• Loudspring/

Eagle Filters valmistelee korkealuokkaisten hengityssuojainten tuotannon käynnistämistä Suomessa

Tämä lehdistötiedote on käännös Loudspring Oyj:n 29.4.2020 kl 8.30 julkaistusta englanninkielisestä pörssitiedotteesta.

Loudspring Oyj:n tytäryhtiö Eagle Filters Oy on huhtikuun aikana selvittänyt mahdollisuuksia käynnistää korkealuokkaisten hengityssuojaimien valmistus Suomessa. Loudspring omistaa 80% Eagle Filtersistä.

Selvityksen pohjalta Eagle Filters on päättänyt käynnistää korkealuokkaisten puolinaamarityyppisten FFP2 ja FFP3 luokan hengityssuojainten valmistuksen.

Hengityssuojaimet valmistetaan eurooppalaisen markkinajohtajan huippulaatuisista materiaaleista, jotka mahdollistavat standardin EN149 mukaiset FFP2 ja FFP3 hengityssuojaimet.

COVID-19-viruksen leviäminen ympäri maailmaa on luonut voimakkaan kysynnän terveydenhuollon suojavarusteille kuten FFP2 ja FFP3 -luokan hengistyssuojaimille, jotka ovat korkean laatuluokan hengityssuojaimia, joilla pyritään suojaamaan suojaimen käyttäjää tartunnoilta.

Eagle Filters on toiminut suodatinmarkkinalla 25 vuotta ja sen päätuotteita ovat korkealaatuiset HEPA-luokan ilmanottosuodattimet kaasuturbiineihin ja moottoreihin. Yhtiön asiakkaina on johtavia energiayhtiöitä kaikilla mantereilla. Eagle Filters on kehittänyt teollisuussuodattimia yhteistyössä VTT:n kanssa ja pandemian vuoksi Eagle Filters on lainannut suodattimien testaustaitteiston viranomaisten käyttöön hengityssuojaimien uudelleenkäytön mahdollisuuden tutkimiseksi.

Eagle Filters on rakentanut toimitusketjun, jonka avulla Eagle Filters pystyy tuotannon käynnistyttyä tarvittaessa tuottamaan Suomessa noin 30 000 puolinaamarityyppistä korkealuokkaista hengityssuojainta päivässä. Tuotannon arvioidaan käynnistyvän kesäkuun puoliväliin mennessä ja tuotantokapasiteetti pystytään tarvittaessa kaksinkertaistamaan kuukaudessa.

Jarkko Joki-Tokola, CEO, Loudspring Oyj: "Markkinatilanne on nyt poikkeuksellinen ja

uskomme, että markkinoilta löytyy tilaa kotimaiselle valmistajalle, joka pystyy toimittamaan

laadukkaita tuotteita kohtuulliseen hintaan."

Eagle Filtersin rakenteilla oleva tuotantokapasiteetti on merkittävä lisä korkealuokkaisten hengityssuojainten kotimaiseen tuotantoon. Tuotannon käynnistymiseen ja skaalaamiseen liittyy viivästymisriski, mikäli tuotantolaitteiden toimitukset viivästyvät. Lisäksi uuden tuotteen on läpäistävä vaaditut testit myynnin aloittamiseksi. Nykyisessä markkinatilanteessa tuotteiden sertifiointi auktorisoidussa laboratoriossa saattaa kestää kauemmin kuin tuotannon käynnistyminen.

Lisätiedot:

Timo Linnainmaa:
CFO, Loudspring Oyj,
Chairman of The Board, Eagle Filters Oy
Tel. +358 50 581 0583, timo@loudspring.earth

Juha Kariluoto:
CEO, Eagle Filters Oy +358 40 901 1340

Erik Penser Bank AB, Certified Adviser. Tel. +46 8 463 83 00, certifiedadviser@penser.se

Loudspring lyhyesti

Loudspring on sijoitusyhtiö, joka keskittyy luonnonvarojen säästämiseen. Omistamme ja johdamme Pohjoismaisia kasvuyrityksiä, joilla on suuri positiivinen ympäristövaikutus. Omistamme hajautetun salkun yrityksiä tasapainottaaksemme yksittäisten yhtiöiden kehityksen heilahduksia. Teknologiamme säästävät energiaa, vettä ja raaka-aineita teollisuudessa, kiinteistöissä ja jokapäiväisessä elämässä.

Loudspring on listattu First North Growth Market Finland listalla tunnuksella LOUD ja First North Stockholm listalla tunnuksella LOUDS.