Uuden sukupolven moottoriöljyjä LIQUI MOLYltä

Top Tec 6100 BMW:lle ja Top Tec 6200 Volkswagenille

Maaliskuu 2017 – Yhä tehokkaammat moottorit vaativat yhä tehokkaampia moottoriöljyjä. Sen vuoksi saksalainen öljy- ja lisäaineasiantuntija LIQUI MOLY tuo markkinoille kaksi moottoriöljyä, jotka täyttävät BMW:n ja Volkswagenin uusimmat vaatimukset: Top Tec 6100 ja Top Tec 6200. Ne ovat seuraavan sukupolven moottoriöljyjä.

Kummankin öljyn kehityksessä on otettu huomioon Euro 6  päästöluokitus. Se tarkoittaa sitä, että ne ovat tavallisia öljyjä ohuempia. Mitä ohuempaa öljy on, sitä pienempi sen sisäinen kitka moottorissa on. ”Autonvalmistajien kannalta tämä on yksi monista tavoista vähentää polttoaineen kulutusta ja siten myös päästöarvoja”, LIQUI MOLYn öljylaboratorion johtaja Oliver Kuhn selventää.

Top Tec 6100 täyttää BMW:n Longlife-12 FE -luokituksen vaatimukset. Sen viskositeetti, 0W-30, on suhteellisen tavallinen. Samaa ei voi kuitenkaan sanoa Top Tec 6200:sta, joka täyttää VW-hyväksyntöjen 50800/50900 vaatimukset. Sen viskositeetti on 0W-20, eli se on erityisen ohut öljy. ”Volkswagenin kannalta tämä on suuri askel eteenpäin”, Oliver Kuhn selittää. Top Tec 6200  öljyä ei voi verrata muihin alhaisen 0W-20-viskositeetin öljyihin.

”Molemmat uudet Top-Tec-öljyt ovat erityisiä öljyjä, jotka sopivat ainoastaan erityisiin moottoreihin. Ne eivät ole taaksepäin yhteensopivia, eikä niitä saa missään nimessä käyttää muissa moottoreissa”, Oliver Kuhn sanoo. Muille moottoreille nämä öljyt ovat nimittäin liian ohuita. Voiteluainekalvosta tulee liian ohut, ja moottorissa voi tapahtua voimakasta kulumista. Sekaannusriskin vähentämiseksi uusien öljyjen ulkomuoto eroaa LIQUI MOLYn Top-Tec-sarjan muista öljyistä. Lisäksi niissä ei käytetä 4000-pohjaista numerointia aiempien Top-Tec-öljyjen tapaan. Sen sijaan kyseessä ovat ensimmäiset öljyt, joissa käytetään 6000-pohjaista numerointia.

Autonkuljettajien ja korjaamoiden on oltava huolellisia uutta öljyä lisättäessä, mutta myös LIQUI MOLYn on oltava huolellinen öljyjä valmistaessaan. Uusien öljyjen valmistaminen on nimittäin erityisen vaativaa. ”Uusien öljyjen sekoittaminen on tarkkaa työtä”, Oliver Kuhn sanoo. Pienetkin poikkeamat koostumuksesta tekevät sekoitetusta öljystä käyttökelvottoman.

”Nyt tämä menee todella vaaralliseksi”

Moottoriöljyjen kasvava määrä aiheuttaa piileviä vaaroja autonkuljettajille, varoittaa LIQUI MOLYn Oliver Kuhn

Maaliskuu 2017 – Autonvalmistajat vaativat jatkuvasti uusia öljyjä, ja eri öljytyyppien määrä kasvaa kasvamistaan. LIQUI MOLYn markkinoille tuomat Top Tec 6100 ja Top Tec 6200 kuuluvat öljyjen uusimpaan sukupolveen. LIQUI MOLYn laboratorion johtaja Oliver Kuhn kertoo ohuiden öljyjen eduista sekä varoittaa autonkuljettajia ja korjaamoita.

Miksi moottoriöljyt ovat yhä ohuempia?

Oliver Kuhn: Kehityksen taustalla ovat autonvalmistajat. Autojen pitää kuluttaa yhä vähemmän polttoainetta ja aiheuttaa yhä vähemmän päästöjä. Tavoitteiden saavuttamiseksi valmistajat kiristävät monia säätönuppeja. Yksi näistä säätönupeista on moottoriöljy. Öljy voitelee moottoria, mutta samalla se jarruttaa sitä. Paksu ja jähmeä öljy jarruttaa moottoria ohutta öljyä enemmän. Ohuen moottoriöljyn avulla kulutusta voidaan vähentää kahdesta kolmeen prosenttia.

Pitäisikö minunkin nyt käyttää ohutta moottoriöljyä?

Ainoastaan, jos se sopii moottorille. Ohut öljy tavallisessa moottorissa johtaa suureen kulumiseen ja nopeasti suuriin moottorivaurioihin. Sopivan moottoriöljyn valinta on aina ollut tärkeää, mutta nyt väärän öljyn valitseminen voi olla jopa vaarallista. Sen vuoksi tarkasta aina ensin auton käyttöoppaasta tai öljyoppaastamme www.liqui-moly.fi, saako öljyä käyttää autossa.

Miksi markkinoilla ei ole öljyä, joka sopii kaikkiin autoihin?

Öljy on nykyään nestemäinen varaosa, joka on mukautettu tismalleen tietyntyyppisille moottoreille. Sama öljy ei voi sopia kaikille autoille, samoin kuin esimerkiksi ei ole olemassa jarrusarjaa, joka sopisi kaikkiin autoihin.

Ovatko öljyt tulevaisuudessa yhä ohuempia?

Kyllä, trendit osoittavat siihen suuntaan. Alalla työstetään jo viskositeetteja 0W-16 ja 0W-12 Nämä viskositeetit merkitsevät yhä vesimäisempiä öljyjä.