• LINDEX/

Lindex käynnistää kustannussäästöohjelman tulevaisuuden toiminnan turvaamiseksi

Lindex aloitti vuoden vahvalla myynnin ja tuottavuuden kasvulla, mutta tilanne muuttui maailmanlaajuisen koronaviruspandemian vuoksi. Vaikutuksiin vastaamiseksi ja seurausten lieventämiseksi Lindex toteutti nopeita ja tehokkaita toimenpiteitä. Nyt Lindex käynnistää uusia toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on turvata toiminnan jatkuvuus myös tulevaisuudessa.

”Kevään ja kesän aikana olemme todella osoittaneet, että voimme haastaa itseämme. Olemme onnistuneet mukautumaan nopeasti asiakkaiden odotuksiin, ja olemme sekä oppineet että saavuttaneet paljon lyhyessä ajassa. Jotta voimme turvata liiketoiminnan jatkuvuuden ja säilyttää Lindexin vahvana myös tulevissa haasteissa, olemme nyt toteuttamassa lisätoimia ja vähentämässä kustannuksiamme”, kertoo toimitusjohtaja Susanne Ehnbåge.

Toisen vuosineljänneksen osavuosikatsauksessa Lindex kertoi, että yhtiö jatkaa digitaalista kasvuaan ja keskittyy verkkomyynnin kasvuun vastaamiseen. Maailmanlaajuisen koronatilanteen vuoksi Lindexin toisen vuosineljänneksen kokonaismyynti laski 18 prosenttia paikallisissa valuutoissa. Kesäkuussa myynti oli edellisen vuoden tasolla. Vaikka kehitys kääntyi toisen neljänneksen lopussa, se ei ole suunnitellun tason mukainen ja yhtiö aloittaa nyt kustannussäästöohjelman, jossa vähennettävien kustannusten määrä on 150 miljoonaa kruunua.

”Meidän on mukautettava organisaatiomme uuteen nykytilanteeseen ja oltava ketterämpiä, joustavampia ja innovatiivisempia. Olemme muodostamassa uutta, mukautettua organisaatiota Lindex -konsernin pääkonttoriin, mikä merkitsee myös noin 5 prosentin työntekijävähennyksiä. Myyntimaissamme pyrimme tehostamaan työnkulkua päivittäisen työn helpottamiseksi, ja tarkastelemme myymälöidemme aukioloaikoja asiakaskeskeisesti. Toinen tärkeä osa kustannusten vähennysohjelmaamme on jatkuva työmme vuokrasopimusten tarkastelun ja myymäläkannan optimoinnin eteen. Samalla vahva panostuksemme digitaaliseen kehitykseen, myyntikanaviimme, kestävyyteen ja innovaatioihin jatkuu”, toteaa Susanne Ehnbåge.

Lisätietoja:

Kirsi Rauhala
Country Manager Finland & Baltic Countries
Puhelin: 0201 422 400
E-mail: kirsi.rauhala@lindex.com

Lindex on yksi Euroopan johtavista muotiketjuista. Lindexillä on noin 460 myymälää 18 markkinalla. Lindexin liikeidea on tarjota inspiroivaa ja hintansa arvoista muotia vastuullisille ja muotitietoisille naisille. Valikoimaan kuuluu useita eri kokonaisuuksia naisten alusvaatteita, naistenvaatteita ja lastenvaatteita. Lindexin kestävyyslupaus tuleville sukupolville pitää sisällään naisten voimaannuttamisen, maapallon kunnioittamisen ja ihmisoikeuksien turvaamisen. Lindex on Stockmann konsernin omistama tytäryhtiö. Lisää tietoa osoitteessa www.lindex.com