Avoimet ovet Kivivaara-Peuravaaran tuulipuistossa

Report this content

Ylä-Kainuussa, Hyrynsalmen ja Suomussalmen kuntien rajalla sijaitsevan Kivivaara-Peuravaaran tuulipuistossa on siirrytty laajasta rakennushankkeesta normaaliin tuulipuiston toimintaan.

Alkuvuoden aikana voimaloissa on tehty ensimmäisiä vuosihuoltoja ja tällä hetkellä alueella viimeistellään maanrakennustöitä. Tuulipuiston tuotanto on ollut kuluneena kesänä hyvällä tasolla. Tarkempia tuotantolukuja voi seurata kvartaaleittain Energiaviraston sivulta.

Loiste Energia ja Taaleri järjestävät Kivivaara-Peuravaarassa Tutustu tuulivoimaan -yleisöpäivän perjantaina 24.8. klo 14-17,  Viitostie 1, 89440 Suomussalmi (opastus 5-tieltä).

Paikan päällä tuulivoimatuotantoa esittelevät Loiste Energian, Taalerin ja Nordexin asiantuntijat. Tapahtumassa yleisöllä on mahdollisuus käydä sisällä tuulivoimalassa, tornin alatasolla.

Tule keskustelemaan kanssamme uusiutuvasta energiatuotannosta ja sen tuomista mahdollisuuksista. Tervetuloa!

Loiste Energia Oy, viestinnän asiantuntija Johanna Sula, puh. 050 5300584

Taaleri Oyj, projektipäällikkö Jaakko Ahola, puh. 040 922 0964

Kivivaara-Peuravaaran tuulipuistossa on 30 voimalaa. Kivivaara-Peuravaaran sähköntuotannon teho on yhteensä 90 megawattia ja sähköntuotanto käynnistyi vuoden 2016 viimeisellä neljänneksellä. Vuotuinen sähköenergian tuotanto on noin 350 GWh, joka vastaa noin 18 000 omakotitalon tai 100 000 kerrostaloasunnon vuotuista sähkönkulutusta. Hankkeen arvioidaan työllistävän elinkaarensa aikana yli 1000 henkilötyövuotta. Pystytettävät voimalat on toimittanut saksalainen Nordex. Voimaloiden roottorin halkaisija on 131 metriä ja napakorkeus 144 metriä. Yksikköteholtaan voimalat ovat kolme megawattisia. Voimalat ovat markkinoiden hiljaisimpia ja soveltuvat äärimmäisen hyvin kylmiin olosuhteisiin.