Miten koronavirus vaikuttaa tapahtumiin ja niiden tulevaisuuteen?

Report this content

Ymmärtääkseen COVID-19-viruksen vaikutusta tapahtuma-alaan Lyyti Oy toteutti asiakaskyselyn, jonka vastausten perusteella koostettiin raportti tapahtumien nykytilasta sekä tulevaisuudennäkymistä.

Tulokset kertovat tapahtuma-alan murroksesta, mutta muutokset ovat lieviä

497 tapahtumien parissa työskentelevää ammattilaista oli suunnitellut järjestävänsä yhteensä 4973 tapahtumaa maalis-toukokuun välisenä aika, joista 40% on nyt peruttu. 53% tapahtumista siirrettiin edemmäs tulevaisuuteen ja loput verkkoon. Yleinen asenne näyttääkin tilanteen vallitessa olevan se, että ne tapahtumat jotka voidaan järjestää suunniteltuna ajankohtana, mutta vaihtoehtoisin keinoin, järjestetään vielä kevään aikana.

Online-tapahtumista onkin kriisin myötä tullut tärkeä tekijä tapahtumatoiminnan tukemisessa ja 49% vastaajista uskoo online-tapahtumien määrän kasvavan vielä korona-epidemian jälkeen. 51% on eri mieltä.
Reilu ⅔ vastaajista uskoo järjestettävien tapahtumien määrän pysyvän pandemian jälkeen ennallaan. Tapahtumien koossa ei myöskään nähdä merkittävää käännettä, sillä jopa 83% vastanneista kokee tapahtumien osallistujamäärien säilyvän ennallaan.
Tulokset antavat ymmärtää, ettei tapahtuma-alan oleteta kohtaavan merkittävää taantumaa, tai myöskään nousua virusepidemian väistyttyä. Olennaista on ollut selvitä nykytilasta mahdollisimman pienin vaurioin, jotta toimintaa voidaan lähitulevaisuudessa jatkaa kuten ennenkin.

Petri Hollmén CEO, Lyyti Oy
petri.hollmen@lyyti.com

Heikki Sivonen CMO, Lyyti Oy
heikki.sivonen@lyyti.com

Lyyti on tapahtumanhallintajärjestelmä, jolla yritykset ja organisaatiot luovat merkityksellisiä kohtaamisia niin virtuaalitapahtumissa, paikan päällä kuin hybridinä. Lyyti pitää huolen siitä että ilmoittautumiset, viestintä, raportointi ja palautteen keruu sujuu mutkattomasti ja automatisoidusti varmistaen sekä osallistujille että järjestäjille onnistuneen tapahtumakokemuksen.