Cision listasi PR-blogit

Medianäkyvyyden kansainvälinen asiantuntija Cision listasi marraskuussa PR-blogien top10-kärjen. Suomessa ensimmäiselle sijalle ylsi viestintätoimisto Deskin blogi.

Cision kerää kuukausittain top-listan samaan aihepiiriin keskittyvistä blogeista eri puolilla Eurooppaa. Marraskuussa vuorossa olivat PR-blogit. Suomen listan ykköseksi nousi viestintätoimisto Deskin blogi, joka käsittelee viestintäalaa monesta eri näkökulmasta. Blogia kirjoittaa joukko Deskin työntekijöitä.

Cisionin listaamat PR-blogit käsittelevät ennen kaikkea yhteisö- ja yritysviestintää, markkinointia, sosiaalista mediaa sekä brändejä. Yli puolet listan blogeista on viestintä- ja digitoimistojen blogeja, mutta asiantuntijat bloggaavat myös yksityishenkilöinä. Useat bloggaajat ovat aktiivisia myös Twitterissä.

”PR:ään keskittyviä blogeja on Suomessa melko vähän. Tähän voi vaikuttaa myös PR-käsitteen määrittely: sen alla käsitellään Suomessa viestinnän lisäksi myös muun muassa mainontaa ja markkinointia”, toteaa sosiaalisen median palveluiden manageri Susanna Tirkkonen Cisionilta.

Listalla toisen sijan vei Daily Diego. Kolmannella sijalla on Liisa Sounion blogi.

Top 10 PR-blogit Suomessa marraskuussa 2010 (Lähde: Cision Finland)

1. Tiedottaja http://www.tiedottaja.fi/
  2. Daily Diego http://www.dailydiego.fi/blog/
  3. Sounio http://lisasounio.typepad.com/blogi
  4. Buzzikuski http://buzzikuski.wordpress.com/
  5. blogi@markkinointia.fi http://blogi.markkinointia.fi/
  6. IFPR Blog http://www.ifpr.fi/
  7. Viestintälotta http://viestintalotta.wordpress.com/
  8. Ladywebbin blogi http://ladywebbi.fi/wordpress/
  9. Viestintätoimisto Suodatin http://viestintatoimistosuodatin.fi/blogi/
  10. &-blogi http://blogs.hillandknowlton.com/etblogi/

PR-blogit Ruotsissa ja Norjassa:

Ruotsissa listan ykkösenä on Ronnestam.com-blogi, jota kirjoittaa konsultti Johan Ronnestam. Blogissa käsitellään viestintää laajasti, aina mainonnasta luovuuteen ja tulevaisuuden trendeihin.

Norjan blogilistan kärkipaikan vei Cecilie Staudes blog. Blogissaan markkinointia opettava Staude käsittelee ennen kaikkea markkinointia, sosiaalista mediaa ja brändejä.

Onko kyseessä top-blogi? Blogin asemaan vaikuttavat lukijoiden määrä ja blogiin tehtyjen viittausten todennäköisyys muualla verkossa (esimerkiksi hakukoneiden hakutuloksissa). Cisionin menetelmässä käytetään algoritmia, joka peilaa kahta keskeistä mittaria websivustojen suosiota vertailtaessa: linkityksiä ja uniikkeja kävijöitä (kk). Muuttujia painotetaan siten, että saadaan tasapaino kävijäliikenteen ja blogin tulevan aseman vaikutuksen välillä. Eli arvioimme jokaisen vertailussa mukana olevan blogin sen hetkisen suosion ja todennäköisen suosion tulevaisuudessa (hakukonenäkyvyys). Lisäksi Top 50 -blogin osalta arvioidaan muita muuttujia, joista tärkeimmät ovat päivitystiheys sekä päivitysten lukumäärä.

Kehitämme jatkuvasti sosiaalisen median tutkimusmenetelmiämme sekä arvoimme uusia mittareita ja tietolähteitä. Pyrimme mittauksissa mahdollisimman täsmälliseen – ja hyödylliseen – lopputulokseen.

Susannan Tirkkonen Manager, Social Media Solutions

Oy Cision Finland Ab
Sähköposti: susanna.tirkkonen@cision.com.

Puh. +358 40 590 3393

Cisionin yritysviestintään ja PR-ammattilaisille kehittämä CisionPoint-ohjelmisto ja asiantuntijapavelut tehostavat liiketoiminnan päätöksentekoa ja parantavat viestinnän tuloksia. Yhtiön paikallisten asiantuntijoiden globaali verkosto tuottaa oleellista tietoa mediasta, kohdistettua tiedonjakelua, mediaseurantaa ja tarkkoja media-analyysejä. CisionPointista on tullut nopeimmin kasvava viestinnän ammattilaisten verkkosovellus. Tällä hetkellä Cision esittelee CisionPointia on-demand-vakioalustaksi maailmanlaajuisesti asiakkailleen, joihin kuuluu Fortune 500 -yrityksiä, kansainvälisiä PR-yrityksiä, voittoa tavoittelemattomia järjestöjä, yliopistoja ja pieniä yrityksiä. CisionPoint voitti vuonna 2009 parhaan uutispalvelun CODiE-palkinnon lisäksi Cision Social Media Dashboard voitti CODiE-palkinnon parhaana sosiaalisen median koontipalveluna vuonna 2010 sekä Data Publishers Associationin (DPA) vuoden 2010 palkittavien ohjelmistokategoriassa Vuoden tuotekehitys -palkinnon.