Cision listasi teknologiablogit

Medianäkyvyyden kansainvälinen asiantuntija Cision listasi helmikuussa teknologiablogien top 10 -kärjen. Suomessa ensimmäiselle sijalle ylsi F-Securen News from the Lab -blogi.

Cision kerää kuukausittain top-listan samaan aihepiiriin keskittyvistä blogeista eri puolilla Eurooppaa. Helmikuussa listausvuorossa olivat teknologiablogit. Suomen listan ykköseksi ylsi News from the Lab -blogi, joka on tietoturvapalvelujen tarjoaja F-Securen blogi tietokoneiden ja mobiililaitteiden tietoturvasta. Blogia kirjoittaa F-Securen työntekijät ja sen kirjoitukset käsittelevät tietokoneiden ja mobiililaitteiden anti-virus- ja palomuuriohjelmia sekä eri sovelluksia. Blogia on pidetty jo vuodesta 2004 alkaen.

Toisen sijan vienyt Hilavitkutin-blogi kertoo olevansa Suomen ensimmäinen aito gadget-blogi. Hilavitkutin uutisoi mielenkiintoisimmista uusista keksinnöistä ja laitteista. Kolmannella sijalla oleva MobiiliBlogi on mobiilialan uutissivusto, joka keskittyy muun muassa uusien mobiililaitteiden esittelyyn ja arviointiin.

”Maailman johtavat teknologiablogit, kuten Engadget, kertovat usein ensimmäisinä alan tuotelanseerauksista. Niiden arviot vaikuttavat merkittävästi uusien laitteiden ja teknologioiden, esimerkiksi mobiilikäyttöjärjestelmien, menestymiseen. Suomalaiset teknologiablogit käsittelevät laajasti kaikkea tekniikkaan ja teknologiaan liittyvää, muun muassa uusia laitteita, ohjelmointia ja pelejä”, toteaa sosiaalisen median palveluiden päällikkö Susanna Tirkkonen Cisionilta.

Top 10 -teknologiablogit Suomessa helmikuussa 2011 (Lähde: Cision Finland)

1.  http://www.f-secure.com/weblog/
  2. http://www.hilavitkutin.com/
  3. http://www.mobiiliblogi.com/
  4. http://www.teknolelu.fi/
  5. http://vempaimia.net/
  6. http://www.fishpool.org/
  7. http://www.markokaartinen.net/blogi/
  8. http://risto.kurppa.fi/blog/
  9. http://dustygamer.mcmuumio.net/
  10. http://verteksi.net/soks/

Teknologiablogit Ruotsissa ja Norjassa:

Ruotsissa listan ykkösenä on Daily iPhone blog, joka keskittyy uusien Applen iPhone -sovellusten esittelyyn ja pitää lukijansa perillä iPhone-uutuuksista. Blogia pitää nimimerkki Phat^Trance, jonka takana on tukholmalainen 29-vuotias mies.

Norjan blogilistan kärkipaikan vei SerendipityCat. Blogi käsittelee muun muassa sosiaalista mediaa ja teknologiaa, mutta sen kirjoittaja Catherine E. Westerby esittelee blogissaan myös ajatuksiaan yhteiskunnasta, politiikasta ja terveydestä.

-       Onko kyseessä blogi? Tähän kysymykseen on entistä vaikeampi vastata ”sosiaalisen webin” kehittyessä ja laajentuessa sosiaalisen median eri muotojen yhdistelmiksi. Cisionin määritelmän mukaan blogin tunnistaa kolmen ominaisuuden perusteella: sen sisältö on käänteisessä kronologisessa järjestyksessä, sisältöä luovat yksilöt tai tunnistettavien yksilöiden joukko ja sisältö on käyttäjien kommentoitavissa.

-       Minkä maalainen blogi on? Cision pitää blogia sen maalaisena, missä maassa sen tekijän voidaan olettaa asuvan.

-       Onko kyseessä top-blogi? Blogin asemaan vaikuttavat lukijoiden määrä ja blogiin tehtyjen viittausten todennäköisyys muualla verkossa (esimerkiksi hakukoneiden hakutuloksissa). Cisionin menetelmässä käytetään algoritmia, joka peilaa kahta keskeistä mittaria websivustojen suosiota vertailtaessa: linkityksiä ja uniikkeja kävijöitä (kk). Muuttujia painotetaan siten, että saadaan tasapaino kävijäliikenteen ja blogin tulevan aseman vaikutuksen välillä. Eli arvioimme jokaisen vertailussa mukana olevan blogin sen hetkisen suosion ja todennäköisen suosion tulevaisuudessa (hakukonenäkyvyys). Lisäksi Top 50 -blogin osalta arvioidaan muita muuttujia, joista tärkeimmät ovat päivitystiheys sekä päivitysten lukumäärä. Kehitämme jatkuvasti sosiaalisen median tutkimusmenetelmiämme sekä arvoimme uusia mittareita ja tietolähteitä. Pyrimme mittauksissa mahdollisimman täsmälliseen – ja hyödylliseen – lopputulokseen.

Susannan Tirkkonen Manager, Social Media Solutions

Oy Cision Finland Ab
Sähköposti: susanna.tirkkonen@cision.com.

Puh. 358 40 590 3393

Cisionin yritysviestintään ja PR-ammattilaisille kehittämä CisionPoint-ohjelmisto ja asiantuntijapavelut tehostavat liiketoiminnan päätöksentekoa ja parantavat viestinnän tuloksia. Yhtiön paikallisten asiantuntijoiden globaali verkosto tuottaa oleellista tietoa mediasta, kohdistettua tiedonjakelua, mediaseurantaa ja tarkkoja media-analyysejä. CisionPointista on tullut nopeimmin yleistyvä viestinnän ammattilaisten työkalu. Maailmanlaajuisesti sen käyttäjiin kuuluu Fortune 500 -yrityksiä, kansainvälisiä PR-yrityksiä, voittoa tavoittelemattomia järjestöjä, yliopistoja sekä pieniä ja keskisuuria yrityksiä. CisionPoint voitti vuonna 2009 parhaan uutispalvelun CODiE-palkinnon lisäksi Cision Social Media Dashboard voitti CODiE-palkinnon parhaana sosiaalisen median koontipalveluna vuonna 2010 sekä Data Publishers Associationin (DPA) vuoden 2010 palkittavien ohjelmistokategoriassa Vuoden tuotekehitys -palkinnon.