• Luova Laboratorio/

Yrittäjäkaksikko laittoi koko elämänsä likoon luovuuden puolesta – ”Aiomme nostaa Suomen luovuuden ykkösmaaksi”

Report this content

Suomen ensimmäisessä eri joukkorahoituslajeja yhdistelevässä kampanjassa pyritään merkittävän luovuutta edistävän median ja franchising-verkoston rakentamiseen

Luovuudesta puhutaan täysin väärällä tavalla. Näin väittävät Luova Laboratorio -nimisen yrityksen ja ilmiön perustaneet Sami Mikkola ja Martta Tervonen. Heillä on missio. Tulevien vuosien aikana päättäväinen parivaljakko aikoo nostaa Suomen luovuuden ykkösmaaksi ja auttaa mahdollisimman montaa ihmistä löytämään oman tapansa ja kykynsä käyttää luovuutta. Siihen tarkoitukseen he ovat nyt päättäneet omistaa koko elämänsä.

”Luovuudesta tehdään julkisessa keskustelussa pelottavaa, yli-ihannoitua, innovaatiojargonia tai taiteellista höttöä. Siitä puhutaan erityislahjakkaiden ihmisten etuoikeutena, vaikka todellisuudessa jokainen ihminen on luova”, kertovat Mikkola ja Tervonen. ”Maailman talousfoorumin tuoreen tutkimuksen mukaan luovuus on kolmanneksi tärkein työelämätaito vuoteen 2020 mennessä, joten on äärimmäisen tärkeää madaltaa kynnystä luovuuden oppimiseen ja tuoda aihetta esiin kiehtovalla tavalla.”

Oman yrityksensä, Luovan Laboratorion he perustivat kolme vuotta sitten tarkoituksenaan omien sanojensa mukaan ”räjäyttää maailma luovuuteen”. Sen jälkeen tahti on ollut kiivas – on syntynyt kolme tietokirjaa, kaksi coworking-tilaa sekä lähes 200 muuta luovuutta edistävää projektia. Kaksikolle luovuus on ennen kaikkea tekoja ja tekemistä, ei ideoiden pallottelua tai epämääräistä inspiraation odottelua. ”Yhdessä välissä jopa ryhdyimme myymään ’Elämää’ – 30 päivän mittaista valmennusta, joka lähetti arkirutiineja rikkovia haasteita ihmisille yllättäviin kellonaikoihin eri puolilla Suomea.” Oman Elämän osti itselleen tuolloin muun muassa pörssiyritys Bittium.

Nyt kaksikko on ratkaisevassa tienristeyksessä. Viime syksystä saakka he ovat keskittyneet rakentamaan uutta luovuuteen keskittyvää mediaa. ”Tajusimme, että tehokkain tapa toteuttaa missiotamme on olla media, joskaan ei ihan perinteinen sellainen. Luovuudesta pitää puhua jokaisen ihmisen kykynä, joka ylittää kaikkien alojen rajat ja on pitkälti opeteltavissa. Luovuus on tärkeää jopa oman elämän mielekkyyden ja merkityksellisyyden kannalta. Olemme meuhkanneet tätä sanomaa nyt 8kk ajan ja tavoittaneet parhaimpina kuukausina yli 100 000 kiinnostunutta.”

Se tienristeys – monelle yritykselle tuttu: rahoitus. Muista rahoitusta hakevista yrityksistä poiketen  Luovan Laboratorion kaksikko julkisesti sen tunnustaakin: ilman onnistunutta rahoituskierrosta tekeminen loppuu. Kesäkuun loppuun mennessä Mikkola ja Tervonen ovat päättäneet onnistua keräämään 100 000 euron rahoituksen viedäkseen tekemisensä kokonaan uudelle tasolle – tai he lopettavat kaiken ja omien sanojensa mukaan ”joutuvat hylkäämään elämänsä tarkoituksen”.

”Päätimme laittaa nyt toden teolla testiin sen, koetaanko tekemisemme merkitykselliseksi ja tahdotaanko Luovan Laboratorion elävän ja kasvavan. Uskomme yhdessä tekemisen voimaan, joten päätimme kutsua mukaan kaikki luovuudesta kiinnostuneet suomalaiset. Tarkoituksemme on kasvaa tunnetuimmaksi ja seuratuimmaksi luovuutta edistäväksi mediataloksi sekä luoda uudenlainen luovuutta edistävä franchising-verkosto.”

Rahoitustavoitteeseen he aikovat päästä Suomen ensimmäisen hybridinä toteutetun joukkosijoitus- ja joukkorahoituskampanjan kautta. Yhdessä sijoituspalvelu Fundun ja joukkorahoitusalusta Mesenaatin kanssa kaksikko julkaisi oman kampanjansa tänä maanantaina.

Mikkolan, Tervosen ja Luovan Laboratorion kohtalo ratkeaa 30.6.2018. ”Meillä on tässä nyt kiinni ihan koko elämä, kaikkemme. Toivomme, että riittävän moni ymmärtää luovuuden jatkuvasti kasvavan merkityksen ja tulee mukaan omistajaksi tai tukemaan joukkorahoituskampanjaa. Onnistuminen antaa meille mahdollisuuden luoda jotain käänteentekevää ja luo positiivista liikettä ja yhteisöllisyyttä koko Suomeen, alasta riippumatta.”

Haastattelupyynnöt:
labra@luovalaboratorio.com
Martta Tervonen, p. 050 5282 712
Sami Mikkola, p. 045 230 1499

Lisätietoja:
- Kampanja Mesenaatin sivuilla, https://mesenaatti.me/campaign/?id=944#single/view
- Tietoa osakeannista Luovan Laboratorion sivuilla, https://luovalaboratorio.com/omistajaksi-luovaan-laboratorioon-tule-mukaan-suomen-merkittavimpaan-luovuuden-mediaan