Cision listasi vähittäiskauppaa käsittelevät blogit

Medianäkyvyyden kansainvälinen asiantuntija Cision kerää kuukausittain top–listan samaan aihepiiriin keskittyvistä blogeista. Joulukuussa listauksen aiheena olivat vähittäiskauppaa käsittelevät blogit. Suomessa ykkössijalle pääsi Aasiakas.net-blogi.

Cisionin tekemä listaus osoittaa, että Suomen Top 5 -blogilistan vähittäiskauppaa käsittelevät blogit toimivat usein keskusteluareenoina, joissa lukijat voivat kirjoittaa tuotearvosteluja ja jakaa kokemuksiaan eri tuotteista ja palveluista. Useat kirjoituksista on laadittu kuluttajanäkökulmasta säästö- ja tuotevinkkejä unohtamatta. Esimerkiksi Tarkan markan blogi neuvoo monissa kuluttaja-asioissa, kuten Facebookin käytön turvallisuudessa ja lentolippujen varaamisessa. Osa blogeista keskittyy asiakaspalvelutilanteisiin: Aasiakas.netissä alalla työskentelevät voivat kertoa kokemuksistaan eri asiakaspalvelutilanteissa, kun taas Kulutusjuhla-blogissa kirjoitetaan pääasiassa kulutusvalinnoista ja -kokemuksista. Puskaradio.netissä voi kirjoittaa ja lukea arvosteluja aina nettideittaulusta hammaslääkäreihin. Verkkokauppablogi keskittyy nimensä mukaisesti sähköiseen kauppaan ammattilaisnäkökulmasta. - Oli mielenkiintoista verrata taas blogeja eri Pohjoismaissa. Yhteistä kaikille maille tällä kertaa oli, että blogeja löytyi melko vähän, joten normaalista Top 10 –listan pituudesta jouduttiin tinkimään. Tanskasta saatiin listalle vain kolme blogia ja Norjasta löytyi ainoastaan yksi tätä aihepiiriä käsittelevä blogi, summaa Analysis Manager Susanna Tirkkonen Cisionilta. Top 5 vähittäiskauppaa käsittelevät blogit joulukuussa 2009 Suomessa 1. Aasiakas.net 2. Tarkan markan blogi 3. Kulutusjuhla 4. Puskaradio 5. Verkkokauppa Lähde: Oy Cision Finland Ab Muut pohjoismaiset blogilistaukset ja yhteenveto niistä ovat nähtävillä verkossa http://fi.cision.com/fi/Lataa-tiedostoja-Cisionilta/Media-Updates/. Cision listaa blogeja myös muualla Euroopassa. Cisionin Top-blogilistaus perustuu seuraaviin arviointikriteereihin: - Onko kyseessä blogi? Tähän kysymykseen on entistä vaikeampi vastata ”sosiaalisen webin” kehittyessä ja laajentuessa sosiaalisen median eri muotojen yhdistelmiksi. Cisionin määritelmän mukaan blogin tunnistaa kolmen ominaisuuden perusteella: sen sisältö on käänteisessä kronologisessa järjestyksessä, sisältöä luovat yksilöt tai tunnistettavien yksilöiden joukko ja sisältö on käyttäjien kommentoitavissa. Onko kyseessä suomalainen blogi? Cision pitää blogia suomalaisena, jos sen tekijän voidaan olettaa asuvan Suomessa. Onko kyseessä Top-blogi? Blogin asemaan vaikuttavat lukijoiden määrä ja blogiin tehtyjen viittausten todennäköisyys muualla verkossa (esimerkiksi hakukoneiden hakutuloksissa). Cisionin menetelmässä käytetään algoritmia, joka peilaa kahta keskeistä mittaria websivustojen suosiota vertailtaessa: linkityksiä ja uniikkeja kävijöitä (kk). Muuttujia painotetaan siten, että saadaan tasapaino kävijäliikenteen ja blogin tulevan aseman vaikutuksen välillä. Eli arvioimme jokaisen vertailussa mukana olevan blogin sen hetkisen suosion ja todennäköisen suosion tulevaisuudessa (hakukonenäkyvyys). Lisäksi Top-50 blogin osalta arvioidaan muita muuttujia, joista tärkeimmät ovat päivitystiheys sekä päivitysten lukumäärä. Kehitämme jatkuvasti sosiaalisen median tutkimusmenetelmiämme sekä arvoimme uusia mittareita ja tietolähteitä. Pyrimme mittauksissa mahdollisimman täsmälliseen - ja hyödylliseen - lopputulokseen.