Sähköverkon vikoja oli yön aikana odotettua vähemmän

Loisteen sähköverkossa oli keskiviikon ja torstain välisenä yönä 20 vikaa, joka oli odotettua vähemmän. Enimmillään sähköttä oli vajaa 1000 asiakasta pääasiassa Ylä-Kainuun alueella. Viat saatiin korjattua muutamassa tunnissa. Enimmillään katkoksen kesto yksittäisillä asiakkailla oli noin 10 tuntia.

Sähkökatkot johtuivat pääasiassa sähkölinjojen rakenteiden pettämisestä lumi- ja kuurapainon alla. Itäisellä verkkoalueella Kuhmon suunnalla vikasumat ovat hellittäneet tällä erää.

Sääennusteen mukaan iltapäivällä sade muuttuu vedeksi ja lämpötila nousee yli nollan. Lauhtuminen ja vesisade toisi tilanteeseen helpotusta, mutta vaaraisilla alueilla sade voi tulla märkänä lumena, joka lisää kuuran painoa entisestään.

Sähkökatkojen tilanne vaihtelee nopeasti ja ajantasaisin tieto löytyy Loiste Sähköverkon keskeytyskartalta.

Asiakkaita pyydetään ilmoittamaan sähköjohdoille kallistuneista puista tai alhaalla olevista johdoista Loisteen maksuttomaan vikailmoitusnumeroon 0800 9 2500 (24 h). Hengenvaaran vuoksi lunta eikä kallistuneita puita saa yrittää poistaa omatoimisesti.

Pahoittelemme suurhäiriötilanteen aiheuttamaa haittaa. Kiitämme asiakkaitamme heidän tekemistään vikailmoituksista ja havainnoista, jotka nopeuttavat vikojen paikannusta ja korjaustöitä.

Lisätietoja antaa käyttöpäällikkö Ismo Reinikka, puhelin 050 589 2104.

Loiste-konserniin kuuluu useita yhtiöitä. Loiste myy valtakunnallisesti sähköä ja sillä on sähköverkkoa Kainuussa sekä Pohjois-Pohjanmaalla. Yhtiöiden palveluksessa on yli 50 energia-alan osaajaa, jotka toimivat tiiviissä yhteistyössä laajan kumppaniverkoston kanssa. Vuonna 2016 Loiste-yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto oli noin 144 miljoonaa euroa. Loiste Sähköverkko Oy:llä on 58 500 sähkönkäyttöpaikkaa ja se vastaa verkkoalueellaan sähkön siirrosta, sähköverkon rakennuttamisesta, käytöstä ja kunnossapidosta sekä näihin liittyvien palvelujen ostosta. Loiste Lämpö Oy on osa Loiste-konsernia ja sillä on kaukolämpöverkkoa Kajaanissa.

Loiste on suomalainen energiayhtiö yli sadan vuoden kokemuksella. Haluamme tarjota asiakkaillemme enemmän kuin energiaa, parempaa arkea. Kuulumme maamme suurimpien energiamyyjien joukkoon. Loiste-konsernin omistavat Kajaanin kaupunki ja Sotkamon kunta. Toimipisteemme sijaitsevat Espoossa, Kajaanissa ja Rovaniemellä. Lisätietoja www.loiste.fi. Loiste Sähkönmyynti Oy Loiste Sähkönmyynti on valtakunnallinen, suomalainen energiayhtiö. Haluamme helpottaa 200 000:n asiakkaamme arkea kehittämällä uusia palveluja ja toimivia ratkaisuja. Tähtäämme tulevaan kasvuun yhdessä kumppaneidemme kanssa, jotta ihmiset voisivat tehdä oman elämänsä kokoisia ympäristötekoja. Loiste Sähköverkko Oy​ Loiste Sähköverkko toimii sähkömarkkinalain määrittämänä jakeluverkon haltijana verkkovastuualueella, joka kattaa Kainuun yhdeksän kuntaa sekä Pyhännän kunnan ja osan Siikalatvan kunnasta Pohjois-Pohjanmaalla. Yhtiö vastaa verkkoalueellaan sähkön siirrosta, sähköverkon rakennuttamisesta, käytöstä ja kunnossapidosta sekä näihin liittyvien palvelujen ostosta. Loiste Lämpö Oy​Loiste Lämpö harjoittaa kaukolämpötoimintaa Kajaanin kaupungin alueella. Yhtiöllä on noin 1 700 asiakasta. Noin 70 % kajaanilaisista asuu kaukolämmitetyissä taloissa. Vuonna 2017 kaukolämmön myynti oli 294 GWh.