SUOMEN PARHAAT TYÖPAIKAT 2006 –TUTKIMUKSEN VOITTAJA MICROSOFT

Report this content

Myös Etelä-Karjalan Osuuskauppa ja Väestörekisterikeskus palkittiin sarjojensa parhaina.

Suomen Parhaat Työpaikat –tutkimuksen voittajat sekä Parhaat Työpaikat –listan organisaatiot palkittiin keskiviikkoiltana 15.2 Helsingin Hilton Hotelli Kalastajatorpalla järjestetyssä juhlagaalassa. Vuoden 2006 parhaat työpaikat palkittiin kolmessa sarjassa (virallinen lista tiedotteen lopussa): 1) Yleinen sarja (organisaation koko 50-500 henkeä) Voittaja: Microsoft Oy, Espoo 2) Suurten organisaatioiden sarja (organisaation koko yli 500 henkeä) Voittaja: Etelä-Karjalan Osuuskauppa, Lappeenranta 3) Julkisten ja voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden sarja (organisaatioiden koko yli 50 henkeä) Voittaja: Väestörekisterikeskus, Helsinki Yleisen sarjan voitto päätyi jo toistamiseen Microsoftille, sillä yritys oli myös vuonna 2005 yleisen sarjan voittaja. Oman henkilöstön mielipide ratkaisee menestyksen tutkimuksessa Suomen parhaat työpaikat valitaan pääosin organisaatioiden omien työntekijöiden mielipiteiden perusteella. Kehityspäällikkö Asta Rossi Great Place to Work® Institute Finland:ista kuvailee arviointikriteereitä ja voittajia seuraavasti: ”Muodostamme listan globaalin hyvän työpaikan standardin avulla. Kaksi kolmasosaa arviosta muodostuu organisaatioiden työntekijöille tehtävän henkilöstökyselyn perusteella. Kaikki listalla julkaistavat työpaikat ovat siis omien työntekijöidensä mielestä hyviä työpaikkoja. ” ”Microsoft oli viime vuonna Euroopan 10 parhaan työpaikan joukossa 12 EU-maan yhteistuloksen voimin – eikä sattumalta. Yhtä ammattimaista ja laajaa henkilöstöjohtamiskäytäntöjen kokonaisuutta saa hakea.” ”Väestörekisterikeskuksessa on ennakkoluulottamasti ja innovatiivisesti onnistuttu osallistamaan koko henkilöstö työpaikkansa kehittämiseen ainutlaatuisin tavoin. ”Avoimiin kokouksiin” voi osallistua kuka tahansa, kehityshankkeissa ovat aina työntekijät mukana ja työryhmät voivat itse ehdottaa itseään palkittaviksi saavutuksistaan” ”Etelä-Karjalan Osuuskaupassa on koko henkilöstölle on viestitty yrityksen toiminnan tavoitteet toimialalle harvinaislaatuisella tavalla. Eekoon visio, arvot, ja strategia ohjaavat toimintaa organisaation jokaisella tasolla. Niin kassanhoitajat kuin leipäosaston työntekijätkin tietävät ja ymmärtävät Eekoon tavoitteet ja oman roolinsa niiden toteuttamisessa. Kerran vuodessa useissa toimipisteissä työskentevä henkilöstö kokoontuu perspektiivipäivään tarkastelemaan mennyttä ja tulevaa ja tällöin palkitaan myös vuoden esimiehet ja työryhmät. Koko henkilöstö kuuluu kuukausittaisen kannustepalkkauksen piiriin.” Vuoden 2006 tutkimus kaikkien aikojen suurin Suomessa Kotimaisen Parhaat Työpaikat -tutkimuksen toteuttaa vuosittain Helsingin kauppakorkeakoulun omistamassa LTT-Tutkimus Oy:ssä toimiva Great Place to Work® Institute Finland. Nyt neljättä kertaa järjestettävään tutkimukseen osallistui tänä vuonna ennätykselliset 92 suomalaista organisaatiota. Suomen Parhaat työpaikat -tutkimuksen avulla autetaan organisaatioita kehittymään hyviksi työpaikoiksi, mutta etsitään samalla myös parhaita työpaikkoja. Tutkimuksessa parhaiten menestynyt kolmannes julkaistaan Parhaat Työpaikat –listalla kansallisissa tiedotusvälineissä tarkoituksena nostaa työpaikkaansa määrätietoisesti kehittäviä organisaatioita yleiseen tietoisuuteen. Yhdysvalloista lähtöisin olevaan Great Place to Work® -konseptiin perustuvaa Parhaat Työpaikat -tutkimusta tehdään 27 maassa ympäri maailman. Osallistujat arvioidaan vuosittain loka-marraskuussa ja parhaat työpaikat valitaan joka maassa samalla tavalla. Euroopassa parhaat työpaikat listat julkaistaan 15 EU-maassa ja kunkin maan parhaat julkaistaan vielä yhteisellä Euroopan 100 parasta työpaikkaa -listalla. Viime vuonna Euroopan listalle sijoittui kuusi suomalaista työpaikkaa. Tänä vuonna Euroopan lista julkaistaan 18. toukokuuta Berliinissä. Lisätietoja tutkimuksesta: Asta Rossi, kehityspäällikkö, 041 548 9995 info@greatplacetowork.fi, www.greatplacetowork.fi. Voittajien edustajat: Microsoft Oy, Henkilöstöjohtaja Johanna Saarinen, 040 586 2288 Eekoo, Toimitusjohtaja Ahti Manninen, 0500 173 473 Väestörekisterikeskus, Hallintojohtaja Antti Harju, 050 563 5734 Materiaalipyynnöt (logot, taustatiedot, tv-taltiointi gaalasta): Kai Strandberg, 040 755 7684 kai.strandberg@hse.fi Petteri Pajari, 045 6708050 petteri.pajari@hse.fi Suomen parhaat työpaikat 2006 -lista oheisessa pdf-liitteessä