• Loudspring/

Cleantech Investin salkkuyhtiö Enersizen ensimmäinen suuri Kiinan energiansäästöprojekti voitonjakovaiheeseen

Cleantech Investin salkkuyhtiö Enersize (omistusosuus 44%) on viime vuoden aikana asentanut Kiinassa useille suurille teollisuuslaitoksille kehittämäänsä ohjelmistoon ja pilvipalveluun perustuvan eneriansäästöjärjestelmän laitoksen paineilmajärjestelmiin. Enersizen liiketoimintamalli on jakaa energian säästöstä syntynyt voitto asiakkaan kanssa 3-4 vuoden sopimuskauden aikana.

Ensimmäinen merkkittävä teollinen asiakas jonka kanssa Enersize solmi voitonjakosopimuksen oli Bejing Opto Electronics (BOE), joka on yksi mailman suurimmista litteiden näyttöjen valmistajista. Enerisize on nyt vastaanottanut BOE:lta ensimmäisen 300 000 EUR suorituksen joka perustuu saavutettuihin säästöihin. Enersizen odotetun kokonaistulon BOE:lta sopimuskauden aikana arvioidaan ylittävän 1.2 MEUR.

Enersizen kannalta saatu maksusuoritus on merkkittävä referenssi monessa suhteessa. Se vahvistaa että yhtiön sopimusmalli toimii hyvin Kiinan markkinoilla; kun sovitut tavoitteet on saavutettu, asiakas suorittaa sovitut maksut. Toisaalta tässä tapauksessa asiakas BOE on erittäin merkittävä; BOE:lla on useita suuria tuotantolaitoksia ja käynnissä oleva projekti toimii pilottiprojektina, Enersizen järjestelmän käyttöönottoon myös muilla BOE:n laitoksilla.

Enersizen toimitusjohtaja Sami Mykkänen:

“Uskomme että nyt saavutettu virstanpylväs todistaa, että Kiinassa valittu toimintatapa on osunut naulankantaan. Paineilmajärjestelmät vastaavat 5% maailman kaikesta sähkönkulutuksesta mutta Kiinan valmistavan sektorin suuruudesta johtuen paineilmajärjestelmät kuluttavat lähes 10% kaikesta Kiinassa kulutetusta sähköenergiasta. Laitoskohtaisesti voimme tyypillisesti saavuttaa 25-30% säästöt vuosittaisesta 2-7% sähkölaskusta, joten Enersizen järjestemän avulla asiakkaalle on tarjolla on sekä, todella merkkittävä taloudellinen etu että, ympäristön kuormituksen väheneminen. Merkittävien saavutettuihin säästöihin perustuvien maksusuoritusten vastaanottamisen jälkeen meillä on nyt vahva näyttö siitä että liiketoimintamallimme toimii Kiinassa.”

Cleantech Investin toimitusjohtaja Alexander Lidgren:

Olemme pitkään tienneet Enersizen valtavan arvopotentiaalin Cleantech Investille ja emme voisi olla tyytyväisempiä kun yhtiö nyt saamaan merkittävään kassavirtaa voitonjakosopimuksista ja realisoida potentiaaliaan. Tämä on erittäin merkittävä uutinen Cleantech Investille koska omistamme 44% Enersizestä ja olemme myös aktiivisesti olleet mukana rahoituksen järjestämisessä yhtiön energiansäästöprojekteile Kiinassa. Viime vuodet Enersizen toimitusjohtaja Sami Mykkänen on elänyt Kiinassa matkalaukkuelämää luoden suhteita, toteuttaen esiselvityksiä ja solmien useita sopimuksia suurien kiinalaisten asiakkaiden kanssa. Olemme iloisia kun Enersizen kova työ alkaa tuottaa tuloksia ja meillä on suuren odotuksen Enerisizen suhteen tuleville vuosille.

Alexander Lidgren, Toimitusjohtaja, Cleantech Invest Oyj. Puh: 46 73 660 1007, alexander.lidgren@cleantechinvest.com

Christian Merheim, Executive Chairman of the Board, Enersize Oy. Tel. +46 70 818 2853, christian.merheim@cleantechinvest.com

Enersize lyhyesti

Enersize on teknologiajohtaja paineilman energiansäästössä perustuen yhtiön omaan teknologiaan ja erityisosaamiseen. Enersizen liiketoimintamalli on jakaa energian säästöstä syntynyt voitto yhdessä asiakkaan kanssa siten että Enersize kantaa riskin säästöjen toteutumisesta. Teolliset paineilmajärjestelmät vastaavat n. 5% globaalista sähkönkulutuksesta, aiheuttaen päästömäärän joka on verrattavissa 80 miljoonan auton tuottamiin päästöihin. Enersize on suomalainen yhtiö jonka merkittävimmät asiakkuudet ovat Kiinassa.