Matka kohti hiilineutraalia hiihtokeskusta

Report this content

Vuokatinrinteet, Tahko ja Kasurila etenevät tavoitetta kohti askel askeleelta. Sähköenergian osalta hiihtokeskukset ovat käyttäneet uusiutuvia energianlähteitä jo vuosia.

SkiOne Group Oy on perheyhtiö, joka pyörittää 100 %:sti omistamansa Huippupaikat Oy:n kautta kolmea hiihtokeskusta; Vuokatinrinteitä, Tahkoa ja Kasurilaa. Vuokatinrinteet on pitkäaikainen Loisteen kumppani ja myös Tahkolla ja Kasurilassa on siirrytty Loisteen Puhdas -sähkötuotteeseen viime kesästä lähtien.

Valitsemalla uusiutuvan energian Huippupaikat Oy on pienentänyt hiilijalanjälkeään noin 1944 tonnia CO2 vuodessa. Tämä vastaa noin 189 keskivertosuomalaisen hiilijalanjälkeä.

- Haluamme olla mukana vastuullisessa toiminnassa ja pyrkiä kohti hiilineutraaleja hiihtokeskuksia, SkiOne Group Oy:n toimitusjohtaja Lauri Suutarinen sanoo.

- Jo nyt tehdyissä sekä tulevaisuuden investoinneissa tulemme ottamaan ympäristöasiat erityshuomioon, jotta voimme jakaa laskemisen riemua tuleville sukupolville. Haluamme olla innostava esimerkki myös muille alamme toimijoille. Loiste tarjoaa tutun ja turvallisen kumppanuuden kohti tavoitettamme olla hiilineutraali hiihtokeskus, Suutarinen toteaa.

- Seuraavat etapit voivat olla esimerkiksi energiakäytön ja päästöjen seurannan ja raportoinnin työkalujen tehostaminen, polttoöljyn korvaaminen vaihtoehtoisilla ratkaisuilla, rinneravintoloiden kasvisruokapainotteisuuden lisääminen tai muovisten tarjoiluastioiden korvaaminen biohajoavilla materiaaleilla. Vaihtoehtoja etenemiseen löytyy ja onkin tärkeää löytää etenemiselle oikean kokoiset askeleet, kertoo Loisteen myyntijohtaja Jani Pääkkönen.

Tulevaisuudessa ympäristötoimien ja mahdollisten investointien jälkeen jäljelle jäävä hiilijalanjälki hyvitetään Loisteen yhteistyökumppanin CO2Eston kanssa. Lopputulemana SkiOne Groupin hiihtokeskukset ovat hiilineutraaleja, joka varmasti ilahduttaa myös asiakkaita.

toimitusjohtaja Lauri Suutarinen, SkiOne Group Oy
puh. 050 597 5397, lauri@skione.fi