Cision listasi jalkapalloblogit

Medianäkyvyyden kansainvälinen asiantuntija Cision listasi toukokuussa top 5 -jalkapalloblogit. Suomessa ensimmäiselle sijalle ylsi Futisblogi Puoliaika. Top 5 -listalla on niin toimittajien kuin jalkapallofanienkin kirjoittamia blogeja.

Cision kerää kuukausittain top-listan samaan aihepiiriin keskittyvistä blogeista eri puolilla Eurooppaa. Jalkapallon maailmanmestaruuskilpailujen edellä Cision listasi toukokuussa jalkapalloblogit. Suomessa ykköseksi nousi Futisblogi Puoliaika, joka on jalkapalloon perehtyneen toimittaja Lari Vesanderin blogi, jossa kirjoitusten pääpaino on kotimaisessa liigajalkapallossa. Puoliaika käsittelee silloin tällöin myös kansainvälistä ja maajoukkuejalkapalloa. Myös toisella sijalla olevan blogin takana on toimittaja. Suomi-futis-blogin kirjoittaja Nicholas Fränti seuraa ennen kaikkea Veikkausliigaa, A-maajoukkuetta sekä suomalaisia pelaajia Euroopan eri sarjoissa.

Suomalaiset jalkapalloblogit eivät ole vielä levittäytyneet laajasti eri sosiaalisen median areenoille, vaan ovat pysytelleet blogimuodossaan. Muissa Pohjoismaissa suosituimmat blogit näkyvät myös Facebookissa ja Twitterissä, kertoo Cision Finlandin sosiaalisen median palveluja johtava Susanna Tirkkonen.

Cisionin listaamiin suomalaisiin jalkapalloblogeihin mahtui myös fanien pitämiä blogeja. Kolmanneksi tulleen RoPS, bumaje -blogin kirjoittaja on Rovaniemen Palloseuran fani. Neljänneksi noussutta Pallonkaikkeus-blogia taas kirjoittaa kahdeksan jalkapallofania. Blogin tavoitteena on tuoda oma panoksensa suomalaisen jalkapallokulttuurin ja -keskustelun kehittämiseksi nostamalla esiin uusia näkökulmia ja aiheita. Viidentenä listalla olevaa Huippufutista Boriksen mitalla -blogia kirjoittava jalkapallon suurkuluttaja Boris Runqvist kertoo kirjoittavansa esseististä blogia, jossa seurataan jalkapalloon liittyviä ilmiöitä yhteiskuntatieteilijän silmin.

Top 5 -jalkapalloblogit Suomessa toukokuussa 2010 (Lähde: Cision Finland)

1. Futisblogi Puoliaika http://puoliaika.wordpress.com/
2.
Suomi-futis http://suomifutis.blogspot.com/
3.
ROPS, BUMAJE!  http://pokis.net/bumaje/
4.
Pallonkaikkeus  http://pallonkaikkeus.wordpress.com/
5.
Huippufutista Boriksen mitalla  http://huippufutistaboriksenmitalla.blogspot.com/

Jalkapalloblogit muissa Pohjoismaissa:

Ruotsi

Ruotsissa Cisionin listaamien jalkapalloblogien ykköseksi nousi BaraBen-blogi. BaraBen on IFK Göteborgin kannattajien blogi, jota pitää toimittaja Markus Hankins. Blogilla on viitisenkymmentä avustajaa.

Norja

Norjassa jalkapalloblogien ykkössijan vei Liverpoolblogg, joka nimensä mukaisesti käsittelee Liverpoolia. Blogia pitää neljä ystävää, jotka halusivat mahdollisuuden kirjoittaa suosikkijoukkueestaan. Blogi on osa laajempaa jalkapallosivustoa.

Tanska

Tanskan ykköstä, Fussblog.dk-blogia, kirjoittaa useampi jalkapallofani, joista seitsemän on ammattipelaajia Tanskan, Venäjän, Italian ja Ranskan liigoissa. Blogi tarjoaa lukijoilleen muun muassa pelien analyysejä ja ottaa kantaa ajankohtaisiin aiheisiin.

Onko kyseessä top-blogi? Blogin asemaan vaikuttavat lukijoiden määrä ja blogiin tehtyjen viittausten todennäköisyys muualla verkossa (esimerkiksi hakukoneiden hakutuloksissa).
Cisionin menetelmässä käytetään algoritmia, joka peilaa kahta keskeistä mittaria websivustojen suosiota vertailtaessa: linkityksiä ja uniikkeja kävijöitä (kk). Muuttujia painotetaan siten, että saadaan tasapaino kävijäliikenteen ja blogin tulevan aseman vaikutuksen välillä. Eli arvioimme jokaisen vertailussa mukana olevan blogin sen hetkisen suosion ja todennäköisen suosion tulevaisuudessa (hakukonenäkyvyys). Lisäksi Top 50 -blogin osalta arvioidaan muita muuttujia, joista tärkeimmät ovat päivitystiheys sekä päivitysten lukumäärä.

Kehitämme jatkuvasti sosiaalisen median tutkimusmenetelmiämme sekä arvoimme uusia mittareita ja tietolähteitä. Pyrimme mittauksissa mahdollisimman täsmälliseen – ja hyödylliseen – lopputulokseen.

Oy Cision Finland Ab
Susanna Tirkkonen, Manager, Social Media Solutions
gsm 040 590 3393, sähköposti susanna.tirkkonen@cision.com

Cisionin yritysviestintään ja PR-ammattilaisille kehittämä CisionPoint-ohjelmisto ja asiantuntijapalvelut tehostavat liiketoiminnan päätöksentekoa ja parantavat viestinnän tuloksia. Yhtiön paikallisten asiantuntijoiden globaali verkosto tuottaa oleellista tietoa mediasta, kohdistettua tiedonjakelua, mediaseurantaa ja tarkkoja media-analyysejä. Cisionilla on toimistoja Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa sekä 125 maan yhteistyökumppaniverkosto. Cision AB on noteerattu Pohjoismaisessa pörssissä ja sen liikevaihto vuonna 2009 oli 1,5 miljardia Ruotsin kruunua.