ja laadukkaan valikoiman muodin, kauneuden ja kodin tuotteita ihanan arjen ja juhlan rakentamiseen. Inspiroimme asiakkaitamme tekemään kestäviä ja vastuullisia valintoja. Stockmannilla on 8 tavarataloa Suomessa ja Baltiassa sekä verkkokauppa stockmann.com. Lisätietoja meistä löydät osoitteesta stockmanngroup.com.