• Loudspring/

Cleantech Investin salkkuyhtiö ResQ Club osti kilpailijansa ja toteutti sijoituskierroksen saksalaisten sijoittajien kanssa

Cleantech Investin salkkuyhtiö ResQ Club ja yhtiön saksalainen kilpailija MealSaver ovat päättäneet yhdistää voimansa taistelussa ruokahävikkiä vastaan. Fuusioitunut yhtiö on toteuttanut sijoituskierroksen, johon osallistui Müncheniläinen rahasto Ananda Social Venture Fund sekä Berlin Atlantic Food Labs. Cleantech Invest osallistui sijoituskierrokseen ja sen omistus yhdistymisen ja sijoituskierroksen jälkeen nousi aiemmasta 8.7 %:sta 9.5%:iin.

Molemmat yhtiöt ovat kehittäneet “ruoka-annosten pelastamispalvelun”, jonka avulla käyttäjät voivat ostaa laadukkaita ylijäämäannoksia ravintoloista ja muilta ruoantarjoajilta alennettuun hintaan.

Yhtiöiden palvelumallit eroavat hieman toisistaan, mutta ne nähdään toisiaan täydentävinä. Fuusioituneen yhtiön tavoitteena on kehittää molempia palvelumalleja eteenpäin yhdessä ruokapalvelujen tarjoajien kanssa. Fuusioituneen yhtiön tavoitteena on vähentää laaturuoan ruokahävikkiä niin monella alueella kuin mahdollista.

Alexander Lidgren, Cleantech Investin toimitusjohtaja ja ResQ Clubin hallituksen jäsen kommentoi:

”ResQ Club on kasvanut hyvin merkittävästi siitä, kun teimme ensimmäisen sijoituksen yhtiöön. Ravintoloiden ruokahävikki pelkästään Saksassa on monen miljardin euron kokoinen markkina. Tämä markkina on ResQ:n toteutuslistalla seuraavan askeleena. Mealsaver toimii jo Saksassa, tuntee markkinan hyvin ja heillä on sekä ruokapalveluiden toimittajat, että käyttäjät asiakkainaan, josta on hyvä aloittaa. Olemme innoissamme näkemään, miten fuusioitunut yhtiö tulee toimimaan markkinoilla ja olemme erityisen innoissamme toivottaessamme uusia omistajia yhtiöön. Tiedämme että he tuovat mukanaan paljon lisäarvoa yhtiöön tulevalla matkallamme.

Fuusioitunut yhtiö tulee toimimaan nimen “ResQ” alla. Yhtiön omistajiin kuuluvat nyt Cleantech Invest (Helsinki/Tukholma), Ananda Social Venture Fund (München), Atlantic Food Labs (Berlin), kaksi opiskelijaorganisaatiotaustaista VC-rahastoa ja 13 enkelisijoittajaa, mukaan lukien Peter Carlsson (Northvoltin toimitusjohtaja) ja Jonathan Teklu (Forbes-lehden ”30 under 30”).

Oula Antere, ResQ Clubin toimitusjohtaja kommentoi:

MealSaverissa löysimme innostuneen ja asialleen omistautuneen tiimin, jolla oli kanssamme samanlainen arvomaailma ja tekemisen kulttuuri. Kun aloitimme keskustelut fuusiosta meille oli samantien selvää että meillä molemmilla on sama tavoite, ruokähävikin pienentäminen, eikä tuntunut järkevältä kisata tämän tavoitteen saavuttamiseksi. ResQ:n entisestään parannetun tuotteen kanssa viemme MealSaverin Saksan markkinoille rakentaman kuluttajakiinnostuksen uudelle tasolle.”

Lassi Noponen, Hallituksen puheenjohtaja, Cleantech Invest Oyj. Puh: 358 40 501 5127, lassi.noponen@cleantechinvest.com

Oula Antere, Toimitusjohtaja, ResQ Club, Puh: 358 45 1141 031, oula@resq-club.com

ResQ Club lyhyesti

ResQ Club on vuonna 2015 perustettu palvelu joka vähentää laaturuoan ruokahävikkiä. Palvelulla on yli 120.000 rekisteröitynyttä käyttäjää ja tähän mennessä yli 200.000 ruoka-annosta on pelastettu ResQ:n avulla. Palvelua käyttää nyt noin 1000 ravintolaa, kahvilaa, hotellia ja muuta ruoantarjoajaa. www.resq-club.com