• Loudspring/

Eagle Filters hengityssuojaintuotanto käynnistymässä ja yhtiö aloittaa oman Meltblown materiaalin tuotannon

Loudspring Oyj tiedotti 29.4.2020 tytäryhtiönsä Eagle Filters Oy käynnistävän korkealuokkaisten hengityssuojainten valmistuksen Suomessa.

Eagle Filtersin hengityssuojainten ensimmäiset prototyypit on tuotettu ja yhtiö aikoo seuraavaksi hakea tuotteilleen COVID-19 sertifioinnin. COVID-19 sertifiointi mahdollistaa hengityssuojainten käytön terveydenhuollossa. Eagle Filters tulee hakemaan hengityssuojaimilleen myös CE merkintää mutta arvioi sen saamisen kestävän huomattavasti pidempään kuin COVID-19 sertifiointi.

Hengityssuojainten massatuotanto tavoitellaan käynnistyvän kesäkuun aikana. Ensimmäisessä vaiheessa kapasiteetiksi tavoitellaan 30 000 hengityssuojainta päivässä. Eagle Filters on vastaanottanut ensimmäisiä ennakkotilauksia terveydenhuoltosektorilta ja neuvottelee parhaillaan koti- ja ulkomaisten suurasiakkaiden kanssa merkittävistä toimitussopimuksista. Tuotteisiin kohdistuneen suuren kiinnostuksen johdosta Eagle Filters harkitsee tuotantokapasiteetin merkittävää kasvattamista.

Eagle Filters on myös päättänyt käynnistää hengityssuojaimissa käytettävän Meltblown -materiaalin tuotannon Suomessa. Tuotantokoneet on tilattu ja tuotanto tavoitellaan käynnistyvän tämän kuun aikana. Yhtiöllä on myös käytössään VTT:n toimittama mittauslaitteisto, jolla tuotekehitystä voidaan nopeuttaa ja laatua valvoa.

Toimitusjohtaja, Juha Kariluoto, Eagle Filters: “Pyrimme valmistamaan teknisiltä ominaisuuksiltaan erittäin kilpailukykyisen tuotteen, jolle on myös akuutin pandemiatilanteen jälkeen kestävää kansainvälistä kysyntää vaativien asiakkaiden taholta. Pitkä kokemuksemme vaativista suodatinratkaisuista ja oma Meltblown -materiaalin tuotanto mahdollistavat tuotteelle erittäin korkean kotimaisuusasteen sekä tuotteen ominaisuuksien kehittämisen ja laadun varmistamisen.”

Uuden tuotannon käynnistymiseen ja skaalaamiseen liittyy aina viivästymisriski ja uuden tuotteen on läpäistävä vaaditut testit toimitusten aloittamiseksi. Nykyisessä markkinatilanteessa tuotteiden sertifiointi auktorisoidussa laboratoriossa saattaa kestää kauemmin kuin tuotannon käynnistyminen.

Lisätiedot:

Jarkko Joki-Tokola, CEO, Loudspring Oyj. Puh. +358 40 637 0501, jarkko@loudspring.earth

Juha Kariluoto, CEO, Eagle Filters Oy. Puh. +358 40 901 1340, juha.kariluoto@eaglefilters.fi

Erik Penser Bank AB, Certified Adviser. Tel. +46 8 463 83 00, certifiedadviser@penser.se

Loudspring lyhyesti

Loudspring on sijoitusyhtiö, joka keskittyy luonnonvarojen säästämiseen. Omistamme ja johdamme Pohjoismaisia kasvuyrityksiä, joilla on suuri positiivinen ympäristövaikutus. Omistamme hajautetun salkun yrityksiä tasapainottaaksemme yksittäisten yhtiöiden kehityksen heilahduksia. Teknologiamme säästävät energiaa, vettä ja raaka-aineita teollisuudessa, kiinteistöissä ja jokapäiväisessä elämässä.

Loudspring on listattu First North Growth Market Finland listalla tunnuksella LOUD ja First North Stockholm listalla tunnuksella LOUDS.