Cleantech Invest keräsi 1 MEUR Watty AB -yhtiöön, osana 3 MEUR sijoituskierrosta

Cleantech Invest SPV 3 AB, joka on Cleantech Investin perustama ruotsalainen holding yhtiö, on tehnyt 1MEUR sijoituksen Watty –yhtiöön osana 3MEUR sijoituskierrosta. Cleantech Invest Oyj omistaa 23% holdingyhtiöstä ja Cleantech Invest Oyj:n täysin laimennettu efektiivinen kokonaisomistus Watty –yhtiöstä nousee 4%:iin aiemmasta 1%:sta. Lisäksi Cleantech Invest Oyj tulee saamaan järjestelystä yhteensä 25000 EUR palkkion.

Äskettäin aloittanut eurooppalainen venture capital -rahasto EQT Ventures, jonka sijoitustiimi koostuu Euroopan kokeneimmista sijoitusammattilaisista, joista suurimmalla osalla on omaa taustaa yhtiöiden perustamisesta ja rakentamisesta, osallistuu sijoituskierrokseen. Myös Ruotsin Energiavirasto on myöntänyt Wattylle tukiperusteisen rahoituksen arvoltaan 9.4MSEK.

Watty on kasvanut markkinajohtajaksi sähkömittaridatan analysoinnissa, jonka avulla voidaan määrittää mitkä laitteet kuluttavat sähköä määrättynä ajanhetkenä. Yhtiön ohjelmistoratkaisu tekee erillisten laitteiden tai monimutkaisen erillisen asennuksen tarpeettomaksi. Wattyn yksinkertaisen visuaalisen käyttöliittymän avulla kotitaloudet voivat seurata miten eri laitteet kuluttavat sähköä ja miten sähkönkulutusta ja täten kustannuksia voidaan pienentää. Monet eurooppalaiset sähköyhtiöt tekevät parhaillaan yhteistyötä Wattyn kanssa ottaakseen teknologian käyttöön suuressa kokoluokassa.

Cleantech Investin toimistusjohtaja Alexander Lidgren, joka on Wattyn hallituksen jäsen, kommentoi: " Wattyn tiimi on tehnyt meihin vaikutuksen ensimmäisen pienen sijoituksemme jälkeen runsas vuosi sitten. Heidän teknologiansa on kehittynyt nopeammin kuin odotimme ja teknologia on testattu loppukäyttäjien kanssa yhteistyössä eräiden Euroopan isoimpien energiayhtiöiden kanssa. Uskomme Wattyn tuotteen osoittavan miltä tulevaisuuden sähkölasku näyttää.

Wattyn toimitusjohtaja Hjalmar Nilssonne kommentoi: “Olen innoissani uusista osakkaistamme. Watty on ottanut kohteekseen yhden suurimmista toimialoista, energiasektorin, mullistavalla koneoppimisteknologiallaan. Harvat sijoittavat tuntevat koneoppimisalueen viimeisimmät kehitysloikat, ja vielä harvemmat tuntevat hyvin energiasektoria. Työskentelemällä yhdessä sekä Cleantech Investin että EQT Venturesin kanssa on meille täydellinen yhdistelmä. Cleantech Investiltä saamme kattavaa näkemystä energiasektorista ja EQT Venturesilta vahvaa kokemusta globaalin teknologialiiketoiminnan skaalamisesta.”

Alexander Lidgren, toimitusjohtaja, Cleantech Invest Oyj, tel. +46 73 660 1007, alexander.lidgren@cleantechinvest.com

Hjalmar Nilssonne, Toimitusjohtaja, Watty Ab, tel. +46 70 415 6362, hjalmar@watty.io

Certified Advisor Access Partners Oy, tel. +358 9 682 9500

Watty lyhyesti

Watty on tukholmalainen teknologiayhtiö jonka juuret ovat Kungliga Tekniska Högskolanissa. Yhtiö on perustettu vuonna 2013 ja on noussut markkinajohtajaksi sähkömittaridatan analysoinnissa. Vuonna 2014 yhtiö voitti Skypen perustaja Niklas Zennströmin Green Mentorship -palkinnon ja valittiin vuonna 2015 ’Ruotsin seuraavaksi unicorn-yhtiöksi’ Daniel Ekin ja Ash Pournourin Symposium –tapahtumassa.

EQT Ventures lyhyesti

EQT Ventures on uusi eurooppalainen venture capital -rahasto kooltaan 566 MEUR. EQT Venturesin sijoitustiimi koostuu eräistä Euroopan kokeneimmista sijoitusammattilaisista, joista suurimmalla osalla on omaa taustaa yhtiöiden perustamisesta ja rakentamisesta. EQT Ventures on osa EQT:tä, joka on maailman johtavimpia pääomasijoitusyhtiöitä.

Cleantech Invest on pohjoismainen yrityskiihdyttämö jolla on osakkuusyhtiöinään globaaleja ongelmia ratkaisevia kasvuyhtiöitä. Osakkuusyhtiöt keskittyvät liiketoiminnassaan puhtaaseen energiaan sekä energia-ja resurssitehokkuuteen. Yhtiöllä on osakkuusyhtiöitä Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Yhtiön johto on cleantech -sijoittamisen kansainvälisiä pioneereja. Cleantech Investin A-sarjan osake on listattu Nasdaq First North Finland markkinapaikalla tikkerikoodilla CLEAN ja Nasdaq First North Stockholm markkinapaikalla tikkerikoodilla CLEANT. www.cleantechinvest.com