Stockmann-konsernin myynti maaliskuussa ja Hullut Päivät -kampanja huhtikuussa 2016

STOCKMANN Oyj Abp, Pörssitiedote 12.4.2016 klo 16.00 EET

Stockmann-konsernin myynti laski maaliskuussa 26,9 prosenttia ja oli 84,0 miljoonaa euroa jatkuvilla tuote- ja liiketoiminta-alueilla. Muutosprosentti ei ole vertailukelpoinen, vaan lasku johtui Hullut Päivät -kampanjan ajoituksesta Suomessa: tänä vuonna kampanja pidettiin huhtikuussa eikä maaliskuun lopussa kuten edellisenä vuonna. Maaliskuun kolmen ensimmäisen viikon aikana konsernin vertailukelpoinen myynti oli edellisen vuoden tasolla.

”Lindex jatkoi vakaata kehitystään maaliskuussa ja myynti kasvoi erityisen hyvin päämarkkinoilla Ruotsissa. Stockmann-tavaratalojen vertailukelpoinen myynti kääntyi positiivisempaan suuntaan. Kuukauden kolmen ensimmäisen viikon aikana myynti kasvoi muodissa, kosmetiikassa ja kodin tuotteissa. Näillä tuotealueilla myynti kasvoi myös Hullut Päivät -kampanjan aikana. Hullut Päivät houkutteli edelleen asiakkaita ja saavutti yli miljoona myyntitapahtumaa viiden myyntipäivän aikana. Koko kuukauden myyntiluku ei ole vertailukelpoinen johtuen kampanjan eri ajoituksista vuosina 2015 ja 2016,” sanoo Stockmannin vt. toimitusjohtaja Lauri Veijalainen.

Myynti maaliskuussa yksiköittäin

Stockmann Retailin myynti jatkuvilla tuote- ja liiketoiminta-alueilla laski 46,2 prosenttia maaliskuussa ja 1,1 prosenttia kuukauden kolmen ensimmäisen viikon aikana. Myynti laski 50,9 prosenttia Suomessa johtuen Hullut Päivät -kampanjan ajoituksesta. Kuukauden kolmen ensimmäisen viikon aikana myynti laski 1,6 prosenttia. Baltian maissa, missä kampanja pidettiin huhtikuussa molempina vuosina, myynti laski 1,4 prosenttia.

Lindexin myynti oli edellisen vuoden tasolla vertailukelpoisin valuuttakurssein. Pääsiäinen heikensi jonkin verran kuukauden myyntiä, mutta kasvua oli silti Ruotsissa, Virossa ja Latviassa. Euromääräinen myynti laski 2,5 prosenttia, tai kasvoi 1,9 prosenttia ilman Venäjää.

Hullut Päivät -kampanja huhtikuussa

Hullut Päivät -kampanja järjestettiin Stockmannin tavarataloissa ja verkkokaupassa 6.–10.4.2016. Kampanjan vertailukelpoinen myynti laski 3 prosenttia. Laskua oli Suomessa 3 prosenttia ja Baltian maissa 1 prosentti. Kampanjamyynti kasvoi muodin ja kosmetiikan tuotealueilla, mutta laski elintarvikkeissa. Verkkokaupan myynti kasvoi merkittävästi verrattuna edelliseen vuoteen.

Myynti (ilman arvonlisäveroa) maaliskuussa

3/2016
Me
Muutos-%* 1-3/2016
Me
Muutos-%*
Stockmann Retail, Suomi 30,6 -50,9 92,9 -29,7
Stockmann Retail, ulkomaat 6,5 -1,4 18,9 -5,3
Stockmann Retail, yhteensä 37,0 -46,2 111,9 -26,5
Lindex, yhteensä 47,0 1,9 129,2 4,9
Konserni, Suomi, yhteensä 35,2 -47,5 106,7 -27,2
Konserni, ulkomaat, yhteensä 48,7 1,9 134,4 4,2
Stockmann-konserni, yhteensä* 84,0 -26,9 241,1 -12,5

*Jatkuvat tuote- ja liiketoiminta-alueet, eli luvut eivät sisällä Venäjän vähittäiskauppaa, Seppälää, Hobby Hallia, Stockmann Beautya, lentokenttämyymälää eivätkä tavaratalojen lopetettuja tuotealueita (elektroniikka, kirjat, urheiluvälineet, lelut ja lemmikkitarvikkeet).

Stockmannin kokonaismyynti oli 90,3 miljoonaa euroa maaliskuussa 2016 sisältäen Hobby Hallin. Maaliskuussa 2015 myynti oli 150,0 miljoonaa euroa sisältäen myös Venäjän vähittäiskaupan, Seppälän ja lopetetut tuotealueet tavarataloissa.

Muutos-%: muutos verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Konsernin myyntiluvut sisältävät myymälöiden ja tavaratalojen tuotemyynnin ilman arvonlisäveroa. Luvut eivät sisällä muita liiketoiminnan tuottoja kuten vuokratuottoja tai palvelumaksuja.

Lauri Veijalainen, vt. toimitusjohtaja, puh. 09 121 5062
Nora Malin, viestintäjohtaja, puh. 09 121 3558