1Q 2017 Katsaus Cleantech Invest Oyj

Pyydetään huomioimaan, että tämä katsaus ei ole tyhjentävä raportti kaikista katsausajan tapahtumista eikä se ole talousraportti. Tämä katsaus on yhteenveto salkkuyhtiöitämme koskevista keskeisistä julkisista tapahtumista kuluneen neljänneksen aikana.

Emme kommentoi jokaista salkkuyhtiötä jokaisessa neljänneskatsauksessa vaan keskitymme niihin salkkuyhtiöihin, joissa arviomme mukaan on saavutettu virstanpylväitä liiketoiminnan kehityksessä tai joissa on muuten oleellista raportoitavaa. Kattavan kokonaiskuvan saaminen yksittäisen salkkuyhtiön liiketoiminnasta edellyttää tutustumista muihinkin asiakirjoihin ja raportteihin kuten yhtiöesitteeseen ja sen täydennykseen jotka julkaistiin vuonna 2016.

Yleistä

Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana Cleantech invest toteutti n. 2.6 MEUR suunnatun osakeannin institutionaalisille sijoittajille ja sijoittajille, joilla on strategista arvoa yhtiölle. Annissa merkittiin yhteensä 933 000 uutta A-sarjan osaketta hintaan EUR 2,74 per osake. Annissa merkityt osakkeet edustavat yhteensä n. 4,1% yhtiön osakemäärästä osakeannin jälkeen.

Merkittäviä tapahtumia salkkuyhtiöissä

Vuoden 2017 ensimmäinen neljännes on päättynyt ja voimakas kasvu näyttää jatkuvan. (salkkuyhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2016 kasvoi 150% vuoteen 2015 verrattuna) Muutama keskeinen tapahtuma osakkuusyhtiöistä:

• Nocartin merkittävä tapahtuma ensimmäisen vuosineljänneksen aikana oli USD 200m arvoisen toimitussopimuksen julkistaminen Shangombon alueelle Sambiaan. Myös muiden merkittävien myyntiprojektien kehittäminen Keniassa, Gambiassa sekä muualla Sambiassa etenee. Asiakkaiden tarvitseman rahoituksen hankinta on uusien projektien etenemisen merkittävin haaste. Nocart on laajentanut maantieteellistä läsnäoloaan perustamalla tytäryhtiöt Singaporeen ja Britanniaan. Yhtiö on myös kehittämässä tuotevalikoimaansa sisältämään liikuteltavat energiajärjestelmät, entistä tehokkaammat aurinkoenergian hallintajärjestelmät sekä kaasutusprosessit. Tulevaisuudelle voi antaa suuntaa myös hanke jossa Nocarttia on pyydetty yhdessä scandinaavisten kumppaneiden kanssa toteuttamaan YK:lle aurinkoenergiaratkaisu haasteellisiin kohteisiin, kuten pakolaisleireille Lähi-Idässä ja Jordaniassa.
  • Eagle Filters on kahden vuoden vaativan koejakson jälkeen saanut ilmansuodattimelleen hyväksynnän maailman suurimmalta kaasuturbiinien käyttäjältä, Enegieltä. Enegie on ilmoittanut aloittavansa Eaglen suodattimien käyttöönoton useilla voimalaitoksillaan.
  • Swap.com toteutti ennästysneljänneksen ja ennätyskuukauden vuoden ensimmäsellä neljänneksellä ja kasvaa jatkuvasti voimakkaasti. Erityinen virstanpylväs oli 2 miljoonan tuotteen rajan saavuttaminen. Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana Swap.com on siirtänyt markkinoinnin painopistettä maksetusta hakukonemainonnasta brändimainontaan ja tämä on ollut keskeinen kasvun ajuri. Brändin rakentamisessa Swap.comin erityslaatu liitetään kolmeen tekijään: 1) ympäristöystävällinen kuluttaminen, 2) edulliset kaupat fiksuille kuluttajille ja 3) ainutlaatuiset löydöt miljoonien tuotteiden varastosta. Vuoden toisen neljänneksen aikana Swap.com keskittyy kasvusuunnitelmansa toteuttamiseen. Markkinoinnissa ja liiketoiminnan kehittämisessä yhtiö vahvistaa brändiään voidakseen välittää viestinstä entistä suuremmalle yleisölle. Esimerkki tästä brändinrakennuksesta on yhtiön toteuttama Earth Day kampanja.
  • Enersize toteutti noin 1,2 MEUR osakeannin valmistautuessaan pörssilistautumiseen. Strategisina sijoittajina joukossa oli pääomasijoitusrahasto Scania Growth Capital ja Heinz Dürr Invest GmbH. Osakeantiin osallistuneet sijoittajat antoivat myös sitoumuksen jatkosijoituksesta yhtiöön sen listautumisannin yhteydessä. Enersize varmisti jatkosopimuksen asiakkaansa Beijing Opto Electronicsin kanssa sopimalla asennuksesta yhtiön toiseen tehtaaseen Pekingissä. Tällä uudella projektilla on kolminkertainen säästöpotentiaali verrattuna aiemmin toteutettuun projektiin. Enersize on myös sopinut kahdella erillisellä sopimuksella yhtiön teollisen paineilman energiatehokkuusjärjestelmän asentamisesta BBMG:lle, joka on Kiinan suurin rakennusmateriaalien valmistaja, sekä projektista Foton Beiqi Motorille, joka on Enersizen olemassa oleva asiakas. Tämän lisäksi Enersize avasi tuotekehitysyksikön Lundiin, Ruotsiin, jossa tullaan kehittämään yhtiön seuraavan sukupolven ohjelmistojärjestelmä, jolla voidaan täysin automatisoidusti analysoida ja monitoroida teollisia paineilmajärjestelmiä.
  • Nuuka Solutions toteutti rahoituskierroksen katsauskauden alussa ja rekrytoi yhtiöön uusia avainhenkilöitä kasvun vauhdittamiseksi. Nuuka lisäsi henkilöresursseja Alankomaiden tiimiin, rekrytoi globaalista myynnistä vastaavan myynti- ja markkinointijohtan Ruotsista ja kehitysjohtajan Suomesta. Nuuka myös käynnisti projektinsa Kiinassa paikallisen partnerinsa kanssa.
  • Sofi Filtration sai ensimmäisen volyymitilauksen Sofi suodattimesta kun kolme Sofin standardisuodatinta toimitettiin energiasektorilla toimivalle kanavapartnerille. Yhtiö toteutti myös menestyksekkäästi pilotin suurelle kaivosalan asiakkaalle. Yhtiö toteutti lisäksi ensimmäiset kenttäkokeensa öljysektorilla porausnesteiden käsittelyssä.
  • Metgen teki toimitukset ensimmäiselle asiakkaalleen paperi- ja sellualalla sekä biokaasusektorilla.
  • ResQ Club toteutti kasvuspurtin Ruotsin markkinalla katsauskauden aikana laajentumalla 13:a kuntaan, saamalla yli 15 000 rekisteröitynyttä uutta käyttäjää ja yli 300 yhteistyöravintolaa saavuttaen lähes 10 000 Ruotsin kruunun päivämyynnin Ruotsissa. ResQ:n kokonaiskäyttäjämäärä ylitti 100 000 käyttäjää ja yhtiö pelasti yli 60 000 laadukasta ruoka-annosta vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana. Katsauskauden aikana ResQ rekrytoi uusia avainhenkilöitä ja hankki uusia paikallisia partnereita keski-Euroopasta saadakseen palveluaan nopeasti laajalti käyttöön.
  • Watty sai tilauksen merkittävältä energiayhtiöltä, Solarikselta, tuodakseen 1000 huoneistoa ja taloa Chilessä osaksi Wattyn alustaa. Projekti arvo yhtiölle on noin 200 000 EUR ja asennukset alkavat vuoden kolmannella neljänneksellä. Vuoden toisen neljänneksen aikana Watty aloittaa laitetoimitukset pilottiasiakkaille Berliinissä, Munchenissä ja Tukholmassa.
  • Aurelia Turbines muutti uusiin tiloihin, joissa turbiinien valmistus voidaan aloittaa. Yhtiölle myönnettiin Saksan teollisuuden energiatehokkuusyhdistyksen, DENEFF:in, toimesta Saksan energiatehokkuuspalkinto. Vuoden toisen neljänneksen aikana yhtiö aloittaa turbiinien valmistuksen.
  • PlugSurfing lisäsi maksullisten latauspisteiden määrää 14%:lla katsauskauden aikana verrattuna edelliseen kvartaaliin. Lataussessioiden määrä PlugSurfingin alustalla kasvoi 71% katsauskauden aikana verrattuna edelliseen kvartaaliin ja kasvoi 350% verrattua vuoden 2016 ensimmäiseen kvartaaliin.
  • Savo-Solar sai katsauskauden aikana tilauksia sekä Suomesta että Ruotsista ja tuplasi Mikkelin tehtaansa valmistuskapasiteetin. Ison mittaluokan aurinkokeräimien markkinakysyntä kasvaa ympäri Eurooppaa. Savo-Solar on asemoitunut hyvin tässä kilpailussa ja koska yhtiöllä on Tanskasta hyvät toimitusreferenssit pitävät asiakkaat yhtiötä yhtenä korkean potentiaalin toimittajista. Asiakaskysyntä kohdistuu enenevissä määrin kokonaisjärjestelmiin, joten yhtiö on vahvistanut osaamistaan erityisesti myynnin ja systeemisuunnittelun osalta ja on rekrytoinut lisähenkilökuntaa näihin rooleihin Tanskassa ja Saksassa.

Lassi Noponen, Hallituksen puheenjohtaja, Cleantech Invest Oyj. Puh: 358 40 501 5127, lassi.noponen@cleantechinvest.com