Loudspringin puolivuosikatsaus 1. tammikuuta - 30. kesäkuuta 2022

Loudspring Oyj

31 Elokuuta 2022 kello 9:05 (EET)

HAASTEELLISESTA TOIMINTAYMPÄRISTÖSTÄ HUOLIMATTA H1 PÄÄTTYI KASVAVAAN TILAUSKANTAAN

Puolivuosikatsauksen 2022 voi ladata kokonaisuudessaan PDF-muodossa täältä.

Tämä tiedote on tiivistelmä Loudspring Oyj:n tammi-kesäkuun 2022 puolivuosikatsauksesta. Englanninkielinen raportti on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä pdf-muodossa ja saatavilla myös Loudspringin verkkovisuilla osoitteessa https://loudspring.earth/

KATSAUSKAUDEN PÄÄKOHDAT

TAMMI – KESÄKUU 2022

(Luvut ovat tilintarkastamattomia)

• Eagle Filtersin liikevaihto oli 1,6 miljoona euroa (5% kasvua vertailukauden vastaavasta ajankohdasta)

• Eagle Filtersin liikevaihto ja saadut tilaukset vuodelle 2022 olivat tiedottamishetkellä yhteensä noin 3,9 miljoonaa euroa.

• Asiakkaiden kiinnostus Eaglen tuotteita kohtaan kasvoi merkittävästi H1 loppupuolella, mikä heijastuu annettujen tarjousten määrässä.

• Loudspring toteutti 2,5 miljoonan euron osakeannin sekä 0,6 miljoonan euron suunnatun osakeannin.

• Loudspring myi noin puolet omistamistaan Nuuka osakkeistaan 2,0 miljoonalla eurolla. Transaktiolla on noin 1,0 miljoonan euron positiivinen vaikutus tilikauden 2022 tulokseen.

• Loudspring myi Enersize osakkeitaan, pienentäen omistusosuuttaan yhtiössä 7,1 prosentista 4,2 prosenttiin. Transaktioiden myyntitappiot sekä Enersize osakkeisiin kohdistuvalla arvonalentumiskirjauksella oli yhteensä noin -0,3 miljoonan euron vaikutus katsastuskauden tulokseen.

• Loudspringin liikevoitto oli -479 (-404) tuhatta euroa. Tilikauden tulos oli 151 (-957) tuhatta euroa.

• Kuvaus Loudspringiin liittyvistä riskeistä ja epävarmuustekijöistä sisältyvät puolivuotiskatsauksessa, joka on tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona, sekä saatavilla yhtiön verkkosivuilla osoitteessa https://loudspring.earth/

AVAINLUVUT

EUR ’000 1–6 / 2022 (tilintarkastamaton) 1–6 / 2021 (tilintarkastamaton) 1–12 / 2021
Liikevaihto 80 90 180
Liikevoitto -479 -404 -685
% liikevaihdosta Neg. Neg.  Neg.
Tilikauden tulos 151 -957 -1 631
Osakekohtainen tulos (EUR) 0.00 -0.02  -0.04
Rahat- ja pankkisaamiset 266 774 43
Oma pääoma 12 218 9 258 9 484
Omavaraisuusaste 74,1 % 65,0 % 61,4 %
Nettovelka 2 884 3 617 4 406
Henkilöstö kauden lopussa 4 4 4
Palkat ja palkkiot 119 120 223

TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS

Vuoden 2022 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana Loudspring jatkoi muuntautumistaan teolliseksi yhtiöksi, jonka keskiössä on Eagle Filters. Konkreettisia strategisia toimenpiteitä tavoitteen saavuttamiseksi olivat lähes puolen Loudspring Oyj:n omistamien Nuuka Solutions Oy:n osakkeiden myynti sekä Enersize Oyj:n osakkeiden myynnin jatkaminen. Organisaatiorakennetta muutettiin yhtiökokouksen päätöksillä, ja uusi valittu hallitus tuo lisää arvoa Eagle Filtersin hallintaan.

Kysyntä Eagle Filtersin korkealaatuisille tuotteille kasvaa nopeasti. Ensimmäisellä vuosipuoliskolla lähetetyt tarjoukset kasvoivat yli 14 miljoonaan euroon noin 6 miljoonasta eurosta aiempaan vuoteen verrattuna. Kasvun ja kannattavuuden saavuttaminen pysyy prioriteettina huolimatta haasteellisesta markkinatilanteessa. Venäjän sota Ukrainaa vastaan on aiheuttanut turbulenssia globaalissa energiamarkkinassa, mutta myös lisännyt kiinnostusta energiatehokkuuteen ja turvallisuuteen ilmastotavoitteiden ohella.

Kannattavuuden saavuttaminen on edelleen Eagle Filtersin keskeinen tavoite ja H1 2022 aikana panostuksia on tehty automaatioinvestoinneilla ja uusien tuoteversioiden kehittämisellä, mikä johtaa katteiden paranemiseen ja tuotantokapasiteetin kasvuun. Globaali markkinaympäristö on aiheuttanut kustannusinflaatiota sekä haasteita toimitusketjuissa ja materiaalin hankinnassa. Eagle Filters on vastannut näihin haasteisiin hinnankorotuksin ja investoimalla merkittävän määrän käyttöpääomaa materiaalivarastoon saatavuuden mahdollistamiseksi. Kasvaneen tuotantokapasiteetin myötä Yhtiö on hyvin asemoitu vastaamaan korkealaatuisten tuotteidensa kysyntään.

Odotamme Eagle Filtersin kysyntäympäristön olevan toisella vuosipuoliskolla korkeampi kuin vuotta aiemmin. Näemme pitkän aikavälin mahdollisuuksia Eagle Filtersin tuotteille, jotka lisäävät tehokkuutta energiatuotannossa.

NÄKYMÄ 2022

H2 2022 aikana Loudspring pyrkii saattamaan päätökseen transformaatioprosessin teolliseksi yritykseksi. Tämä sisältää kustannusrakenteen, hallinnon, markkinanäkyvyyden ja viestinnän virtaviivaistamisen. Loudspring arvioi kustannussynergiaetujen toteutuvan vuodesta 2023 eteenpäin.

Loudspring on H1 aikana rahoittanut Eagle Filtersiä käyttöpääomalla, jolla on lisätty merkittävästi varastotasoja, tehty investointeja tehdasautomaatioon ja lyhennetty lainoja. Eagle Filtersin kysyntäympäristön odotetaan olevan vuoden 2022 toisella puoliskolla korkeampi kuin edellisen vuoden vastaavalla jaksolla. Eagle filtersin kasvustrategian toteuttamiseksi johto arvioi aktiivisesti keinoja pääoman tehokkaampaan käyttöön. Tukeakseen Eagle Filtersin kasvavia käyttöpääomatarpeita Loudpsringin on joko jatkettava irtaantumista muista sijoituksista tai hankittava lisärahoitusta H2 aikana likviditeetin turvaamiseksi.

Loudspring toistaa tilinpäätöstiedotteen 2021 yhteydessä kommunikoidun Eagle Filtersin liikevaihdon tavoitehaarukan vuodelle 2022, joka on 4,5-6,0 miljoonaa euroa. Tavoiteltu liikevaihdon kasvu yhdessä tavoiteltujen kateparannusten kanssa tähtäävät positiiviseen kuukausittaiseen käyttökatteeseen vuoden 2022 loppupuolella.

Lisätiedot:

Jarkko Joki-Tokola, toimitusjohtaja, Loudspring Oyj. p. 040 637 0501, jarkko@loudspring.earth

Erik Penser Bank AB, sertifioitu neuvonantaja. Puh. 08 463 83 00, certifiedadviser@penser.se

Loudspring lyhyesti

Loudspring keskittyy luonnonvarojen säästämiseen. Omistamme joukon pohjoismaisia kasvuyrityksiä, joilla on potentiaalia suureen maailmanlaajuiseen ympäristövaikutukseen. Olemme päättäneet keskittää resurssimme tytäryhtiömme Eagle Filtersin kehittämiseen. Eagle Filters toimittaa korkean suorituskyvyn ilmansuodattimia energiateollisuudelle sekä henkilökohtaisia suojavarusteita. Tämän strategian avulla näemme edessä selkeän tien pitkän aikavälin kannattavaan, skaalautuvaan teolliseen liiketoimintaan.

Yhtiökonserni on listattu First North Growth Market Finland -markkinapaikalle LOUD-tunnuksella ja First North Growth Market Stockholm -markkinalle tunnuksella LOUDS.