Viher- ja hyötykasvit ovat kuuma trendi – kodintuotteissa myös ruukut, hapsut ja pastelliväreistä laventeli ovat tämän kesän sisustuselementtejä

Kotoilu on edelleen tämän ajan trendi ja koteihin panostetaan yhä enemmän. Kevään ja kesän saapuessa sisustetaan nyt sisätilojen lisäksi ulkotiloja, erityisesti terasseja ja kesämökkejä.  Ajaton tyyli ja laadukkaat tuotteet ovat säilyneet sisustamisessa vahvoina trendeinä, mutta lisäksi mukaan on tullut viher- ja hyötykasvit ja erilaiset luonnonmateriaalit sekä väreistä laventeli. Stockmann kokosi muutamia vinkkejä tämän kevään ja kesän sisustustrendeistä.

”Nyt trendaavat laadukkaasti ja vastuullisesti valmistetut sisustusmateriaalit. Erilaiset luonnonmateriaalit ja aidot materiaalit ovat kasvattamassa suosiotaan. Lisäksi persoonallisuus ja leikkisyys näkyvät kevään ja kesän sisustuksessa, kun yhdistetään uutta ja vanhaa. Ihmiset haluavat, että tuotteilla on tarina”, kertoo Virpi Kivilahti, kodinmaailman kategoriajohtaja Stockmannilta.

Viherkasvit ovat edelleen kuuma sisustustrendi. Perinteisten viherkasvien rinnalle on tullut erilaisia hyötykasveja, kuten yrttejä joko itse kasvatettuna tai kaupasta ostettuna. Minikasvihuoneet ja erilaiset kasvatusalustat sekä terraariot ovat myös suosittuja.

”Ihmiset haluavat luonnonmateriaaleja ja kasveja koteihinsa ja mökeille. Trendi jatkuu vielä voimakkaana ja mukaan on tullut erilaiset hyötykasvit. Parvekkeilla tai pihoilla kasvatetaan esimerkiksi yrttejä, tomaatteja, mansikoita ja oliivipuita. Amppelit ovat myös suosittuja”, Kivilahti jatkaa.

Sisustusmateriaaleissa luonnonmateriaalit ja aidot materiaalit ovat yhä trendikkäitä. Kori- ja rottinkikalusteet jatkavat tänäkin keväänä ja kesänä niin sisä- kuin ulkotilojen kalustemallistoissa. Lisäksi erilaiset keramiikkaruukut ja esimerkiksi meriheinä ovat kuuma trendi joko sisustuselementtinä sellaisenaan tai käyttöesineinä kesäkattauksissa.

”Kattauksissa käytetään nyt myös paljon erilaisia juuttitabletteja ja korituotteita. Perinteisen skandinaavisen sisustustrendin rinnalle halutaan nyt erilaisia hapsuja sekä tyynyihin että viltteihin”, vinkkaa Kivilahti.

Parvekkeille ja terasseille on trendikästä sisustaa myös erilaisia tunnelmavaloja. Kannettavat valot ja erilaiset valosarjat ovat suosittuja. Kotia koristellaan myös kauniilla käyttöesineillä. Esimerkiksi kelloja voi olla vaikka joka huoneessa, seinällä tai pöydällä. Keittiön ilmettä piristävät kauniit säilytyspurkit sekä trendimateriaali korkki, joka on uusiutuva ja ekologinen materiaali.

Myös puutarhatyövälineissä ja muissa pihalla käytettävissä käyttöesineissä on uusia värejä ja muotoiluja. Esimerkiksi kastelukannuissa on uudenlaista ilmettä ja leikkisyyttäkin”, kertoo Kivilahti.

Sisustusväreistä pastellit tekevät jokakeväisen paluun, mutta tällä kertaa hempeän roosan rinnalla myös vaaleankeltainen ja vaaleansininen ovat suosikkivärejä. Trendikkäin kaikista on kuitenkin laventeli eli puuteriliila.

”Lämpimien luonnonvärien rinnalle nousevat voimakkaatkin värit. Erityisesti pastellivärit ovat jälleen tämän kesän hitti ja varsinkin laventeli näkyy kevään ja kesän sisustuksessa. Laventelia värinä ja luonnonmateriaaleja on herkullista yhdistää - tuloksena on kaunis, luonnonmukainen ja seesteinen tyyli”, vinkkaa Kivilahti.

Virpi Kivilahti, kategoriajohtaja (koti), Stockmann, puh. 050 389 0532, virpi.kivilahti@stockmann.com
Stockmann Media Desk, puh. 050 389 0011, info@stockmann.com

Stockmann tarjoaa monipuolisen ja laadukkaan valikoiman muodin, kauneuden ja kodin tuotteita ihanan arjen ja juhlan rakentamiseen. Inspiroimme asiakkaitamme tekemään kestäviä ja vastuullisia valintoja. Stockmannilla on 8 tavarataloa Suomessa ja Baltiassa sekä verkkokauppa stockmann.com. Lisätietoja meistä löydät osoitteesta stockmanngroup.com.