Lindexin myynti kasvoi ja digitaalisen myynnin osuus vahvistui

Lindex julkisti tänään vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen osavuosikatsauksensa. Muotiyhtiön myynti kasvoi kivijalkamyymälöissä ja digitaalisissa kanavissa.

Lindexin ensimmäisen neljänneksen myynti kasvoi ‌‌2,7‌‌ prosenttia paikallisissa valuutoissa ja ‌4,0‌‌ prosenttia Ruotsin kruunussa. Myynti kasvoi myymälöissä ‌‌1,8 ‌‌prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Lindexin digitaalinen myynti kasvoi 8,9 ‌‌prosenttia neljänneksen aikana, ja digitaalisen myynnin osuus oli ‌‌22,9 ‌‌prosenttia Lindexin kokonaismyynnistä (vuonna 2023 osuus oli 21,6 prosenttia).

”Kasvatimme myyntiä ensimmäisen neljänneksen aikana niin myymälöissä kuin digitaalisissa kanavissa, vahvistaen samalla digitaalisen myynnin osuutta. Naistenvaatteet olivat vahvin liiketoiminta-alueemme ‌‌7,4 prosentin kasvulla. On ilahduttavaa huomata, että markkinaosuutemme kasvoi sekä uusien että nykyisten kanta-asiakkaiden avulla ja onnistuimme parantamaan keskiostosta heikentyneestä ostovoimasta huolimatta. Ensimmäisen neljänneksen aikana vahvistimme myös läsnäoloamme ja kasvupotentiaaliamme kumppanuuksien avulla", sanoo Lindexin toimitusjohtaja Susanne Ehnbåge.

Muotiyhtiön oikaistu liiketulos* ensimmäisellä neljänneksellä oli ‌‌47 ‌‌miljoonaa Ruotsin kruunua (vuonna 2023 tulos oli 62 miljoonaa Ruotsin kruunua). Lindexin myynnin kasvu vaikutti tulokseen positiivisesti, kun taas Punaisenmeren ennakoimaton tilanne nosti rahtikustannuksia ja heikensi tulosta vertailukaudesta. Lindexin liiketulos* vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä oli ‌‌86‌‌ miljoonaa Ruotsin kruunua (vuonna 2023 liiketulos oli 62 miljoonaa Ruotsin kruunua).

Lindex julkaisi vuoden 2023 kestävyysraporttinsa ensimmäisen neljänneksen aikana. Raportissa kuvataan muotiyhtiön merkittävää kehitystä, kohdattuja haasteita sekä yhtiön laaja-alaista muutosprosessia.

”Jatkamme muutosmatkaamme kohti kestävämpää liiketoimintaa ja vauhditamme toimiamme kestävyystavoitteidemme saavuttamiseksi. Olen ylpeä saavutuksistamme, kuten työstämme uusien materiaalien hyödyntämiseksi ja teoistamme ilmastovaikutusten vähentämiseksi. Vahvasta myynnin kasvusta huolimatta onnistuimme vähentämään kokonaispäästöjämme 21 prosenttia viime vuoden aikana ja olemme vähentäneet kokonaispäästöjämme jopa 41 prosenttia vertailuvuoteen 2017 nähden. Olemme nostaneet rimaa entisestään ja hakeneet uutta tieteeseen pohjautuvaa ilmastotavoitetta koko Lindex-konsernille. Tavoitteiden saavuttamiseksi ja hiilijalanjäljen pienentämiseksi olemme ryhtyneet toimiin lähes kaikilla liiketoimintamme osa-alueilla. Keskeisiä toimenpiteitä ovat energiankulutuksen vähentäminen ja uusiutuvaan energiaan siirtyminen toimitusketjussamme. Lisäksi kartoitamme ja skaalaamme kiertotalouden mukaisia liiketoimintamalleja sekä panostamme materiaali-innovaatioihin", sanoo toimitusjohtaja Susanne Ehnbåge.

Muotiyhtiön investoinnit globaalin, digitaalisen ja kestävän kasvun edistämiseksi etenevät täydellä vauhdilla. Lindexin digitaalinen kehitys luo vahvan pohjan tehokkaalle, joustavalle ja innovatiiviselle toiminnalle.

"Osana muutosmatkaamme toteutamme tänä vuonna tärkeitä lanseerauksia, joiden avulla voimme kasvaa tehokkaasti. Merkittävä askel on uuden pitkälle automatisoidun, monikanavaisen jakelukeskuksen ottaminen käyttöön tulevana syksynä. Työskentelemme myös tiiviisti digitaalisen myymäläohjelmamme parissa, johon kuuluu uuden kassajärjestelmän ja RFID-teknologian käyttöönottaminen. Näiden uudistusten avulla pystymme parantamaan asiakaskokemusta entisestään. Lisäksi pyrimme digitalisoimaan toimitusketjuamme joustavuuden lisäämiseksi ja toimitusten nopeuttamiseksi. Olemme innostuneita ja sitoutuneita näihin muutoksiin. Yhteistyön ja innovatiivisen ajattelun avulla tavoittelemme entistäkin menestyksekkäämpää tulevaisuutta, jossa vauhditamme kasvua vahvistaen samalla asemaamme globaalina, brändivetoisena ja vastuullisena muotiyhtiönä", sanoo toimitusjohtaja Susanne Ehnbåge.

*Lindexin liiketulos sisältää IFRS16-vuokrasopimuksia.

Lisätietoja:

Kirsi Rauhala
Area Country Manager Finland, Baltics and Central Europe
kirsi.rauhala@lindex.com

Lindex on yksi Euroopan johtavista muotiketjuista. Lindexillä on noin 440 myymälää 18 markkinalla ja verkkomyyntiä oman verkkokaupan sekä maailmanlaajuisesti third party -alustojen kautta. Lindexin liikeidea on tarjota inspiroivaa ja hintansa arvoista muotia vastuullisille ja muotitietoisille naisille. Valikoimaan kuuluu useita eri kokonaisuuksia naisten alusvaatteita, naistenvaatteita ja lastenvaatteita. Lindex kasvaa ja laajentaa toimintaansa sekä omissa kanavissaan, että yhdessä franchise-toimijoiden ja globaalien muotiverkkoalustojen kautta. Lindexin kestävyyslupaus tuleville sukupolville pitää sisällään naisten voimaannuttamisen, maapallon kunnioittamisen ja ihmisoikeuksien turvaamisen. Lindex on Lindex Group Oyj:n omistama tytäryhtiö. Lisää tietoa osoitteessa www.lindex.com