Cision listasi ympäristöblogit

Medianäkyvyyden kansainvälinen asiantuntija Cision kerää kuukausittain top-listan samaan aihepiiriin keskittyvistä blogeista eri puolilla Eurooppaa. Maaliskuussa listauksen aiheena oli ympäristöä käsittelevät blogit. Suomessa ykkössijalle nousi Leo Straniuksen Kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa -blogi.

Cisionin listaamissa kotimaisissa ympäristöblogeissa käsitellään niin ilmastonmuutosta kuin ekologisempia kulutustottumuksia – kestävää kehitystä unohtamatta. Suomalaisten ympäristöblogien ykkössijalle noussut Leo Stranius kirjoittaa blogissaan ilmastonmuutoksesta ja ympäristöpolitiikasta. Blogissa keskustellaan yhteiskunnasta, politiikasta ja elämästä ympäristönäkökulmasta käsin. Stranius toimii muun muassa tutkijana ja Luonto-Liiton pääsihteerinä. Stanius kirjoittaa myös toiseen top-ympäristöblogiin: Suomen luonnonsuojeluliiton ilmastoblogiin. ¬– Cision tutkii Euroopassa saman aihepiirin blogeja kuukausittain. Nyt vuorossa olivat ympäristöblogit. Ympäristöä käsitellään Pohjoismaiden blogeissa laajasti useista näkökulmista. Yhteisiä teemoja olivat ilmastonmuutos, ympäristöajattelu, kulutus ja kestävä kehitys. Teemoista ilmastonmuutos korostui vahvasti, kertoo Cision Finlandin sosiaalisen median palveluja johtava Susanna Tirkkonen. Cisionin listaamille suomalaisille ympäristöblogeille yhteistä on ilmastonmuutoksen ja ilmastopolitiikan käsitteleminen. Ilmastonmuutos nousee keskeiseksi teemaksi kaikkiaan kahdeksassa blogissa, myös top 3:een yltäneissä blogeissa, joihin kuuluvat Straniuksen Kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa, Harhaluuloja ilmastonmuutoksesta sekä Gaia. SLL:n ilmastoblogi, Greenpeacen blogi ja WWF Suomen Villi planeetta -blogi ovat järjestöjen ryhmäblogeja, joissa käsitellään ilmastonmuutoksen ohella järjestöjen ajankohtaisia teemoja. Daily Eko ja Arkipäivän aktivisti -blogit keskittyvät ympäristöpolitiikan sijaan jakamaan vinkkejä ekologisemman elämäntavan ja arjen saavuttamiseksi. Top 10 -ympäristöblogit maaliskuussa 2010 Suomessa (Lähde: Cision Finland) 1. Kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa http://leostranius.fi/ 2. Harhaluuloja ilmastonmuutoksesta http://tuukkasimonen.blogspot.com/ 3. Gaia http://planeetta.wordpress.com/ 4. SLL:n ilmastoblogi http://ilmastoblogi.wordpress.com/ 5. Greenpeacen blogi http://blogi.greenpeace-online.net/ 6. Villi planeetta (WWF Suomi) http://www.wwf.fi/villiplaneetta/ 7. Daily Eko - luonnollisempaa arkea http://dailyeko.blogspot.com/ 8. Ville-Veikko Mastomäki http://mastomaki.blogspot.com/ 9. Ekofokus http://www.ekofokus.com/ 10. Arkipäivän aktivisti http://arkipaivanaktivisti.blogspot.com/ Lähde: Cision Finland Ympäristöblogit muissa Pohjoismaissa: Ruotsi Myös ruotsalaisissa Cisionin listaamissa blogeissa suosituin aihe oli ilmastonmuutos, josta kirjoitettiin joko kriittisestä tai asiantuntijanäkökulmasta. Ykkössijalle noussutta The Climate Scam -blogia kirjoittaa neljä ilmastoskeptikkoa. Myös toiseksi tullut Klimatbluffen käsittelee ilmastonmuutosta kriittisesti. Asiantuntijablogeja Cisionin listauksessa edustavat fysiikan tutkija Per Welanderin Moderna Myter -blogi ja Uppsalan yliopiston fysiikan professori Kjell Aleklettin Energy Mix -blogi. Norja Norjan ympäristöblogeissa ykkössijan vie Arilds Blogg. Blogia kirjoittaa Norjan suurimman ympäristöjärjestön, Fremtiden i våre henderin johtaja Arild Hermstad. Blogi käsittelee laajasti ympäristöpolitiikkaa ja ilmastonmuutosta. Toiseksi tullut Grønn i Bergen -blogin kirjoittaja Sondre Båtstrand toimii Norjan vihreän puolueen johdossa. Naturlig Livsstil -blogi antaa vinkkejä ympäristöystävällisempään elämään. Tanska Tanskalaisten top-ympäristöblogien kirjoittajissa on sekä tutkijoita että liike-elämän edustajia. Ykkössijan saanutta Olelog What on earth -blogia pitää Ole H. Nielsen ja se antaa ainutlaatuisen näkökulman siihen, miten ilmastonmuutos ja geologiset tekijät vaikuttavat toisiinsa. Klimabrev.dk-blogissa mediatutkija Kristian Strøbech käsittelee sitä, kuinka ilmasto- ja ympäristökysymyksistä keskustellessaan maallikot samalla luovat totuuden ja valheen kategorioita. Strøtanker om bæredygtighed -blogissa arkkitehti Jens Hvass käsittelee Kööpenhaminan Christianhavn-kaupunginosaa tutkimuskohteena kestävän kehityksen näkökulmasta. Cisionin top-blogilistaus perustuu seuraaviin arviointikriteereihin: Onko kyseessä blogi? Tähän kysymykseen on entistä vaikeampi vastata ”sosiaalisen webin” kehittyessä ja laajentuessa sosiaalisen median eri muotojen yhdistelmiksi. Cisionin määritelmän mukaan blogin tunnistaa kolmen ominaisuuden perusteella: sen sisältö on käänteisessä kronologisessa järjestyksessä, sisältöä luovat yksilöt tai tunnistettavien yksilöiden joukko ja sisältö on käyttäjien kommentoitavissa. Minkä maalainen blogi on? Cision pitää blogia sen maalaisena, missä maassa sen tekijän voidaan olettaa asuvan. Onko kyseessä top-blogi? Blogin asemaan vaikuttavat lukijoiden määrä ja blogiin tehtyjen viittausten todennäköisyys muualla verkossa (esimerkiksi hakukoneiden hakutuloksissa). Cisionin menetelmässä käytetään algoritmia, joka peilaa kahta keskeistä mittaria websivustojen suosiota vertailtaessa: linkityksiä ja uniikkeja kävijöitä (kk). Muuttujia painotetaan siten, että saadaan tasapaino kävijäliikenteen ja blogin tulevan aseman vaikutuksen välillä. Eli arvioimme jokaisen vertailussa mukana olevan blogin sen hetkisen suosion ja todennäköisen suosion tulevaisuudessa (hakukonenäkyvyys). Lisäksi Top 50 -blogin osalta arvioidaan muita muuttujia, joista tärkeimmät ovat päivitystiheys sekä päivitysten lukumäärä. Kehitämme jatkuvasti sosiaalisen median tutkimusmenetelmiämme sekä arvoimme uusia mittareita ja tietolähteitä. Pyrimme mittauksissa mahdollisimman täsmälliseen – ja hyödylliseen – lopputulokseen.