• LINDEX/

Lindexin myynti kasvoi, ja kolmannen neljänneksen tulos on kaikkien aikojen paras

Lindex julkistaa tänään kolmannen neljänneksen ja tämän vuoden ensimmäisen yhdeksän kuukauden osavuosikatsauksensa. Muotiyrityksen myynti on kasvanut vahvasti kaikilla markkinoilla ja liiketoiminta-alueilla. Muotiyritys raportoi kolmannella neljänneksellä kaikkien aikojen parhaimman tuloksensa.

Lindexin operatiivinen tulos* vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä kasvoi 90 miljoonaa Ruotsin kruunua ja oli 301 miljoonaa Ruotsin kruunua. Tämä tarkoittaa 43 prosentin kasvua viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja 145 prosentin kasvua vuoteen 2019 verrattuna (vuonna 2020 tulos oli 211 miljoonaa Ruotsin kruunua, vuonna 2019 123 miljoonaa Ruotsin kruunua). Lindexin tämän vuoden ensimmäisen yhdeksän kuukauden operatiivinen tulos oli 463 miljoonaa Ruotsin kruunua, mikä on yli kaksinkertaistunut sekä edelliseen vuoteen että vuoteen 2019 verrattuna (vuonna 2020 tulos oli 199 miljoonaa Ruotsin kruunua, vuonna 2019 se oli 188 miljoonaan Ruotsin kruunua).

"Erittäin ylpeänä esittelen Lindexin kaikkien aikojen parhaimman tuloksen tällä kolmannella neljänneksellä. Jatkamme vahvaa digitaalista kasvuamme, ja yhdessä parantuneen katteen ja hyvän kulunhallinnan kanssa saimme aikaan fantastisen tuloksen kolmannella neljänneksellä ja vuoden ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana”, kertoo toimitusjohtaja Susanne Ehnbåge.

Lindexin kolmannen vuosineljänneksen kokonaismyynti nousi 13,5 prosenttia paikallisissa valuutoissa ja 13,3 prosenttia Ruotsin kruunussa. Vuoden 2019 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna liikevaihto kasvoi paikallisissa valuutoissa 12,4 prosenttia ja 9,7 prosenttia Ruotsin kruunussa. Tämän vuoden aikana muotiyritys kasvatti markkinaosuuttaan kaikilla Pohjoismaiden markkinoilla.

Kolmannen neljänneksen aikana Lindexin myynti myymälöissä kasvoi 7,4 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myynti oli yhtä vahvaa kuin vuoden 2019 kolmannella neljänneksellä. Lindex jatkoi vahvaa kasvuaan verkossa, ja liikevaihto kasvoi vuosineljänneksellä 54,5 prosenttia. Kaiken kaikkiaan verkkomyynnin osuus oli 17,9 prosenttia Lindexin kokonaismyynnistä kolmannen vuosineljänneksen aikana, kun se viime vuoden vastaavalla jaksolla oli 13,2 prosenttia.

On ilahduttavaa, että myyntimme myymälöissä on elpynyt ja että olemme samalla tasolla nyt kuin vuoden 2019 kolmannella neljänneksellä. Myynti kasvoi kaikilla markkinoillamme ja liiketoiminta-alueillamme, ja alusvaatemyynti oli vahvin liiketoiminta-alueemme. Sen myynti kasvoi 18 prosenttia. Vahva kasvumme ja kasvava markkinaosuutemme ovat selkeä osoitus siitä, että asiakkaamme arvostavat valikoimaamme ja ponnistelujamme", Susanne Ehnbåge sanoo.

Muotiyritys kehittää jatkuvasti tarjontaansa asiakkaiden tarpeiden mukaan ja kehittää edelleen menestyksekästä ja laajennettua Online Edition -valikoimaansa. Lindexin strategiset digitaalisen kehityksen investoinnit, myyntikanavien integrointi ja myymälävalikoiman optimointi jatkuvat edelleen vauhdikkaasti.

"Jatkamme kehitystämme kohti kestävämpää liiketoimintaa ja edistymme kestävän kehityksen lupauksissamme. Naisten voimaannuttaminen on yksi tärkeimmistä osa-alueistamme, ja asetettujen tavoitteiden tueksi nimesimme Lindexille Global Women Empowerment Managerin. Tämän tärkeän roolin avulla voimme edistää työtämme oikeudenmukaisten ja tasa-arvoisten työpaikkojen luomiseksi toimitusketjussamme. Kiertotalouteen siirtymisen edistämiseksi ja vaatteiden käyttöiän pidentämiseksi tarjoamme osassa Ruotsin ja Norjan myymälöitä mahdollisuuden ostaa ja myydä Lindex Second Hand -tuotteita. Tämä kokeilu antaa meille arvokasta tietoa siitä, miten voimme laajentaa liiketoimintamallia, mutta myös siitä, miten voimme kehittää kestävää suunnittelua. Tavoitteemme on, että vuoteen 2025 mennessä koko valikoimamme perustuu kestävään suunnitteluun ja kiertotalouteen. Olemme mukana muutoksessa, ja meillä on kunnianhimoisia tavoitteita matkallemme kohti globaalia, brändijohtoista ja kestävästi toimivaa muotiyritystä. Vaikka näen edessämme yhä haasteita, olen kuitenkin varma, että kaikkien Lindexin työntekijöiden upean sitoutumisen ja työpanoksen ansiosta olemme vahvempia kuin koskaan”, Susanne Ehnbåge sanoo.

*Lindexin operatiivinen tulos ei sisällä IFRS16-vuokrasopimuksia.

Lisätietoja:

Kirsi Rauhala
Country Manager Finland & Baltic Countries
Puhelin: 0201 422 400
E-mail: kirsi.rauhala@lindex.com

Lindex on yksi Euroopan johtavista muotiketjuista. Lindexillä on noin 450 myymälää 18 markkinalla ja verkkomyyntiä oman verkkokaupan sekä maailmanlaajuisesti third party -alustojen kautta. Lindexin liikeidea on tarjota inspiroivaa ja hintansa arvoista muotia vastuullisille ja muotitietoisille naisille. Valikoimaan kuuluu useita eri kokonaisuuksia naisten alusvaatteita, naistenvaatteita ja lastenvaatteita. Lindex kasvaa ja laajentaa toimintaansa sekä omissa kanavissaan, että yhdessä franchise-toimijoiden ja globaalien muotiverkkoalustojen kautta. Lindexin kestävyyslupaus tuleville sukupolville pitää sisällään naisten voimaannuttamisen, maapallon kunnioittamisen ja ihmisoikeuksien turvaamisen. Lindex on Stockmann konsernin omistama tytäryhtiö. Lisää tietoa osoitteessa www.lindex.com