Cision listasi eräilyblogit

Medianäkyvyyden kansainvälinen asiantuntija Cision listasi syyskuussa top 10 -eräilyblogit. Suomessa ensimmäiselle sijalle ylsi Pike fly-fishing articles -blogi.

Cision kerää kuukausittain top-listan samaan aihepiiriin keskittyvistä blogeista eri puolilla Eurooppaa. Syyskuussa listattiin eräilyblogit. Suomen listan ykköseksi noussut Pike fly-fishing articles -blogi keskittyy perhokalastukseen. Blogia kirjoittaa eteläafrikkalainen Korsholmassa asuva erä- ja kalastusopas.

Cisionin listaamat eräilyblogit käsittelevät kalastusta, melontaa, metsästystä sekä vaeltamista ja muuta ulkoilua.

”Vaikka eräilyblogit ovat usein miesvaltaisia, on Cisionin listalla myös useita naisten eräilyblogeja. Eräily on blogien pitäjille usein intohimo, jossa toisiinsa lomittuvat luontokokemukset, valokuvaus ja matkustus”, toteaa sosiaalisen median palveluiden manageri Susanna Tirkkonen Cisionilta.

Listalla toisen sijan vei Hiking in Finland -blogi, joka käsittelee vaeltamisen lisäksi myös ympäristönsuojelua. Kolmannella sijalla olevassa Wapaalla-blogissa on päiväkirjamaisia kuvauksia luonnonläheisistä hetkistä.

Top 10 -eräilyblogit Suomessa syyskuussa 2010 (Lähde: Cision Finland)

1. Pike fly-fishing articles http://pikeflyfishingarticles.blogspot.com/
  2. Hiking in Finland http://hikinginfinland.com/
  3. Wapaalla http://hetkiretki.vuodatus.net/
  4. Taimen minun silmin http://taimenmies.blogspot.com/
  5. Reppuun kasattua http://kaarnikanfuuruja.blogspot.com/
  6. Naisretkeilyn koko kuva http://niceretki.blogspot.com/
  7. Suomen freestylemelontajoukkueen blogi http://freestylemelonta.blogspot.com
  8. Verta ja kasa hylsyjä http://tosiextreme.blogspot.com/
  9. Perhokalastusblogi http://pietarisipponen.blogspot.com/
  10. Asentopaikan päiväkirja http://www.asentopaikka.fi/wp

Eräilyblogit muissa Pohjoismaissa:

Ruotsissa listan ykköseksi nousi rullahiihtäjä Adam Steenin blogi, joka käsittelee rullahiihdon lisäksi myös muita ulkoilulajeja kuten pyöräilyä. Blogi tarjoaa lisäksi katsauksen kilpaurheilun maailmaan.

Norjan blogilistan kärkipaikan vei På Hjortefot -blogi, joka antaa lukijoilleen metsästysvinkkejä. Blogissa keskustellaan metsästyksen lisäksi myös luonnosta ja ympäristöstä.

Lisätiedot: Oy Cision Finland Ab: Manager, Social Media solutions Susanna Tirkkonen susanna.tirkkonen@cision.com, +358 40 590 3393

Onko kyseessä top-blogi? Blogin asemaan vaikuttavat lukijoiden määrä ja blogiin tehtyjen viittausten todennäköisyys muualla verkossa (esimerkiksi hakukoneiden hakutuloksissa). Cisionin menetelmässä käytetään algoritmia, joka peilaa kahta keskeistä mittaria websivustojen suosiota vertailtaessa: linkityksiä ja uniikkeja kävijöitä (kk). Muuttujia painotetaan siten, että saadaan tasapaino kävijäliikenteen ja blogin tulevan aseman vaikutuksen välillä. Eli arvioimme jokaisen vertailussa mukana olevan blogin sen hetkisen suosion ja todennäköisen suosion tulevaisuudessa (hakukonenäkyvyys). Lisäksi Top 50 -blogin osalta arvioidaan muita muuttujia, joista tärkeimmät ovat päivitystiheys sekä päivitysten lukumäärä.

Kehitämme jatkuvasti sosiaalisen median tutkimusmenetelmiämme sekä arvoimme uusia mittareita ja tietolähteitä. Pyrimme mittauksissa mahdollisimman täsmälliseen – ja hyödylliseen – lopputulokseen.

Cisionin yritysviestintään ja PR-ammattilaisille kehittämä CisionPoint-ohjelmisto ja asiantuntijapavelut tehostavat liiketoiminnan päätöksentekoa ja parantavat viestinnän tuloksia. Yhtiön paikallisten asiantuntijoiden globaali verkosto tuottaa oleellista tietoa mediasta, kohdistettua tiedonjakelua, mediaseurantaa ja tarkkoja media-analyysejä. CisionPointista on tullut nopeimmin kasvava viestinnän ammattilaisten verkkosovellus. Tällä hetkellä Cision esittelee CisionPointia on-demand-vakioalustaksi maailmanlaajuisesti asiakkailleen, joihin kuuluu Fortune 500 -yrityksiä, kansainvälisiä PR-yrityksiä, voittoa tavoittelemattomia järjestöjä, yliopistoja ja pieniä yrityksiä. CisionPoint voitti vuonna 2009 parhaan uutispalvelun CODiE-palkinnon lisäksi Cision Social Media Dashboard voitti CODiE-palkinnon parhaana sosiaalisen median koontipalveluna vuonna 2010.