Stockmann viettää designsyksyä – Casa Stockmann jälleen mukana Habitaressa

Stockmann Oyj Abp, Lehdistötiedote 12.9.2018

Stockmann osallistuu jälleen huonekalu-, sisustus- ja designtapahtuma Habitareen, joka valtaa Helsingin Messukeskuksen 12.–16.9.2018. Casa Stockmann -osasto esittelee paitsi tavaratalon omaa suunnittelua myös tämän syksyn ajankohtaisimpia sisustustrendejä. Helsingin Stockmann-tavaratalossa taas voi parhaillaan tutustua uniikkiin kotimaiseen designiin, sillä siellä on Helsinki Design Weekin ajan esillä kuvanveistäjä Man Yaun installaatio.

Stockmann osallistuu nyt toista kertaa vuosittaiseen sisustus- ja designalan Habitare-tapahtumaan ja esittelee osastollaan Casa Stockmann -mallistonsa kodintuotteita. Osastolla näkyvät tämän syksyn sisustustrendit mutta myös mallistolle ominainen aikaa kestävä suunnittelu ja laadukkaat materiaalit. Casa Stockmann -malliston tuotteet suunnitellaan Stockmannin omassa designstudiossa Helsingin Pitäjänmäessä, ja mallistolla on kotimaisesta suunnittelusta kertova Design from Finland -tunnus.

”Tänä syksynä Casan mallistossa korostuu erityisesti luonnonläheisyys ja sen myötä luonto on toiminut myös Habitare-osastomme inspiraationa. Tuotteiden valmistusmateriaaleina on käytetty paljon puuta, juuttia ja keramiikkaa. Myös malliston tuotteiden värimaailma on syntynyt luonnon pohjalta; sammaleenvihreä ja hiilenmusta yhdistyvät lämpimään keltaiseen ja okraan”, Stockmannin Brand Manager Virpi Kivilahti kertoo.

Myös vastuullisuus näkyy entistä vahvemmin Casa Stockmannin tuotteiden materiaaleissa. Mallistossa on muun muassa uusi orgaanisesta puuvillasta valmistettu makuuhuoneen tekstiileistä koostuva tuotesarja. Casa Stockmannin tekstiileissä on käytetty paljon myös pellavaa, jonka valmistukseen kuluu vähemmän vettä kuin puuvillan valmistukseen. Suurin osa Casa Stockmannin tekstiilituotteista on myös valmistettu Euroopassa.

Design ihastuttaa myös Helsingin-tavaratalossa

Stockmann on Habitaren lisäksi mukana myös parhaillaan käynnissä olevassa Helsinki Design Week -festivaalissa HDW HOP kaupunki-installaatiosarjan kautta. Sarja tarkastelee festivaalin tämän vuoden teemaa TRUST. Helsingin Stockmann-tavaratalossa on esillä nuoren kuvanveistäjän Man Yaun alttarimainen Nexus-installaatio, joka koostuu tilasta, veistoksista, äänestä ja valosta. Teos on nähtävillä Helsingin-tavaratalon ensimmäisessä kerroksessa, Keskuskadun sisääntulon tuntumassa Helsinki Design Weekin päättymiseen 16.9. saakka.

Man Yau palkittiin viime vuoden Muoto-gaalassa Vuoden lupaus -palkinnolla. Stockmann antoi tuolloin Yaulle 20 000 euron suuruisen stipendin ja installaatiopaikan tämä vuoden Helsinki Design Weekin ajaksi.

Suomalaisen designin esilletuominen on Stockmannille tärkeää. Stockmann on tukenut aiemminkin nuoria taiteilijoita ja suunnittelijoita esimerkiksi tuottamalla yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa Argos Young Designers -tapahtumaa Helsingin-tavaratalossa vuosina 2006–2014 ja mahdollistamalla erilaisten taideinstallaatioiden esilletuomisen tiloissaan.

Casa Stockmann on mukana Habitare-tapahtumassa Messukeskuksessa 12.–16.9.2018 osastolla 6m60. Man Yaun installaatio on esillä Helsingin Stockmann-tavaratalossa Helsinki Design Weekin ajan 6.–16.9.2018.

Lisätiedot:
Virpi Kivilahti, Brand Manager, Stockmann, puh. 09 121 5874