M-real äänekoski boardin uusi kartonkikone vihitään käyttöön

Report this content

LEHDISTÖTIEDOTE 14.11.2002 Terveydenhoitoalan pakkaamisen osaamiskeskus Keski-Suomeen M-REAL ÄÄNEKOSKI BOARDIN UUSI KARTONKIKONE VIHITÄÄN KÄYTTÖÖN M-real Äänekoski Boardin uusi kartongin tuotantolinja vihitään käyttöön tänään. Investoinnin kokonaisarvo on 70 miljoonaa euroa ja sen avulla M-real vahvistaa merkittävästi kartongin valmistuksen edellytyksiä Keski- Suomessa tulevaisuudessa. M-realin pakkaustoimialan erikoistumisstrategian mukaisesti yhtiö keskittää terveydenhoitoalan pakkauskartongin valmistuksen Äänekoskelle. Koneuusinnan ja segmenttierikoistumisen myötä M-real Äänekoski Board muodostaa ytimen globaalille osaamiskeskukselle, johon M-real keskittää terveydenhoitoalan pakkausosaamisensa - mukaan lukien tutkimus, tuotekehitys, tuotanto, asiakaspalvelu, myynti ja markkinointi. Uuden tuotantolinjan käyttöönottoa seuraa myös tehtaan tuotevalikoiman uusiutuminen. M-real Äänekoski Board tarjoaa nyt ensimmäisenä maailmassa erityisesti terveydenhoitoalan pakkaustarpeisiin suunniteltua kartonkituotetta nimeltään Carta Solida. Toinen tärkeä asiakassegmentti on graafinen teollisuus ja tukkurit, jolle lanseerataan myös uusi tuote, Carta Integra. "Tuotantolinjan uusinta on oleellinen osa M-real Consumer packaging - toimialan tehdaserikoistumisstrategiaa: nyt voimme entistäkin paremmin palvella terveydenhoitoalan asiakkaita. Kuulumme jo nyt alan johtaviin yrityksiin Euroopassa. Toimitamme kartonkia tärkeimmille kotelopainajille, joiden asiakkaita ovat maailman suurimmat terveydenhoitoalan yritykset. Kehitämme edelleen osaamistamme tällä asiakassegmentillä ja tavoitteemme on kehittyä yhdeksi maailman johtavista terveydenhoitoalan pakkauskartongin toimittajista", kertoo tehtaanjohtaja Mika Joukio, M-real Äänekoski Board. M-realilla on pitkät perinteet kartongin valmistamisessa Äänekoskella. Yhtiö investoi tuotantolinjan uusintaan kaikkiaa noin 70 miljoonaa euroa. Investointi on merkittävä sekä alalla yleisesti että paikallisesti: sen avulla luodaan edellytykset kartongin valmistukselle Keski-Suomessa vuosiksi eteenpäin. Uusi tuotantolinja nostaa M-real Äänekoski Boardin vuosittaisen tuotantokapasiteetin 160.000 tonniin. Kartonkikoneen päälaitetoimittaja on itävaltalainen Voith Paper, joka on toimittanut puristinosan, koko kuivatusosan, kiillotus- eli jenkkisylinterin, pintaliimapuristimen, päällystyslaitteet, rullaimen sekä koneilmastoinnin. Sähkökäytöt on toimittanut ABB Industry Oy, prosessin- ja laadunohjausjärjestelmät Honeywell Oy, infrapunakuivaimet Solaronics IRT Oy, kenttäinstrumentoinnin Instrumentointi Oy, kaapeloinnin ja sähköistyksen Tekmanni Oyj, höyry- ja lauhde- sekä prosessiputkituksen YIT Teollisuus Oy ja rakennustyöt Rakennusliike Porrokki Oy. Metso Paper toimitti konepulpperit, jauhimet, konesihdit sekä konekierrot. Uusi tuotantolinja käynnistettiin syyskuussa. Carta-tuotteiden toimitukset asiakkaille ovat jo alkaneet. Eduskunnan puhemies Riitta Uosukainen vihkii tänään tuotantolinjan virallisesti käyttöön juhlassa, johon osallistuu kutsuvieraiden lisäksi koko M-real Äänekoski Boardin henkilöstö. Lisätietoja: Mika Joukio, tehtaanjohtaja, M-real Äänekoski Board Puhelin: 010 46 43350, sähköposti: mika.joukio@m-real.com Kuvamateriaalia: www.ibp-web.com M-real Äänekoski Board M-real Äänekoski Board kuuluu M-realin Consumer packaging -toimialaan, joka keskittyy palvelemaan kansainvälisten merkkituotevalmistajien pakkaustarpeita. Kartongin valmistus aloitettiin Äänekoskella jo 106 vuotta sitten, vuonna 1896. Tehtaan palveluksessa on 200 henkilöä. Kartonkitehtaan lisäksi Äänekosken tehdaskokonaisuus pitää sisällään neljä muuta tuotantolaitosta, jotka valmistavat sellua, paperia, karboksimetyyliselluloosaa ja saostettua kalsiumkarbonaattia, sekä voimalaitoksen. M-real Äänekoski Boardin toimintaa ja ympäristövaikutuksia valvotaan ja hallitaan ISO 9001 -laatujärjestelmän sekä ISO 14001 -ympäristöjärjestelmän mukaisesti. www.m-real.com www.ibp-web.com ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/14/20021114BIT00820/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/14/20021114BIT00820/wkr0002.pdf