Kisakylä nukkuu puhtaissa, valkoisissa lakanoissa

Yleisurheilun MM-kilpailu on maailman suurin urheilutapahtuma vuonna 2005. Otaniemen kisakylään odotetaan yöpymään lähes 3000 urheilijaa ja joukkueen jäsentä. Urheilijat on tarkoitus majoittaa teknisen korkeakoulun opiskelijoilta vapautuneisiin tuhansiin vuoteisiin.

Haasteena majoittajille on kaikkien muiden järjestelyiden lisäksi löytää kilpailijoiden käyttöön tuhansia lakanoita juuri, kun pääkaupunkiseudun kaikki muutkin majoituslaitokset ovat täpötäynnä katsojien, toimittajien ja muun kisaväen tuomista ihmisvirroista. Kisakylään tarvitaan 6000 lakanasettiä ja peräti 20 000 froteepyyhettä täyttämään urheilijoiden tarpeet. Toimivien puhtauspalveluiden koordinointi on MM-kisaorganisaatiolle tärkeää; paitsi että on kyse siisteydestä ja mukavuudesta, on myös oltava valppaana turvallisuuden suhteen. Tavaratoimituksilla onkin tarkat aikataulut ja tavaraa otetaan vastaan vain ennalta sovittuina ajankohtina. - Kiinnitimme yhteistyökumppanin valinnassa erityistä huomiota toimitusvarmuuteen ja luotettavuuteen laajan tapahtuman järjestelyissä. Päädyimme sopimukseen Lindströmin Comfortan kanssa sen hyvän maineen takia: palvelu on laadukasta monesta eri näkökulmasta”, kertoo MM-kisatoimiston projektikoordinaattori Annaliisa Koivu. Tekstiilit ovat luonnostaan kierrätystuotteita Helsingin MM-kisaorganisaatio on luonut luotu yhteistyössä Teknisen korkeakoulun kanssa uraauurtavan ECOmass-ympäristöohjeen, joka tulee jatkossakin toimimaan viitekehyksenä massatapahtumien järjestäjille. Tekstiilit ovat perusominaisuuksiltaan pitkäkäyttöisiä ja oikein huollettuina ja kuljetettuina hyvin ympäristömyötäisiä tuotteita. Lindströmillä on tehty laskelmia esimerkiksi siitä, miten eri tavat pyyhkiä käsiä kuluttavat luonnonvaroja: kulutus kuivauskertaa kohden vähenee oleellisesti*, kun kädet kuivataan paperin asemasta puuvillapyyhkeeseen. Lindströmin käsipyyhepalvelulle onkin myönnetty ensimmäisenä palveluna Suomessa Joutsenmerkki. Lindström huolehtii myös käsihygieniapalveluista kisojen aikana useissa eri kohteissa. Toiminnan ympäristövaikutuksia on seurattu ja raportoitu Lindströmillä jo useiden vuosien ajan. Lindström julkaisi tänä vuonna järjestyksessä viidennen ympäristöraporttinsa, joka osoittaa, että järjestelmällisellä ympäristöjohtamisella voidaan saavuttaa merkittäviä tuloksia esimerkiksi vedenkulutuksen, energian käytön ja päästöjen vähentämisessä. Kisalakanat ovat investointi Puhtaat lakanat ja pyyhkeet ovat investointi kisaväen puhtauteen. Comfortan vuokratekstiilikapasiteetin ollessa sataprosenttisesti käytössä hotelleissa, on kisakylän tarpeisiin jouduttu turvautumaan upouusin investoinnin. Yksin MM-kisojen kertakäyttöön eivät nämä lakanat kuitenkaan jää. ”MM-kisojen käyttöönoton jälkeen olemme suunnitelleet huolellisesti tekstiilien jatkokäytön. Se on ainoa tapa saada näin laaja ja tiivis työrupeama taloudellisesti kannattavaksi”, toteaa Comfortan toimitusjohtaja Maija-Liisa Kaijala. Comfortan asema hotellitekstiilien markkinajohtajana Suomessa antaa oman liikkumavaransa käyttöönottoon ja kierrätykseen. Sen lisäksi Comforta toimittaa ja huoltaa lakanat ja pyyhkeet tuhannelle urheilijalle 22.-27.8.2005 Espoossa järjestettäviin yleisurheilun vammaisten avoimiin EM-kilpailuihin. *Tutkimustietoa: Luonnonvarojen kulutus per käsien kuivauskerta Material Input Per Service (MIPS) Käsienkuivausmenetelmä Pyyherulla (leveä) Paperipyyhearkki Kuumailmapuhallin (30 s) MIPS g / kuivaus 2,7 17 7,2 Laskuissa huomioitu: Pyyherulla kestää 100 pesukertaa (huomioitu huolto ja kuljetus) Paperipyyhkeitä kuluu 1 per pyyhintäkerta (huomioitu muovipakkaus ja jätehuolto) Puhaltimen teho 2110 W, kuivauksen kesto 30 s (Lähde: Helsingin Yliopiston limnologian ja ympäristönsuojelun laitos, oppilastyö, 2003)