• Maestro/

Maestro tutki suomalaisten verkkokauppojen katteensyöjiä: Kannattamaton logistiikka selkeä ykkönen

Report this content

Maestron teettämän tuoreen kyselytutkimuksen mukaan suomalaisen verkkokaupan suurimmat katteensyöjät ovat logistiikka ja varastonhallinta (50,7 %), tietojärjestelmäkustannukset (27,6 %), tuplatyö ja käsintehtävät työvaiheet (24,1 %) sekä hakukonelöydettävyys (22,4 %).  Tutkimus tehtiin tammikuussa 2017 ja siihen osallistui 402 kaupan alan päättäjää. Vastaajia pyydettiin nimeämään viisi suurinta katteensyöjää omassa liiketoiminnassaan ja arvioimaan verkkokauppansa katetta.

Suomeen lisää menestystarinoita

”Verkkokaupassa on liian vähän suuria suomalaisia menestystarinoita, vaikka meillä olisi siihen kaikki eväät. Halusimme tutkimuksella selvittää, mikä syö kannattavuutta verkkokaupassa ja miten tilannetta voitaisiin parantaa. Ilokseni moniin katteensyöjiin on löydettävissä selkeät eväät.” kertoo Maestron toimitusjohtaja Mika Savolainen.

Kokemus tuo varmuutta

Kokemuksesta oli hyötyä verkkokauppiaille, eli pidempään verkkokauppaa harjoittaneet yritykset ilmoittivat katteensa verrattain suuremmaksi kuin kokemattomammat verkkokauppiaat.  Logistiikka oli kaikissa vastaajaryhmissä suurin katteensyöjä, mutta liikevaihdon ja kokemuksen kasvaessa tietojärjestelmäkustannusten ja tuplatyön merkitys korostui.

”Minusta helpoin tapa nostaa verkkokaupan kannattavuutta olisi ensin puuttua turhaan tuplatyöhön ja käsityöhön. Ratkaisuna tähän on automaation lisääminen ja tietojärjestelmien järkeistäminen - verkossa ja kivijalassa”, summaa Maestron toimitusjohtaja Mika Savolainen.

Lisää tutkimuksesta

Maestro teetti kyselytutkimuksen tammikuussa 2017, johon vastasi 402 kaupan alan päättäjää, joita pyydettiin nimeämään viisi liiketoimintaansa eniten rasittavaa tekijää. Tutkimusraportti on ladattavissa osoitteessa www.maestro.fi/katteensyojat

Mika Savolainen

Toimitusjohtaja, Maestro