Cision listasi ruokablogit

Medianäkyvyyden kansainvälinen asiantuntija Cision listasi joulukuussa ruokablogien top 10 -kärjen. Suomessa ensimmäiselle sijalle ylsi leivonnaisiin keskittyvä Kinuskikissa.

Cision kerää kuukausittain top-listan samaan aihepiiriin keskittyvistä blogeista eri puolilla Eurooppaa. Joulukuussa listausvuorossa olivat ruokablogit. Suomen listan ykköseksi ylsi leivontareseptejä tarjoava Kinuskikissa. Blogi tarjoaa sekä suolaisia että makeita reseptejä mutta suurella vaivalla koristellut täytekakut ja täytekakkureseptien valtava määrä nousevat esiin jo ensi katsomalla. Tänä vuonna uudistunut Kinuskikissa oli vuosi sitten Cisionin vastaavassa listauksessa toinen.

Kinuskikissaa ylläpitää nelivuotiaiden kaksosten äiti, joka muutama vuosi sitten lähti kotileipuritasolta kokeilemaan uusia tekniikoita. Blogin tämänsyksyinen uudistaminen on mahdollistanut paremman vuorovaikutuksen sekä Kinuskikissa-yhteisön syntymisen. Kommentointi blogissa on vilkasta ja lisäksi lukijat voivat äänestää reseptejä.

Toiselle ja kolmannelle sijalle yltäneet blogit Hellapoliisi ja Pastanjauhantaa lähestyvät ruokaa leivontaakin laajemmin. Hellapoliisilla on tarjolla sekä erilaisia reseptejä että kattaus- ja koristeluvinkkejä. Pastanjauhantaa voitti Cisionin viimevuotisen ruokablogivertailun. Se tarjoaa niin ikään runsaasti erilaisia reseptejä mutta myös muita ruoka-aiheisia tarinoita aina matkaraporteista kirja-arvioihin. Myös näissä kahdessa blogissa on lukijoille kilpailuja.

"Ruoka on valtavan mielenkiintoinen aihe ja taitavat kokkaajat keräävät paljon lukijoita. Erilaiset äänestykset lisäävät suosittujen blogien liikennettä entisestään", toteaa sosiaalisen median palveluiden manageri Susanna Tirkkonen Cisionilta.

Top 10 -ruokablogit Suomessa joulukuussa 2010 (Lähde: Cision Finland)

1. Kinuskikissa http://www.kinuskikissa.fi/
  2. Hellapoliisi http://www.hellapoliisi.fi/
  3. Pastanjauhantaa                http://pastanjauhantaa.blogspot.com/
  4. Cebicin keittiössä http://cebic.vuodatus.net/
  5. Kirsin keittiössä http://kirsi1974.vuodatus.net/
  6. Kakku Helmi http://jimijjjp.vuodatus.net/
  7. SILLÄ SIPULI http://sillasipuli.blogspot.com/
  8. Unelias kokki http://uneliasblogi.blogspot.com/
  9. Siskot Kokkaa http://siskotkokkaa.blogspot.com/
  10. Polkkapossu http://polkkapossu.blogspot.com/

Ruokablogit Ruotsissa ja Norjassa:

Ruotsissa listan ykkösenä on lifestylemausteinen ruokablogi MATPLATSEN, jota kirjoittaa harrastuksenaan Victoria Lindberg. Hän esittelee kuvien kera varsin avoimella otteella ruuan lisäksi perhettään ja kotiaan.

Norjan blogilistan kärkipaikan vei erittäin aktiivinen TRINEs mektige MATblogg, joka esittelee laajasti erilaisia ruokia ja herkkuja kuvien kera. Jouluteema on hyvin näyttävästi esillä viime ajan julkaisuissa.

-       Onko kyseessä blogi? Tähän kysymykseen on entistä vaikeampi vastata ”sosiaalisen webin” kehittyessä ja laajentuessa sosiaalisen median eri muotojen yhdistelmiksi. Cisionin määritelmän mukaan blogin tunnistaa kolmen ominaisuuden perusteella: sen sisältö on käänteisessä kronologisessa järjestyksessä, sisältöä luovat yksilöt tai tunnistettavien yksilöiden joukko ja sisältö on käyttäjien kommentoitavissa.

-       Minkä maalainen blogi on? Cision pitää blogia sen maalaisena, missä maassa sen tekijän voidaan olettaa asuvan.

-       Onko kyseessä top-blogi? Blogin asemaan vaikuttavat lukijoiden määrä ja blogiin tehtyjen viittausten todennäköisyys muualla verkossa (esimerkiksi hakukoneiden hakutuloksissa). Cisionin menetelmässä käytetään algoritmia, joka peilaa kahta keskeistä mittaria websivustojen suosiota vertailtaessa: linkityksiä ja uniikkeja kävijöitä (kk). Muuttujia painotetaan siten, että saadaan tasapaino kävijäliikenteen ja blogin tulevan aseman vaikutuksen välillä. Eli arvioimme jokaisen vertailussa mukana olevan blogin sen hetkisen suosion ja todennäköisen suosion tulevaisuudessa (hakukonenäkyvyys). Lisäksi Top 50 -blogin osalta arvioidaan muita muuttujia, joista tärkeimmät ovat päivitystiheys sekä päivitysten lukumäärä. Kehitämme jatkuvasti sosiaalisen median tutkimusmenetelmiämme sekä arvoimme uusia mittareita ja tietolähteitä. Pyrimme mittauksissa mahdollisimman täsmälliseen – ja hyödylliseen – lopputulokseen.

Susannan Tirkkonen Manager, Social Media Solutions

Oy Cision Finland Ab
Sähköposti: susanna.tirkkonen@cision.com.

Puh. 358 40 590 3393

Cisionin yritysviestintään ja PR-ammattilaisille kehittämä CisionPoint-ohjelmisto ja asiantuntijapavelut tehostavat liiketoiminnan päätöksentekoa ja parantavat viestinnän tuloksia. Yhtiön paikallisten asiantuntijoiden globaali verkosto tuottaa oleellista tietoa mediasta, kohdistettua tiedonjakelua, mediaseurantaa ja tarkkoja media-analyysejä. CisionPointista on tullut nopeimmin yleistyvä viestinnän ammattilaisten työkalu. Maailmanlaajuisesti sen käyttäjiin kuuluu Fortune 500 -yrityksiä, kansainvälisiä PR-yrityksiä, voittoa tavoittelemattomia järjestöjä, yliopistoja sekä pieniä ja keskisuuria yrityksiä. CisionPoint voitti vuonna 2009 parhaan uutispalvelun CODiE-palkinnon lisäksi Cision Social Media Dashboard voitti CODiE-palkinnon parhaana sosiaalisen median koontipalveluna vuonna 2010 sekä Data Publishers Associationin (DPA) vuoden 2010 palkittavien ohjelmistokategoriassa Vuoden tuotekehitys -palkinnon.